Obliba cateringu ve vlacích roste. Cestující mají nejraději svíčkovou

  • 23
Celková obliba cateringu na kolejích roste. Cestující si ve vlaku nejraději dávají svíčkovou. Ve spojích Českých drah zkonzumují řádově desítky tisíc porcí ročně. Do vagonu se pokrm dostává již hotový a dusíkem šokově zchlazený, a to z pražské centrály. Personál ho následně musí „regenerovat“, většinou tedy ohřát, dovařit a následně servírovat.

Společnost JLV (Jídelní a lůžkové vozy), která pro České dráhy denně připraví až 5 tisíc jídel určených do vlaků.

„Doprovodné služby ve vlaku jsou obecným trendem. Zejména cesta na dálkových trasách má být co nejpohodlnější, včetně cateringového servisu. Ten považujeme naprosto zásadní u zvyšování konkurenceschopnosti,“ říká Miroslav Kupec, předseda představenstva a generální ředitel ČD. Dodává, že zájem o cateringové služby jednoznačně roste.

Konkrétní čísla ohledně počtu připravených pokrmů za loňský rok společnost JLV neposkytla. Uvedla však, že nejprodávanější stálicí je hovězí svíčková s houskovým knedlíkem, které se na palubách vlaků ročně prodá v řádu desítek tisíc porcí. „A to nejen na českém území, ale i v zahraničí – Německu, Polsku, Slovensku či Rakousku,“ dodává Jan Valeš, ředitel pro obchod a marketing JLV. Mezi další oblíbence patří bramborová polévka, halušky či šišky s mákem. 

Vedle stálé nabídky oživuje dopravce menu i sezónními chody, které se obměňují. „Letošní rok věnujeme tématu mladých vycházejících hvězd gastronomie. Tímto konceptem reagujeme na narůstající počet studentů a mladých cestujících,“ říká Valeš. V této souvislosti oslovila společnost Juniorský národní tým AKC ČR (Asociace kuchařů a cukrářů ČR), jehož členové nové menu pro rok 2019 připravili.

České dráhy (ČD) mají v provozu 37 restauračních vozů a 20 bistrovozů. V těch zajišťuje služby dceřiná společnost JLV, ve které drží ČD 39procentní podíl. JLV letos slaví své 60. výročí. V roce 2017 měla firma tržby 414 milionů korun, čistý zisk dosáhl 17 milionů korun.