Pátek 29. května 2020, svátek má Maxmilián, Maxim
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 29. května 2020 Maxmilián, Maxim

Češi se rozšíření silniční daně nemusí bát. Mezi politiky nemá podporu

  18:51aktualizováno  18:51
Rozšíření silniční daně na všechna osobní vozidla nemá šanci na úspěch. Pro návrh, jehož důsledky by pocítili na svých peněženkách miliony Čechů, by podle ankety iDNES.cz žádná politická strana nehlasovala.

Kritizovaná nová silnice u Pocoucova na Třebíčsku. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Možnost rozšíření silniční daně, která se nyní platí jen za firemní vozy, se objevila v Národním akčním plánu čisté mobility. Ministerstvo dopravy má za úkol zpracovat analýzu, zda se daň vyplatí zavést. S daní, která by byla vedle povinného ručení další zátěží pro všechny řidiče v Česku, však nesouhlasí ani ministr dopravy. Daň by vycházela v průměru 1000 korun na vozidlo.

„Jsem zásadně proti jakémukoliv zvyšování daní. Proto říkám, že silniční daň pro všechna osobní auta nebude, nemá v současnosti žádné opodstatnění,“ uvedl šéf resortu Dan Ťok (ANO). Rozšíření daně by mělo přinést do rozpočtu až 4,5 miliardy korun, které by se použily mimo jiné jako dotace na nákup ekologicky šetrných vozů.

Nefér, shodují se političtí oponenti

Podobně vyhraněný postoj jako Ťok mají i další poslanci. Často poukazují na to, že daň by byla nespravedlivá, protože by byla stejná pro všechny bez ohledu na to, jak moc jezdí.

Silniční daň by měli nově platit všichni majitelé aut

Stát vážně zvažuje, že uvalí silniční daň na všechny majitele osobních aut v České republice. Počítá s tím Národní akční plán čisté mobility, který schválila vláda. více

„Pokládám to za naprosto nefér daň, která si vůbec neuvědomuje zejména situaci seniorů na venkově. Tam má děda ve stodole stodvacítku, aby si mohl dojet k lékaři, na hřbitov nebo na nákup a ujede 150 kilometrů ročně,“ míní Miroslav Kalousek (TOP09).

Podobně to vidí i dopravní expert ČSSD Stanislav Huml. „Nejde o žádnou novinku, silniční daň z každého vozidla se platila do 60. let. Pak se daň přesunula do benzinu. Je to spravedlivější,“ řekl. Nechtěl ale předjímat, jak by se k návrhu postavila celá ČSSD.

S návrhem na rozšíření silniční daně přišlo Sdružení automobilového průmyslu. „Je to věc, která funguje i v jiných zemích,“ hájil plán ředitel sdružení Antonín Šípek. Daň by se měla platit podle velikosti motoru či emisí. Podle Šípka by se mělo uvažovat i o tom, aby se platila jedna daň, například i včetně dálniční známky. (více čtěte zde)

Poslanci oslovení iDNES.cz argumentují i dodržením svých volebních programů. „Slíbili jsme přece, že nezvýšíme daně - toto by byla další daň navíc, takže je to podle mne špatně,“ míní Jaroslav Faltýnek z hnutí ANO.

ODS by daň zcela zrušila

Předseda ODS Petr Fiala se dokonce tváří tak, že by zrušil i stávající silniční daň. Ta přináší každoročně do rozpočtu přes pět miliard korun.

„Chceme rušit takové daně, na kterých stát moc nevybere, ale jsou často spojeny s náročnou administrativou a občany zbytečně obtěžují. Silniční daň je jedna z nich. Provoz auta je navíc již zdaněn spotřební daní, dálniční známkou, mýtem,“ myslí si.

Podle dopravního experta a kolegy Zbyňka Stanjury stát na výběr této daně potřebuje několik stovek úředníků, kteří stojí ročně 400 milionů korun.

Autoři: , ,
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Zemřel jeden ze šéfů jediné tvarůžkárny v Česku, vnuk zakladatele firmy

Společnost A. W. z Loštic na Olomoucku, výrobce světoznámých olomouckých tvarůžků, přišla v těchto dnech o jednoho ze...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Krize už dopadá: čtvrtina českých firem propouští, pětina snižuje mzdy

Pandemie covid-19 dolehla na tuzemské firmy. Přibližně čtvrtina z nich už přistoupila k propouštění a pětina osekala...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Pokud Smartwings padnou, nahradíme je. Praha je atraktivní, hlásí šéf Ryanairu

Irské aerolinky Ryanair by v případě krachu tuzemského Smartwings mohly nahradit jejich lety z Prahy. Firma před...

Další nová linka z Prahy. Po Heathrow přibude přímý spoj i do Tirany

Pražské letiště pomalu ožívá. Vedle zavedených destinací se objevují i zcela nové linky. Ve čtvrtek oznámily České...

Aerolinky, které žádají pomoc, jsou jako na cracku. Není třeba, říká Ryanair

Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair se ostře opírají do konkurence. Kritizují to, že kvůli pandemii žádají své...

Obnovují se lety: Smartwings zpřístupňují Středomoří, ČSA zavádí Londýn

České aerolinky plánují obnovit během června a července další letecká spojení. Smartwings spustí lety až do 19...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz