Z koženky do 21. století. Miliardová modernizace vozů pro ČD je hotová

  11:15aktualizováno  11:15
České dráhy převzaly poslední z celkem dvaašedesáti osobních vozů, které prošly zásadní modernizací. Cestující s nimi mohou jezdit už rok na dálkových spojích. Jde o jednu z největších modernizačních zakázek v historii přepravní firmy.

Každý vůz, jehož označení začíná písmenem B, je vozem druhé třídy. | foto: České dráhy

Původně koženkové vozy Bp přestavěla na modernější společnost Pars nova patřící do skupiny Škoda Transportation. České dráhy (ČD) za modernizaci dvaašedesáti vozů zaplatily 1,089 miliardy korun, přestavba začala před dvěma lety.

Většina vozů je již v pravidelném provozu, na koleje se definitivně vrátí od nového jízdního řádu v prosinci - například na nových expresních spojích z Prahy do Českých Budějovic. Modernizované vagony budou také součástí rychlíkových souprav na trase z Prahy do Luhačovic. Nyní jsou jednou z největších ostud ČD, protože tam jezdí nejstarší vozy řady B.

Fotogalerie

ČD modernizací získaly vozy, které mohou plně využít maximální rychlost české železnice 160 km/h. Původní vagóny řady Bp měly maximální rychlost o 40 km/h nižší.

Z původních vagonů zůstala prakticky jen konstrukce, vše ostatní je nové. Interiér je klimatizovaný, nové jsou například sedačky či sklopné stoly, na kterých lze pracovat. Součástí jsou i elektrické zásuvky pro dobíjení. Úplně nové jsou toalety, vůz má prostor pro přepravu jízdních kol.

Křišťálová Lupa 2016

Na rozdíl od nových vozů nemají renovované možnost bezdrátového připojení k internetu, České dráhy chtějí tuto technologii instalovat dodatečně příští rok.

Po tragických případech, kdy ze starších vozů vypadli cestující za jízdy (více čtěte zde), budou modernizované vagony také bezpečnější. Dveře jsou ovládány tlačítky a za jízdy blokované. Dosud byly tyto vozy vybaveny otočnými dveřmi bez blokování.

Cestující se aktuálně můžou s novými vozy potkat ve vlacích z Prahy do Budapešti, kde budou jezdit i dál v novém jízdním řádu.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Kdo opraví fasádu Fantovy budovy. SŽDC vypsala výběrové řízení

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v pátek zahájila výběrové řízení na zhotovitele, který opraví fasádu a střechu...

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Rýn vysychá. Evropská dopravní tepna se možná stane nesplavnou

Náklad na řece Rýn v Kolíně nad Rýnem, Německo (28. listopadu 2018)

Rýn, jedna z nejdelších evropských řek a důležitá přepravní tepna pro mnoho různých druhů zboží, již možná brzy nebude...

Najdete na iDNES.cz