Noční vlak jako hotel na cestách: ubytovací vozy jsou čím dál populárnější

  5:00aktualizováno  5:00 – ADVERTORIAL
Cesta na prodloužený víkend do Budapešti, Curychu nebo Krakova nemusí vést po dálnici. Ani ji nemusejí provázet dlouhé hodiny strávené čekáním v letištní hale. Čím dál oblíbenějším způsobem cestování po Evropě jsou noční vlaky. Důvod je jednoduchý: odpadají dlouhé únavné hodiny za volantem.

Noční vlaky Českých drah | foto: ČD

Dá se bez nadsázky říct, že noční cestování vlakem s přespáním zažívá renesanci. Cestující nastoupí, ubytuje se v lůžkovém nebo lehátkovém vagonu a ráno se probudí v cíli svého výletu. Navíc za ceny výrazně nižší než třeba u letecké dopravy. A pokud jede s Českými drahami (ČD) na trase z Prahy do Popradu, Košic a dále do Humenného, může si objednat i přepravu svého vozu - více čtěte zde

„V celé Evropě sledujeme oživení zájmu o noční cestování a zavádění nových nočních spojů. Do těch v současnosti masivně investují například Rakušané nebo Britové. České dráhy vypravují na nejdůležitějších linkách lůžkové vagony z produkce společnosti Siemens, které patří k nejmodernějším v Evropě,“ líčí Petr Vondráček, ředitel odboru dálkové dopravy ČD. Noční spoje jsou podle něj u zákazníků oblíbené a vytížené po celý rok.

ČD si na nabídce pohodlného a bezpečného nočního cestování zakládají. Na pěti mezinárodních trasách nabízejí lůžkové vagony – jednak v jednodušší variantě Economy, jednak, ve vybraných spojích, v kategorii Deluxe pro náročnější klienty. Co to přesně znamená: cestující si rezervují místa v takzvaných oddílech – tedy jakýchsi pokojích – pro jednu až tři osoby. V kategorii Economy mají vlastní umyvadlo a toaletní skříňku, sprchy a záchody jsou pro spací vagon společné. V kategorii Deluxe disponuje každý „pokoj“ vlastní toaletou a sprchou. V ceně rezervace je sladká či slaná snídaně se studeným a teplým nápojem.

České dráhy nabízejí také cenově výhodné spací vagony pro méně náročné cestující. Jde o takzvané lehátkové vozy. I v nich je možné relativně pohodlně složit hlavu a příjemně si odpočinout; oddíly jsou pro čtyři nebo šest spolucestujících a jsou smíšené pro muže a ženy. Tyto vagony jsou k mání na třech trasách začínajících vždy v Praze: jednak do Krakova a Varšavy, dále do Popradu, Košic a Humenného, případně do Bratislavy a Budapešti. Ceny začínají už na 500 korunách.

Lůžkové či lehátkové vagony každopádně přicházejí znovu do módy. V Evropě byly velmi rozšířené zejména v 80. letech minulého století, pak ale, s rozvojem letecké dopravy i dálniční sítě, došlo k jejich útlumu. Nyní je situace výrazně jiná. Pohodlí je opět na straně vlaků.

„Moderní vozy jsou na rozdíl od těch z 80. let minulého století plně klimatizované, cestující mají k dispozici zásuvky pro napájení přenosné elektroniky, vozy jsou vybavovány internetovým připojením wi-fi, disponují sprchou a komfortní oddíly Deluxe mají sprchu a WC vlastní. Moderní lůžkový vůz je opravdu malý hotel na kolech,“ vysvětluje Petr Vondráček. Cestující s sebou nemusejí vozit ani ručníky, protože v lůžkovém voze je k dispozici i hygienický balíček. Ten obsahuje kromě osušky také zubní kartáček, pastu, šampon či tekuté mýdlo. K rostoucí oblibě nočních vlaků pak přispívá také ekologičnost provozu železniční dopravy.

Pro cestující v nočních vlacích je velmi důležitá i otázka bezpečnosti. Oddíly v lůžkových vozech jsou samozřejmě vybaveny bezpečnostním zámkem a hotelovým telefonem. Každý vůz má na starosti stevard, který dohlíží na pořádek a klid ve voze a je cestujícím k dispozici pro případ jakýchkoliv dotazů či přání. Lze si u něj také objednat drobné občerstvení, nápoje, malá studená a teplá jídla i domluvit ranní buzení na smluvený čas.

Velkou konkurenční výhodou nočních vlaků je cena. Jde přitom vlastně o noc strávenou v hotelu i na cestě zároveň. Například cesta do Budapešti v lůžkovém voze začíná na 894 korunách, do Curychu pak na 1447 korunách. Vyplatí se ovšem pořídit si jízdenku co nejdříve. „Cena je pohyblivá podobně jako u letecké dopravy. Včasný nákup je nejvýhodnější,“ dodává Petr Vondráček.

Autor:
  • Nejčtenější

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Dopravní resort šetří. Zvažuje zrušení fondu, který platí silnice i koleje

Desítky miliard korun, které tečou do staveb přes Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), možná bude fond v roce...

Nové mýto na spadnutí. CzechToll posílí kapacity, chce nasadit i drony

Do spuštění nového mýtného systému zbývá deset dní. Firma CzechToll plánuje posílit registrační kapacity, což by mělo...

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Evropská města se snaží regulovat elektrokoloběžky. Narážejí ale na potíže

Elektrické koloběžky jsou čím dál populárnější ve městech napříč celou Evropou. S frekvencí užívání ale stoupá i počet...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz