CZ Loko přivezlo do Berlína největší ze svých posunovacích lokomotiv,...

CZ Loko přivezlo do Berlína největší ze svých posunovacích lokomotiv, EffiShunter 1000. | foto: Jan Sůra, iDNES.cz

České dráhy mění plány, místo pronájmu si lokomotivy raději koupí

  • 11
České dráhy zrušily soutěž na dlouhodobý pronájem posunovacích lokomotiv. Důvod je jediný: mimořádně nízké úroky, kvůli kterým je levnější lokomotivy teď koupit.

V původní soutěži chtěly České dráhy pronájem deseti lokomotiv na deset let, předpokládaná hodnota zakázky byla 210 milionů korun. Místo toho se České dráhy rozhodly, že si nové stroje koupí: nová zakázka počítá s tím, že za 12 lokomotiv utratí celkem 240 milionů korun.

Důvod je jednoduchý: cena peněz. Úroky jsou nyní tak nízko, že se Českým drahám vyplatí lokomotivy raději koupit. Navíc aktuálně České dráhy mají přebytek peněz na účtech: vydaly nové dluhopisy, ale některé starší dluhy nejde ještě splatit. Proto už půjčily například peníze ČD Cargo na nákup lokomotiv a proto teď také raději koupí vlastní lokomotivy.

Jde o dvounápravové motorové lokomotivy určené hlavně pro posun a lehkou traťovou službu s maximální rychlostí 60 km/h. Nahradit mají starší lokomotivy řady 714, které vznikly v letech 1992 až 1997 modernizací starších lokomotiv řady 735 ze 70. let.

„Tyto lokomotivy jsou na hranici životnosti a vyžádaly by si rozsáhlejší opravy a modernizaci. Cílem nákupu nových lokomotiv je snížit provozní náklady na posun ve významných lokalitách, kde se řada 714 využívá, lehčí a úspornější lokomotivou,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

České dráhy v minulých měsících testovaly stroje těchto parametrů v několika lokalitách a pro posun s lehčími osobními soupravami se osvědčily.