Diskuse k článku

Centrální dispečink pro vlaky v Čechách přijde na 14 miliard

Asi 14 miliard korun si vyžádá vznik pražského centrálního dispečinku pro 2200 kilometrů železničních tratí v Čechách. Musí se třeba natáhnout optické kabely či zajistit kamery na tratích. Správa železniční dopravní cesty už zahájila tendry, dispečink má začít fungovat za dva roky, řekl deníku E15 její mluvčí Marek Illiaš.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B12e55n 34P85a40v11k31a 1487923107201

Jako že kilometr zabezpečení trati vyjde průměrně přes 6 mega? Koukám, je načase zjistit, ke komu se mám přidat... Však zacálujeme z veřejného... vlastně z Bruselu. Pohodička.

0/−1
9.9.2014 12:46

R84o81b24e36r57t 55B41é46r93e76š 7401233975479

Jeden dispečer bude hlídat 16,9 km Tratě. To je vtip?

0/−2
9.9.2014 12:57

M79i78r90o59s75l98a38v 63Z85i10k52m77u86n10d 7809723664423

Mohl by nám pán objasnit, jak k tomuto výsledku přišel ...

0/0
9.9.2014 16:13

M65a32r70i12e 23M91a93l63u22š43k58o18v71á 2429368473

Takže stát utratí 14 mld korun, abych vyrobil 13 stovek nezaměstnaných. Fakt super. A pak se vydávají peníze na rekvalifikace a zvýšení zaměstnanosti. Myslím, že je dálkové řízení z ekonomické(!!) stránky naprostá hovadina. A co se týká bezpečnosti a plynulosti provozu, je to velmi sporné. Vždyť právě teď na webu ČD můžeme číst Libice nad Cidlinou - Kolín - provoz zastaven (Porucha zabezpečovacího zařízení ve stanici Velký Osek), Velký Osek - Dobšice nad Cidlinou (Porucha zabezpečovacího zařízení po bouřce). A to tam není žádná dálkoviny.

+3/−1
8.9.2014 21:42

R60a32d39e87k 26J11a80n31a94t24a 9835796674402

Spíš než 1300 nezaměstnaných 1300 odchodů do důchodu. Mladí výpravčího stejně dělat nechtějí. Vysoká zodpovědnost takže jednou nohou v kriminálu, práce na směny, přitom i podprůměrná práce někde v Praze v bance je dnes placena více ....

+5/−1
8.9.2014 23:48

J64i31r20k96a 56D74v76o76ř65á98k 4655220853938

Zavádět v 19. století stroje na barevný potisk látek byla chyba. Co štrajchpudlíků tím přišlo o práci! Mělo se to všechno dělat ručně do dneška. Také by se mělo konečně odstranic to zlo traktorů a kombajnů v zemědělství. Mnohem víc pracovních míst by se získalo, kdyby se místo toho rozdaly motyky a kosy.

Nebo ne? ;-D

+1/0
9.9.2014 15:15

M14a77r38e19k 51Š48i49m58o42n 2784257648518

Nechápu k čemu je centrální dispečink. Česká síť má nějaké přirozené členění a dispečink by mohl být klidně oblastní (sedm oblastí by mohlo stačit).

0/−1
8.9.2014 21:03

J49i16r97k18a 24D94v80o78ř36á97k 4735850603708

Koridory jsou spíš celek. Oblasti se hodí tak leda na regio.

+1/0
9.9.2014 14:07

P82a66v40e32l 14M24a86r26e27š 2859743372

No nevím.Chapu, ze smyslem je v dlouhodobém horizontu usetrit, ale není lepsi zamestnavat v regionech lidi? Navíc se zrusenim výpravcich v mensich stanicích zrusite jediného staleho zaměstnance.Neobsazene nadrazi je nehlidane nadrazi, chatra a je vydano na pospas vandalum..Drahy jsou statni akciovka, stat ma plna usta podpory zamestnanosti.

+1/0
8.9.2014 18:48

P29a90v16e88l 40M80a90r33e36š 2699663902

No nevím.Chapu, ze smyslem je v dlouhodobém horizontu ušetřit, ale není lepší zamestnavat v regionech lidi? Navíc se zrušením výpravcich v menších stanicích zrusite jediného staleho zaměstnance.Neobsazené nadrazi je nehlidane nadrazi, chatra a je vydáno na pospas vandalům..Dráhy jsou statni akciovka, stát ma plna ústa podpory zaměstnanosti.

0/0
8.9.2014 18:41
Foto

M50i26c14h25a77l 79G63a32n89d76a65l90o12v55i21č 7498639331880

Zase vyhozené peníze!

+1/−5
8.9.2014 12:24

J22a43n 85C75e89p71e47k 1664916930

No slušná práce za 14 miliard budou ty kabely asi zlaté. :-)

0/−1
8.9.2014 11:40

J37i44ř23í 10E48r80b86e20n 1713484476317

Jenže ty kabely se nedají jen tak položit vedle trati, víme? Za ty peníze jsou kromě kabelů taky ústředny, servery, routery, D/A převodníky, celé vybavení dispečinku, software, školení atd.

+1/0
8.9.2014 16:22

V51í47t 51J34ů24z86a 8842696501688

Ani slovo o tom, jak se tím změní zranitelnost železnic ...

+2/0
8.9.2014 11:16

P12e80t53r 57N63o50v24o52t39n22y 3719372619422

Tak to bude super. Do první větší bouřky.

+4/−1
8.9.2014 11:13

M52a90r62e74k 33T39o91m 6847506897901

A nádražáci nebudou mít co žrát;-(

+3/−1
8.9.2014 10:31

A48l34a64n 56Ř59e81p32k52a 4675416

Chudáci propuštění zaměstnanci, nezávidím jim...:-/

0/0
8.9.2014 10:06

J41i55r90k26a 46D94v28o18ř34á59k 4235840193818

Do důchodu odešlí zaměstnanci.

0/0
9.9.2014 14:09

P33e33t20r 45H21r76a27b39á63k 6650257262580

další státní podvod:))

+1/−1
8.9.2014 9:55

D94a78v40i49d 83P92e10c20a 1455714571866

Ono to zas tak horké nebude. Ono se v podstatě to ovládání stáhne do jednoho bodu, aby se nemuselo topit v tisíci kancelářích. Praha to vyhrála logicky, i když jinde by to bylo levnější. A ty lidi tam po zaškolení budou dojíždět z míst kde žijí, pár se jich přestěhuje. Budou to bývalí výpravčí, kdo jiný.A nebojte se, jak napadnou 3 cm sněhu, bude to stejné jako dnes, pořád bude mít jen ten počítač a telefon na chlapíka v montérkách.

+3/0
8.9.2014 9:50

V43á72c75l25a40v 76M62a24i82x33n36e71r 7855410895241

Dost neekonomické ... snížím stav o 1300 lidí, ale stát to bude 14mld ... tj. plat na dvacet let .... za dvacet let budou ale náklady na opravy dosahovat nákladů na výstavbu .. takže ekonomicky to není opodstatněné ..

+1/−1
8.9.2014 9:49

R12a91d34e11k 30J46a32n38a93t20a 9385906184702

Máte nějaké naivní o personálních nákladech (to nejsou jen platy). Vrátí se to mnohem dříve. Tenhle velkoprojekt těžko teď z hlavy počítat, ale u automatizace běžné tratě je návratnost do 10 let ...

+1/0
8.9.2014 17:56

P87e61t61r 58N76e14c50h23a33n87i61c11k74ý 7713526688620

Mám z toho trochu obavy jestli nějaký dispečer s chytrým počítačem někde v kanceláři v Praze bude schopný dělat vhodná rozhodnutí po celé velké oblasti. On takový výpravčí, který ví, kdo tam kde jezdí, kolik lidí přestupuje mezi různými vlaky nebo i vlakem a busem, jaké jsou stavy trati a vozidel v oblasti dokáže situaci zvážit třeba i lépe a ku prospěchu většímu počtu lidí než někdo daleko za monitorem.

+7/−1
8.9.2014 9:17

P52e13t85r 18R52o46h56á65n96e49k 1473319297486

v západních zemích naprosto bežná věc už roky, ale máš pravdu, v našich podmínkách to bude o zdraví a ještě ke všemu rychlosti těch vlaků, uffff :-)  já si naopak myslim, že to může být bezpečnější, než spoléhat na nějakýho pepíka v horní dolní, který si během pracovní doby v klidu zdřímne.

+1/−2
8.9.2014 9:29

P71e16t21r 45N74e19c36h64a85n72i88c68k45ý 7483296708600

V Západních zemích se často něco jako přípojné vazby neřeší, je tam hustší síť tratí nad 160km/h, tratí s intervaly 30min. a méně a s udržovaným kvalitním svrškem, kde na strojvůdce nečekají žádné nástrahy,tedy něco co opravdu stačí řídit centrálně. U nás, kde je támhle shnilý pražec, támhle pomalá jízda, támhle opravený úsek, který nikdo nezohlednil v jízdnám řádu a nespočet přípojných vazeb, které jsou důležité, protože další vlak jede většinou až za 2 hodiny může docházet ke stavům, kdy rychlíku s 50 přestupujícími ujede přípoj, aby neopozdil poloprázdný protijedoucí vlak bez přípojů, protože počítač vyhodnotí, že průměrné zpoždění v oblasti tak bude nižší...A to nemluvě o (ne)připravenosti našich tratí na obyčejnou bouřku.

+5/0
8.9.2014 9:40

J85i35ř56í 85E87r31b62e44n 1243154926787

Předpokládám, že tou centralizací dispečníku by naopak některé problémy s "nezanášením" změn mohly ubýt - pokud to vyřeší šikovným rozhraním, které každou změnu na trati automaticky promítne do všech dotčených uzlů, měla by pak každému dispečerovi pro daný úsek svítit výstraha. Podobně jako u řízení letového provozu... když už to bude stát tolik.

Ostatně SŽDC berou od dopravců tak vysoké výpalné za ošoupání kolejí, až to hezké není.

0/−1
8.9.2014 16:27

V63i13k90t13o49r 89N93á62r35o77ž59n36ý 3869262238

Já si myslím , že tam bude i řada lidí dojíždět a i ti lidé budou znát místní poměry.Například dispečer dojíždějící z Kralup bude řídit trať na Ústí nad Labem apod...

0/0
8.9.2014 9:34

V29á83c11l17a46v 35M87a60i95x71n61e82r 7835580115591

Tak to by bylo trochu porti smyslu celé akce ...

0/0
8.9.2014 9:50

V14i43k84t31o68r 96N64á94r58o35ž17n35ý 3179742308

I dnes dojíždí několik dispečerů z Kralup do Prahy a řídí trať směr Kralupy. Sedí v Holešovicích ...po změně bude sedět na Balabence a bude řídit trať až do Ústí...

+1/0
8.9.2014 9:53

M97i71r18o43s59l22a96v 56Z53i75k51m94u40n87d 7169193144333

Děláte z toho zbytečnou vědu. V 60. letech minulého století se dálkově řídila relativně jednoduchých sovětským systémem trať z Plzně do Chebu (přesněji řečeno Kozolupy - Lipová) Ve stanicích byli výpravčí, ale ti tam byli spíše jako dozor, v malých stanicích nahrazovali pokladní apod.

"Problém" Prahy je v tom, že je vlastně uprostřed Čech, takže na všechny strany je to skoro stejně daleko ... Samozřejmě by se dalo udělat pracoviště v Trutnově, Horním Dvořišti, Aši, jenže tam by asi byl problém s ubytováním apod. ... ale tak to prostě je ...

Do té Prahy se dá dojíždět z okolních měst, z Pardubic jste v Praze vlakem za hodinu, což nelze říci o době cestování MHD z jednoho konce Prahy na druhý ...

+2/0
8.9.2014 12:28

P27a54v92e11l 93K53a31š29p15a58r 7207278622525

Nádraží a jejich zařízení bude opravovat kdo? Budeme mít centrální dispečink a močit budem do asfaltových smradlavých hajzlů za dvacet korun. Prostě východní Evropa se vším všudy.

+2/−3
8.9.2014 9:16

P30e51t62r 21N75e25c51h46a16n86i41c55k26ý 7123336178520

Dispečink by si měly zřídit spíš kraje, kde je potřeba koordinovat vazby vlak-bus, bus-bus a vlak/bus - MHD

+3/0
8.9.2014 9:18

M13i11l89a30n 37M96a76j64e21r40č17í47k 1450350224986

v IDS JMK - u jej řídící společnosti Kordis určitě je (viz "

Evropský týden mobility 2014

KORDIS JMK se letos znovu připojuje k Evropskému týdnu mobility.

.....

Prohlídka Centrálního dispečinku IDS JMK - 18. 9. 2014, 15:30 hodin

sraz u vstupu do budovy na adrese Nové sady 30.

Těšíme se na Vaši návštěvu."  - na webu   http://www.idsjmk.cz/   ), a určitě vámi požadované funguje - několikrát jsem při svých návštěvách kraje a využití jízdy vlakem z Brna na Břeclav zažil, že průvodčí při jeho zpoždění telefonicky domlouvala vyčkání přípojných autobusových linek v Šakvicích.

0/0
8.9.2014 11:01

L73i88b34o93r 43Z87a81v80ř47e15l 8699486361292

a přípoj vám stejně ujel,ne??

0/0
9.9.2014 19:45

M94i97r15o94s24l61a62v 10Z24i65k44m20u13n20d 7399673504163

Ale to jsou dvě rozdílné věci.

Jedno je řízení drážní dopravy - co je kraji do nákladních vlaků - druhé pak koordinování návaznosti spojů jednotlivých dopravců ...

+1/0
8.9.2014 12:30

J43i27ř37í 44E81r58b81e24n 1283184816317

Jako kdyby to teď bylo lepší!!!

Budova nádraží (čekárna, restaurace apod.) budou tímto krokem zcela odděleny od vlastního drážního provozu a může je kdokoliv koupit nebo provozovat. I když osobně jsem příznivcem unitární železnice.

0/0
8.9.2014 16:35

P36a37v38e91l 45V18e41r49n20e59r 1453733742687

no trak schvalne, kolik firem se techto tendru bude moci zucastnit, kdyz uz ted je to vicemene monopolni (resp. trustova) zalezitost?

+2/0
8.9.2014 9:14

M58a32r84t71i50n 78P63l63z15á18k 2917599258564

a průvodčí nebudou mít co žrát

+1/−1
8.9.2014 9:12

J22a98n 43K53l28i91m38a 7160813210742

průvodčí není zaměstnanec sždc a hlavně už jsou z 80% zrušený a nahrazený na lokalních tratích automaty na jízdenky :-)

0/0
8.9.2014 9:14

M30a35r11t94i82n 81P63l69z23á98k 2597399568674

myslel jsem výpravčí

to je jedno, byla to jen provokace :)

0/0
8.9.2014 9:26

P12a66v72e32l 29K10u84c91h84t36a 4206261907544

Pokrok nezastavíš, ale že bych chtěl denně - jak to někdo zde uvádí - dojíždět z Lovosic či Děčína do Prahy za prací? A toto asi není jediná aktivita, která se centralizuje do "metropole". Ale asi tomu nelze bránit.

0/0
8.9.2014 9:12

P81a39v51e49l 72A95n29t52o62n 7678325358374

Cena 14miliard... úspora max.1300 pracovních míst... to je skoro 11milionů na jedno pracovní místo... kolik let platů to je u zaměstnanců dráhy? řekněme 15 let. Za tu dobu, ale bude provoz nového systému něco stát a jistě bude potřebovat několikrát "rekonstruovat".

Tedy někdo přijde o práci, někdo si namastí kapsu a návratnost žádná. Snad jen ta bezpečnost vzroste... možná... na to si udělám názor až dle vybrané firmy a jejích subdodavatelů.)

+22/0
8.9.2014 8:22

D88a12v57i62d 69P85e85c26a 1355654831616

Vychází mi, že pokud by to byla pravda, mohli by ušetřit 8 miliard hrubé mzdy (omluvte hrubé počty)....prostě já těch deset kaček prostě utratím, abych pět ušetřil.

+2/0
8.9.2014 8:50

M21a88r37t50i73n 83R65u90z18i87c82k56a 1192668596477

Pokud jde o vypravci (prumerny plat 27tis. hrubeho), tak me rocne vychazi naklady na cca 570mil., do toho je zapoctena tedy jen mzda, ... cili to je vice nez 15let i kdyz jsou zde dalsi naklady, tak to mozna sedi, nicmene pokud neco plati EU, tak to bude mene. Navratnost 15let mi neprijde tak hrozna.

Me spise zajima bezpecnost a tak to vitam, ktera by mela byt vyrazne vyssi, jedine co me v 21 stol. prekvapuje je, ze na drahah neni spolehlivejsi zabezpecovaci zarizeni, ktere by hlidalo jaksi vlaky "automaticky", porad se stava, ze proti sobe vyjedou na jednu kolej dva vlaky a posledni brzdou je vyhled strojvedouciho z kabiny.

+2/−1
8.9.2014 8:53

J58o13s15e10f 93F71o95r89e36j72t 4503392152

EU toho nikde moc nezaplatí, jenom přerozděluje co jí stát odvedl. Myslím, že s tím co stát nedočerpává a propadne to, dáváme do EU víc než dostáváme.

+1/−1
8.9.2014 10:00

R38a55d73e67k 86J60a17n91a12t88a 9825656444292

Jenže tady se to právě vyčerpá a nepropadne.

+1/0
8.9.2014 17:59

P11a28v10e53l 12M36a48r66e31š 2599823672

Dráhy mají zabezpečovací zarizeni dobre, několikrát jistene.Stara dobra mechanika je proverena vice nez stoletím provozu.A navíc neni zavisla na ekektrine a datové síti.

Ovsem ani sebelepsi zabezpecovacka nezabrani lidské chybe.

+1/0
8.9.2014 18:55

J49a92n 47K23l10i43m35a 7850783410192

27 tisíc hrubeho + daň náklady na teplo, vodu, uniformu ,uklid ,pronájem budov atd . pojištění. eden výprčí stojí sždc 150 tisíc za měsíc

+3/−1
8.9.2014 9:01

D88a31v15i52d 55P56e24c31a 1435584511936

tak to souhlasím, nedošlo mi, že jsou zde vícenáklady na kanceláře a ty budou vysoké...

0/0
8.9.2014 9:07

V71i36k29t47o13r 65N71á34r23o83ž28n21ý 3239542878

150 tisíc/měsíc se mi zdá přehnané.

Ale souhlas s tím , že na všech pracovištích se musí topit , ŠZDC musí tato pracoviště po všech stránkách udržovat. A nejde pouze o výpravčí. Pokud je v nějaké stanici klasická elektromechanika se stavědly... poté ihned jsou ve stanici 3 pracoviště , které je třeba udržovat...

+3/0
8.9.2014 9:09

Najdete na iDNES.cz