Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Kraje mají dostat 45 miliard na provoz vlaků, dopravce soutěžit nemusí

  1:00aktualizováno  1:00
Tři roky před koncem desetiletých smluv s kraji se České dráhy o další krok přiblížily tomu, aby uhájily pokračování většiny z nich na dalších patnáct let. Kraje mají získat jistotu peněz na regionální vlaky, smlouvy s Českými drahami mohou uzavřít bez soutěže – navzdory kritice soukromníků.

Stát každému kraji přispěje přesně 30,4692 procenta z celkového účtu. Ilustrační foto | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Do vlády doputoval materiál, který je pokračováním stávajícího memoranda o rozdělení peněz na veřejnou dopravu a který může zásadně ovlivnit podobu cestování regionálními vlaky na další roky. Jeho projednávání v pondělí vláda odložila na další schůzi, už teď však budí silnou kritiku u soukromých dopravců i opozice.

Stát ustoupí Jančurovi, nebude platit ČD za vlaky z Prahy do Brna

Krajům má zajistit celkem 45 miliard od státu na provoz vlaků, tedy necelou třetinu všech potřebných peněz. Ministerstvo dopravy, které peníze posílá, ale nijak nepodmínilo využití těchto peněz průhlednými soutěžemi na dopravce. V praxi to znamená, že České dráhy mohou získat jistotu zakázek na dalších 15 let. Kraje se totiž k soutěžím až na pár výjimek nemají.

„Základním předpokladem takové smlouvy by mělo být vyhlášení otevřených výběrových řízení na jednotlivé provozovatele železničních linek. Svým návrhem však vláda zachovává současný stav, aniž mají soukromí železniční dopravci možnost o dané linky soutěžit,“ říká exministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS).

Soukromí dopravci protestují marně

Proti současnému plánu se staví i soukromí dopravci, kteří poslali své negativní stanovisko přes Hospodářskou komoru ČR. Ministerstvo dopravy však jejich připomínky neakceptovalo.

„S uvedeným návrhem řešení nesouhlasíme, neboť znamená nulové inovace, horší služby pro cestující na dalších 15 let, vyšší nároky na krajské rozpočty i státní rozpočet, dlouhodobou finanční zátěž, nulové požadavky na transparentnost. Místo snahy optimalizovat vztah mezi objemem vložených finančních prostředků a kvalitou služeb cestujícím se má odsunout řešení za rok 2034 a mezitím uzavřít regionální železniční trh,“ uvedla Hospodářská komora ČR.

Až na několik výjimek provozují regionální vlaky na tuzemských železnicích pro kraje České dráhy na základě zvykového práva. Smlouvy si nijak nevysoutěžily.

Rychlé vlaky do Bavorska. Slibů a memorand přibývá, silnice dál vládne

Pár příkladů u nás i v jiných zemích přitom ukazuje, že soutěže přinášejí snížení ceny pro kraj i lepší kvalitu cestování a větší zájem lidí. Část tratí vysoutěžil Liberecký a Karlovarský kraj, pozitivně se k soutěžím staví Jihočeský kraj.

Ten loni vysoutěžil provoz pošumavských lokálek, zakázku získala společnost GW Train Regio. Jenže České dráhy zatím úspěšně podpis smlouvy napadají u antimonopolního úřadu. V minulosti přitom v jedné ze soutěží dokázaly vyhrát – po soutěži provozují část vlaků na Liberecku. Jihočeský kraj už před několika dny odeslal oznámení o chystaných zakázkách na další regionální tratě. Podobně stojí i soutěže na ministerstvu dopravy, které objednává dálkové spoje.

Bez komentáře

Pro České dráhy je udržení smluv bez soutěže klíčové pro financování – od krajů přicházejí dvě třetiny z balíku 13 miliard, které ročně daňoví poplatníci za provoz objednávaných vlaků zaplatí. Státní dopravce zatím nechce současný stav příliš komentovat, šetří i s informacemi, jak pokročil v jednáních s kraji o prodloužení smluv. Provoz na některých tratích už mají teď smluvně prodloužený do roku 2024 kvůli modernizaci vozidel.

„Nebudeme tuto záležitost vůbec komentovat,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Přímé zadání zakázek na vlaky je v Evropské unii legální, tlačí na to totiž velcí dopravci. Patnáctiletá jistota financování přináší však krajům i výhody – bude se jim lépe plánovat, kde a jak často budou vlaky jezdit, a nemělo by docházet k velkým výkyvům v počtu vlaků podle toho, kolik je zrovna peněz.

Kromě jistého přísunu peněz se stát v materiálu zavazuje i ke každoročnímu navýšení plateb o inflaci. V minulosti se totiž stávalo, že objem peněz od státu krajům na vlaky výrazně kolísal. Některé kraje na změně prodělají, budou v procentuálním vyjádření dostávat méně peněz než dosud.

Stát ustoupil oproti původnímu návrhu jen částečně – podle návrhu měl posílat peníze jen na tratě, kde jezdí alespoň šest párů vlaků denně, nově budou stačit čtyři.

Odkud se nově řídí vlaky? Podívejte se:

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Na Jadran od června i letecky. Smartwings obnovují linku do Splitu

Letecká společnost Smartwings začne obnovovat provoz, od 10. června plánuje spustit lety do chorvatského Splitu. V...

Letadla ČSA po dvou měsících vzlétla. Dopravce obnovil tři linky

ČSA po více než dvou měsících obnovily provoz. Na pondělních 12 letů do a z Amsterdamu, Paříže a Frankfurtu si...

České silnice otestují auta bez řidičů. Když obstojí zde, zvládnou všechno

Premium České vozovky se nabízejí vývojářům samořiditelných aut. Přehršle zákazů a příkazů, rušivé podněty okolí a další...

Smartwings odmítly znárodnění, chtějí úvěr či záruku. Evropa je už dává

Aerolinky Smartwings odmítly, že by měly zájem na kapitálovém vstupu státu do firmy. O něm se v posledních dnech začalo...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz