České dráhy kopírují konkurenci, akční jízdné bude platit jen na jeden spoj

  14:29aktualizováno  15:04
Akční jízdenky Českých drah už nepůjde využít pro jakýkoliv spoj, ale budou podobně jako u soukromníků vázané na konkrétní vlak. Smůlu tak budou mít ti cestující, kterým vlak ujede před nosem. Doposud jim totiž tzv. Včasná jízdenka zakoupená v pokladně nebo přes internet platila na jakýkoliv další spoj jedoucí ten samý den.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Filip Jaroševský, Metro.cz

České dráhy v pátek oznámily úpravu ceníku, kvůli které bude možné využít akční jízdenku pouze pro daný spoj. Hlouběji do kapsy si tak budou muset sáhnout jednak ti, kterým vlak ujede před nosem, ale také ti, kteří možnosti Včasné jízdenky využívali plánovaně – koupili si třeba jízdenku na ranní spoj, která byla ve slevě, ale pak jeli až odpoledním vlakem.

Zrušení takzvaných Včasných jízdenek oznámily České dráhy krátce poté, co ministerstvo dopravy kritizovalo způsob výpočtu cen jízdného pro studenty a seniory, kterým od září náleží 75procentní sleva. Státem vlastněný dopravce vypočítával z obvyklé ceny vázané na počet ujetých kilometrů, která je ale v řadě případů vyšší, než za kolik skutečně jezdí cestující využívající akční slevy.

Akční nabídky, které při nákupu s předstihem na řadě tras srovnaly cenu vlaku s autobusovou konkurencí, měly podle drah nahradit rozšíření nových akčních slev označovaných jako SuperAkční jízdenka. Přechod ale provázely komplikace a tak se během pátečního dopoledne cestující na e-shopu setkávali s mnohem vyššími cenami počítanými pouze podle kilometrového tarifu.

To bylo podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského způsobeno technickým problémem při úpravě aplikace. Na většině využívaných tras by cena Včasné jízdenky a SuperAkční jízdenky měly zůstat totožné. Nejmarkantnější změnou pak zůstává právě omezení platnosti jízdenky na jediný spoj.

Ne všude ale nová SuperAkční jízdenka nahradí tu dosavadní Včasnou. Hlouběji do kapsy budou muset sáhnout cestující například na trase Praha  - Rumburk. „Zatímco dosud jsem za tuto cestu zaplatil maximálně 139 korun, po zrušení slevy teď zaplatím nejméně 260. Zřejmě budu muset po letech začít znovu jezdit autobusem, který cenu kolem 130 korun stále drží,“ napsal redakci pan Vítězslav.

Volnost ve výběru vlaku České dráhy omezily pro jízdenky nakupované s předstihem už loni v září. Tehdy přestaly Včasné jízdenky platit na všechny denní spoje na zakoupené trase a cestující musel závazně vyznačit vlak, kterým pojede. Jízdenka pak platila pouze na následující spoje pro případ, že cestujícímu vybraný vlak ujel.

Jízdenku jde vrátit patnáct minut před odjezdem

Koupení jízdenky jde u Českých drah bezplatně stornovat čtvrt hodiny před odjezdem vlaku. To ale ve většině případů dává smysl u jízdních dokladů zakoupených online prostřednictvím e-shopu Českých drah nebo aplikace Můj vlak.

Při zakoupení jízdenky v předstihu na pokladně je sice rovněž možné jízdenku stornovat nejpozději patnáct minut před odjezdem, lze to ale udělat pouze osobně na pokladně, kde byl lístek vystaven.

Patnáctiminutovou lhůtu má pro stornování jízdenek i konkurenční RegioJet. Jízdenku Leo Expressu je možné stornovat až do doby odjezdu vlaku. Je to ale bezplatné pouze tehdy, když se cestující rozhodne cenu jízdenky převést na účet ve formě takzvaných Leo korun pro budoucí nákup jízdenek tohoto dopravce. Pokud chce cestující vrátit peníze, bude mu stržena částka třicet korun, uvedl mluvčí společnosti Emil Sedlařík. U skupinové jízdenky je storno možno provést maximálně 24 hodin před pravidelným odjezdem.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

ČSA předloni vydělaly 268 milionů, lety na lačno se vyplatily

ČSA a Letiště Praha nasadily na speciální let k 80. výročí Airbus A319,...

České aerolinie v posledním roce před definitivním začleněním do skupiny Travel Service (nyní SmartWings) vydělaly...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Najdete na iDNES.cz