Vlaky na vodík i baterie. České dráhy plánují obměnu flotily za 40 miliard

  • 65
Na obnovu železničních vozidel chystají České dráhy až do roku 2025 vynaložit deset miliard korun každý rok. Na čtvrteční konferenci o budoucnosti železniční dopravy to slíbil generální ředitel státem vlastněného dopravce Václav Nebeský. K obnově vozidel chtějí ČD využít i peníze na obnovu Evropy po následcích koronavirové krize.

„Z fondu na obnovu Evropy bychom chtěli pořídit nová hybridní vozidla,“ uvedl Nebeský. Kromě klasických elektrických vlaků by se flotila dopravce mohla dále rozšířit například o bateriová vozidla, případně o vozidla jezdící na vodík. U posledně jmenované technologie ale působí komplikaci skutečnost, že vodíkové vlaky vyžadují vysokou investici jak do pořízení těchto vozidel, tak i do obměny technologického zázemí, dodal Nebeský. 

Podle ministra dopravy Karla Havlíčka půjde z celkových 182 miliard korun z evropského plánu obnovy na chytrou dopravu celkem 40 miliard korun. Ne všechny tyto prostředky ale skončí na železnici. Část z nich by se mohla použít i na projekty na silniční infrastruktuře, pokud Česko EU přesvědčí, že jde o programy, které silniční dopravu mění na ekologičtější typ dopravy. 

Bez soukromých peněz se rychlotratě nepostaví

Největší část peněz, které bude muset Česko na dopravu v následujících letech vynaložit, padne na výstavbu vysokorychlostních tratí. Ty mají podle prvotního odhadu spolykat zhruba 650 miliard korun. „Žijeme tady dostavbou dalšího bloku jaderné elektrárny v Dukovanech, ale rychlotratě budou podstatně dražší,“ uvedl Havlíček s tím, že v celku jde o největší samostatný projekt, do kterého se Česká republika zatím pustila. 

I přes navýšení peněz, které mají v následujících letech do dopravní infrastruktury směřovat z národních i evropských rozpočtů je ale podle ministra zřejmé, že jen veřejné peníze na výstavbu tratí pro rychlovlaky stačit nebudou.  I na železnici by tak měl být využitý takzvaný systém PPP, tedy partnerství veřejných objednatelů s komerčními společnostmi, které výstavbu financují a následně dostávají zaplaceno za udržování dané komunikace v provozuschopném stavu. 

Pilotním projektem k této cestě je dostavba zhruba 30kilometrového úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Tu by rády vystavěla dvě konsorcia, která Česku v minulém týdnu předložila cenové nabídky. Za výstavbu 32 kilometrů dálnice a její 25letou údržbu požadují částky 16,56a 18,3 miliardy korun. 

Kromě budoucnosti železničních vozidel a tratí byla jedním z témat konference i modernizace nádraží. Ta by se podle místopředsedy správní rady Správy železnic Martina Kolovratníka měla proměnit z jednoúčelových hal, které lidé využívají zpravidla jen při nákup jízdenek a čekání na vlak v moderní terminály „Po vzoru evropských uzlů chceme, aby z nich byla společenská a komerční centra s obchody, konferenčními prostory a restauracemi. Jako první projde touto změnou hlavní nádraží v Praze, Pardubice budou jako pilotní projekt následovat hned poté, dodal Kolovratník, který je zároveň pořadatelem pardubické železniční konference. 

,