První railjet zatím testují v Rakousku až na rychlost 230 kilometrů v hodině, na přelomu dubna a května bude už jezdit v Česku. "Budeme jednotky nasazovat postupně, od prosince budou na této trase pouze railjety," řekl generální ředitel drah Dalibor Zelený.
Dráhy za railjety objednané ještě za bývalého vedení zaplatí zhruba 100 milionů euro. Kvůli oslabení koruny je nyní nákup vyjde o 130 milionů korun dráž než se předpokládalo. Jisté zatím není jejich financování: dráhy počítají s tím, že je zaplatí z výnosu prodeje nádraží státní Správě železniční dopravní cesty. "Jsme připraveni i na variantu, že je budeme muset zaplatit ze svých zdrojů," řekl Zelený.
Railjety jsou po pendolinech největší investicí do dálkové flotily
Většina vlaků bude zajíždět až do Štýrského Hradce, na trase mezi Prahou a Vídní nasadí stejné vlaky i rakouské státní dráhy ÖBB. Česká verze railjetů se od nich nepatrně liší. Mají více míst k sezení (442) díky omezení počtu míst v první třídě, šest držáků pro přepravu kol. Součástí je například i dětské kino (jak vypadají railjety se podívejte zde).
Vlaky potáhnou lokomotivy Taurus od Siemensu, které si půjčí dráhy právě od ÖBB. Dosud je kapacita souprav na trase z Prahy do Vídně zhruba o stovku míst nižší.
Uvolněné vozy z této trasy dráhy nasadí na jiné rychlíkové trase, kde dosud převládají staré koženkové vagóny. Mluví se například o nasazení z Prahy do Českých Budějovic.
Railjety získají v jízdním řádu Českých drah podobně jako v Rakousku označení RJ, bude si je tak možné splést se zkratkou konkurenčního soukromého dopravce RegioJet. Tarif bude na trase stejný, jako je dosud, žádné speciální příplatky dráhy nechystají.
Výroba railjetů pro dráhy začala před rokem, podpisu smlouvy předcházely spory s domácím výrobcem vlaků Škoda Transportation. Z původního plánu 15 jednotek jich koupí dráhy jen sedm. Na více nemají peníze.