ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Michal Šula, MAFRA

Dozorčí rada Českých drah bude řešit obvinění z kartelu a hrozící pokutu

  • 1
Vyšachování soukromého RegioJetu z obchodu s ojetými vagony zamotalo hlavu vedení Českých drah. Kauzou, která ČD může připravit o miliardy korun, se bude ve čtvrtek zabývat dozorčí rada státního dopravce. E-maily, ve kterých se nynější místopředseda představenstva Radek Dvořák údajně domlouvá o vyřazení nabídky konkurenčního RegioJetu s kolegyní z rakouských drah ÖBB, objevila už v roce 2016 kontrola v sídle ČD.

Přestože v oficiálním programu zasedání kontrolního orgánu tento bod zatím uvedený není, řada členů dozorčí rady jej chce projednat a zeptat se na průběh interního vyšetřování, které si k problematice nechává zpracovat současné vedení dopravce. 

„Forenzní audit byl zadaný dříve, než se informace objevily v médiích. Nepředpokládám, že bude hotový, ale nějaká průběžná informace by už k dispozici být měla,“ uvedl Jaroslav Pejša, který v dozorčí radě společnosti zastupuje zaměstnance. 

Otevření diskuse k tématu potvrdil i předseda dozorčí rady Pavel Kysilka, podle kterého bude kontrolní orgán projednávat mimo jiné mechanismy, které by podobnému jednání dokázaly do budoucna preventivně zabránit. 

Informaci o prošetřování možného kartelového spojení největších železničních hráčů na tuzemské a rakouské železnici přinesl server Seznam Zprávy. Pokud by se podezření prokázalo, hrozí Českým drahám až čtyřmiliardová pokuta, tedy postih ve výši deseti procent ročních tržeb. 

Podezření z ohýbání veřejné soutěže se opírají o elektronické dopisy, které si v lednu 2015 vyměňoval tehdejší šéf kanceláře náměstka ČD odpovědného za osobní dopravu Radek Dvořák s manažerkou Österreichische Bundesbahnen ÖBB Silvií Kaupa. 

Dvořák v nich žádá, zda by ÖBB byly ochotny z prodeje svých lehátkových vozů vyřadit RegioJet Radima Jančury, který za vyřazovanou techniku nabízel 80 tisíc eur za vůz, tedy o 20 tisíc eur více, než druhý zájemce, slovenský provozovatel jídelních a lůžkových vozů WGS.