Za předloňským vysokým výsledkem ale stál do velké míry prodej pozemků na pražském Smíchově. Meziročně se loni o 4,5 milionu zvýšil počet jízd na 168,8 milionu. Ještě se tak nedosáhlo na předcovidové hodnoty, kdy vlaky jelo až 180 milionů přepravených.
Průměrná přepravní vzdálenost se meziročně nezměnila, šlo o zhruba 49 kilometrů. Přepravní výkon tak stoupl o 0,2 miliardy osobokilometrů na 8,3 miliardy. „V přepočtu to znamená, že každý obyvatel ČR vlak využil 15krát za rok a ujel vzdálenost odpovídající trase z Prahy do Ženevy,“ uvedla firma.
Firma od loňského prosince zdražila lístky o necelých pět procent, nejlevnější jízdenka podle cenového věstníku zdražila z 18 na 19 korun, u 100kilometrové vzdálenosti se cena zvýšila o desetikorunu na 216 korun. Nejmarkantnější bylo pochopitelně zdražení u síťových jízdenek, kdy zájemce o celoroční síťovou jízdenku meziročně zaplatil o více než 1 500 Kč navíc. „Nemáme informace o tom, že by jízdné odrazovalo občany jezdit vlakem,“ uvedl ředitel. Celkově to je bez dvou korun 33 tisíc korun. Tržby v osobní přepravě loni dosáhly 33,3 miliardy korun, meziročně šlo o více než tři miliardy Kč.
Lidí můžeme vozit i víc, příměstské linky jsou ale na hraně kapacit, říká šéf ČD![]() |
V posledních třech letech ČD uvedly do provozu více než 200 lokomotiv a vlakových jednotek, pro srovnání v dekádě mezi lety 2011 a 2021 šlo dohromady o 170 nových vozidel, uvedl generální ředitel ČD Michal Krapinec. Do provozu loni firma nasadila osm ComfortJetů, 54 RegioPartnerů, 56 RegioFoxů nebo 22 lokomotiv Vectron. Nové vlaky nabídly 22 tisíc míst k sezení. Investice skupiny loni dosáhly 22,7 miliardy korun, byly tak nejvyšší v historii společnosti. Většina peněz šla právě do obnovy a modernizace vozového parku, šlo o 18 miliard korun.
Dluh vzrostl o 13 miliard
Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) jsou výsledky skupiny pozitivní. „A to pozitivní přesvědčivě,“ řekl. Skupině ale také vzrostl loni dluh, který dosáhl 78 miliard korun, meziročně šlo o zvýšení o 13 miliard korun. Například před covidem dosahoval ještě 33 miliard korun. Podle Krapince je však důležité, že rychleji roste majetek skupiny, který se loni zvýšil o 14 miliard Kč. Náklady na dluhovou službu dosahují necelé dvě miliardy korun.
Skupina plánuje do roku 2031 investovat 12 miliard korun i do servisního zázemí, loni v rámci těchto investic začala s 1,1 miliardy korun například do opravárenských hal v Chebu a Havlíčkově Brodu, nebo do končení vjezdové části střediska údržby Praha Jih. Letos chce společnost rekonstruovat halu v Olomouci, připravuje novinky v opravárenství v Českých Budějovicích, České Třebové, Hradci Králové nebo v Praze.
Dráhy ruší tendr na vlaky PID za 42 miliard. Špatně ho vypsaly, tvrdí Praha![]() |
Ztrátové ČD Cargo, které prodělalo 945 milionů korun, pak začalo s odprodejem lokomotiv, propouštěly zaměstnance. Za snížením nákladní dopravy stojí mimo jiné ekologické evropské snahy, kdy se vozí méně uhlí. Také po konci hlavní části kůrovcové kalamity pokleslo množství převáženého dříví.
„Hospodářský výsledek ovlivnily především transakce vztahující se k pokračujícímu procesu zeštíhlení firmy – rezervy na odstupné zaměstnancům a snížení hodnoty majetku, který se v dalších letech stane zbytným,“ dodal předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. Podle Kupky se daří při evropském srovnání ČD Cargo stále dobře.