Orgán, který řadu let koordinuje plány na výstavbu silnic, železnic a další dopravní infrastruktury nebo vybírá nejvhodnější trasu u chystaných staveb, má nyní zřejmě skončit.
„Pan ministr v současné době vyhodnocuje činnost a efektivitu komise za účelem urychlení přípravy výstavby,“ řekla MF DNES mluvčí úřadu Lenka Rezková. Podle ní jde o to, zkoumat její přínosy nejen pro fungování ministerstva dopravy, ale i pro jeho podřízené organizace. Ty mají na starosti výstavbu na silnicích, železnicích nebo na řekách.
Zatím definitivní rozhodnutí nepadlo, a není tak ani jasné, jakým způsobem bude ministerstvo stanovovat priority ve výstavbě nebo hodnotit studie k jednotlivým investičním záměrům, pokud komisi skutečně rozpustí.
„Účel centrální komise byl především koordinační. V dopravě musí vše na sebe navazovat a nějaký koordinační prvek být musí,“ uvedl bývalý ministr a dopravní expert z ČVUT Petr Moos.
Smysl pravomoci centrální komise se ale podle něho postupem času měnil. Nejprve pouze kontrolovala, aby jednotlivé stavby na sebe časově navazovaly a aby všechny části komunikace měly vhodné parametry pro předpokládanou dopravní zátěž.
Nyní má komise hlavní slovo při vybírání prioritních staveb, na které se síly ministerstva dopravy zaměřují. Bohužel tyto priority v řadě případů neměly oporu v kvalitní dopravní politice,“ doplnil dopravní expert Moos.
Stovky kilometrů každý rok
Potřeba měnit fungování dopravního resortu souvisí s dlouhodobou kritikou nízkého počtu nově zprovozněných kilometrů dálnic. Na začátku loňského roku například Nejvyšší kontrolní úřad vypočítal, že Česko nestihne dostavět chybějících zhruba 800 kilometrů do dokončení páteřní sítě dálnic ani v roce 2050. Mezi roky 2013 až 2017 dokázalo zprovoznit v průměru 16 kilometrů za rok.
Ministerstvo dopravy nato slíbilo, že roky s pouhými jednotkami nově otevřených kilometrů nebo zcela bez jediného zprovozněného dálničního úseku jsou minulost. Kremlíkův předchůdce Dan Ťok například slíbil hlavní část dálniční sítě dokončit do roku 2040, současný šéf resortu přišel s ještě ambicióznějším plánem.
Letos v létě při hodnocení prvních sta dnů ve funkci slíbil rozestavět většinu chybějících dálničních úseků během následujících pěti let.
Aktuálně je rozestavěných 131 kilometrů dálnic a desítky kilometrů silnic první třídy. Před dokončením je téměř jedenáctikilometrový úsek D3 z Ševětína do Borku u Českých Budějovic a čtrnáctikilometrové pokračování dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Obě stavby chce úřad dostavět ještě do konce letošního roku.
Dále je rozestavěných zhruba 15 kilometrů na dálnici D6, která má spojit Prahu s Karlovými Vary, přes 22 kilometrů dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře nebo zhruba 27 kilometrů nové D35 na jih od Hradce Králové. Tempo výstavby chce ministerstvo udržet. Napřesrok se bude stavět 194 kilometrů silnic a dálnic a v roce 2021 zhruba 134 kilometrů.
Archivní video: Plán Dunaj-Odra-Labe bude k přírodě šetrný: