„O více než 4 miliardy korun nižší tržby v roce 2020 a další propad příjmů z přepravy cestujících v důsledku současných protiepidemických opatření způsobily, že České dráhy mají méně peněz na investice do svého rozvoje,“ uvedl generální ředitel ČD Ivan Bednárik. I přes propad v příjmech podle něj firma nemůže přestat s modernizací vozidlového parku, ke kterému se zavázala s objednateli dopravy, tedy se státem a s kraji.
Celé konsorcium Českých drah, kam patří například nákladní dopravce ČD Cargo, nebo provozovatel testovacího železničního okruhu VÚŽ, v pololetí loňského roku dlužilo celkem 44,8 miliardy korun. Šlo o takzvané hrubé zadlužení, od kterého je nutné ještě odečíst hotové peníze, které má dopravce na účtech.
Velkou zakázku na nákup nových vlaků oznámil dopravce v pondělí 12. dubna. Šlo o kontrakt na dodávky 20 devítivozových souprav a dvaceti vagonů pro dálkové expresy. Cena vozidel schopných jet až 230kilometrovou rychlostí dosáhla 12,5 miliardy korun.
Kolik peněz si ČD od trojice bankovních ústavů Raiffeisenbank, UniCredit Bank a VUB půjčí, bude záležet na vývoji pandemické situace a počtu cestujících. „Aktivně můžeme ovlivnit výdajovou stránku, proto kromě již zavedených úsporných opatření chystáme zásadní změny v zeštíhlení administrativy, snížení počtu úrovní řízení a zefektivnění procesů,“ dodal Bednárik.