Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Libor Teichmann, MF DNES

České dráhy soutěží a podmínky sedí na míru opět Škodě Transportation

  • 127
České dráhy se po roce a půl rozhodly koupit další elektrické nízkopodlažní vlaky. A stejným způsobem jako v roce 2010: do soutěže se nemůže přihlásit nikdo jiný než plzeňská Škoda Transportation. Nízkopodlažní jednotky pro příměstské vlaky kvůli požadavkům na široké dveře nemůže dodat nikdo jiný.

Sedm jednotek pro Jihomoravský kraj má splňovat dvě kritéria současně - otočné podvozky a šířku dveří minimálně 1 500 milimetrů. Na evropském trhu má takové vozy v tuto chvíli v nabídce jen Škoda a její nová jednotka Regio Panter. Pokud nezasáhne dozorčí rada či antimonopolní úřad, Škoda má jistou zakázku zhruba za miliardu. "Soutěže se zúčastníme," potvrdila MF Dnes mluvčí Škody Lubomíra Černá.

Oba požadavky jsou přitom značně nestandardní. Otočný podvozek má v nabídce z evropských výrobců kromě Škody jen Siemens se svými vlaky Desiro Main Line. Ty však mají o dvě stě milimetrů užší dveře. Sto třicet centimetrů je přitom běžná šířka dveří u vlaků po celé Evropě a dráhy požadovaly takto široké dveře u tendru na dieselové jednotky, které Škoda nevyrábí.

Potřebují vlaky široké dveře?

Soutěž na vlaky s pohonem na naftu drahám názorně ukázala, co konkurence přináší - jednotky od polské Pesy vyšly o více než čtvrtinu levněji, než v soutěži odhadovaly.

Manažeři vysvětlují jeden a půl metru široké dveře různě. Loni v listopadu například množstvím nádraží v zatáčce, kde na nástup a výstup cestujících není tolik vidět, a je proto nutné, aby lidé nastoupili a vystoupili rychleji. "Dveře o této šíři by měly zajistit možnost dvou nástupních nebo výstupních proudů cestujících nebo zároveň jednoho nástupního a jednoho výstupního proudu cestujících," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Například dveře v pražském metru mají 130 centimetrů. Širším vstupem a výstupem disponují jen některé dvoupodlažní vlaky, například Omneo od Bombardieru. Navíc: dráhy asi s extrémně přecpanými vlaky nepočítají, protože část jednotek bude jen dvouvozová.

Ani dráhy zjevně nevědí, zda může podobný vlak nabídnout někdo jiný než Škoda. "Žádný předběžný průzkum jsme si v oblasti výroby nových vozidel nedělali. Očekáváme, že nám výrobci vozidel ve snaze získat naši zakázku nabídnou řešení našich potřeb."

Konkurence je opatrná

Dráhy navíc původně tvrdily, že požadavky vycházejí i ze zadání Jihomoravského kraje, který bude platit jejich provoz. Vlaky jsou totiž určené hlavně pro příměstské linky kolem Brna, které si objednává kraj. Kraji však stačí dveře široké 120 centimetrů a typ podvozku vůbec nespecifikoval. Navíc chce vlaky minimálně s 300 místy, dráhy si objednávají vozy s 240 sedačkami.

Konkurenční výrobci nechtějí oficiálně zatím požadavky drah komentovat, protože si nechtějí zavřít cestu k případným jiným zakázkám, navíc ještě nemají zadávací dokumentaci a oficiálně o požadavku na šířku dveří nevědí. Dráhy totiž požadují nejprve splnění kvalifikačních požadavků, teprve pak zadávací dokumentaci poskytnout.

Vztahy vedení drah a Škody byly dříve nadstandardní - šéf drah Petr Žaluda letěl například s majiteli Škody na golf do Dubaje. Loni však došlo k ochlazení poté, co dráhy oznámily plán nakoupit nové vlaky za pět miliard od Siemensu.

Miliardový byznys pro jižní Moravu nemusí Škodě dopadnout. "Vyžádáme si od vedení kompletní zadávací dokumentaci. Rozhodně nechceme, aby se mohla přihlásit jediná firma," uvedl předseda dozorčí rady Lukáš Hampl.