Spolu se žlutými vlaky RegioJet na tuzemské železnice dorazila i cenová válka.

Spolu se žlutými vlaky RegioJet na tuzemské železnice dorazila i cenová válka. | foto: Student Agency

Cenová válka na kolejích ušetří lidem ze Zlína za jízdenku do Prahy

  • 138
Jakmile dopravní společnost Student Agency začala kombinovat autobusové a vlakové spojení, aby podpořila své nové vlakové spoje, zareagovaly i České dráhy. Na trasách, které přesně kopírují levnější konkurenci, rovněž přišla se slevami. Vydělají na tom cestující ze Zlína, kteří míří do Prahy.

České dráhy nabízejí zlevněné jízdenky pouze na vybraných tratích. Konkrétně na těch, které dokonale kopírují ty, po nichž jezdí vlaky Regio Jet a žluté autobusy Student Agency. Slevy pro cestující jsou skryté v akci ČD Promo, která několikrát do roka zvýhodňuje vybrané spoje nebo trasy.

Cestující ve Zlínském kraji mohou využít slevu ČD Promo na jediné trase, a to je Zlín - Praha. Koupit levnější jízdenky se ale dají jen ve Zlíně a nebo v Praze, to znamená, že pokud by nabídku chtěli využít lidé z jiného místa v kraji, musí se nejprve dopravit do Zlína.

Za kolik vlakem ze Zlína do Prahy

České dráhy
250 Kč - s jízdenkou Sporo Tiket při nákupu až dva měsíce předem
285 Kč - s jízdenkou ČD Promo
373 Kč - obyčejné jízdné

Student Agency
260 Kč - ze Zlína vyrazí cestující autobusem a v Olomouci přesedne na vlak do Prahy. To, že přestup stihne, dopravce garantuje

Výjimkou je stanice v Otrokovicích. "Na trase Zlín - Praha jsou skutečně výchozí stanice dvě. Cena jízdenky ČD Promo je stejná, ať ji cestující koupí ve Zlíně nebo v Otrokovicích," potvrdila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

České dráhy tvrdí, že slevami chtějí jednak odměnit stálé zákazníky, ale také přilákat nové. Pro ty ale může být systém slev matoucí. Pokud zadají v e-shopu trasu odkud a kam chtějí jet, automaticky jim nabídne nejlevnější jízdenku. ČD Promo, tedy nejnovější produkt, ale nejlevnější není.

"Nejlevnější je Sporo Tiket, tedy jízdenka, u které platí, že čím dřív ji koupíte, tím méně zaplatíte. Těch je ale na každém spoji jen omezený počet," vysvětluje Šubová. Od dvou měsíců do sedmi dnů před odjezdem je nejlevnější a navíc ji cestující pořídí kdekoliv. Jakmile ale dojdou, druhá nejvýhodnější nabídka je nová ČD Promo.

Slevovou akci Českých drah prověřuje antimonopolní úřad

Nejnovější slevovou akci Českých drah ale začal prověřovat Úřad pro kontrolu hospodářské soutěže, je totiž možné, že se cena jízdenky ČD dostala pod hranici nákladů.

Kritizuje ji i jediný konkurent Českých drah - společnost Student Agency. "Namísto toho, aby dráhy zareagovaly férovou soutěží a nabídly svým cestujícím lepší služby, vyhlásily cenovou válku," prohlásil majitel firmy Radim Jančura.

Přitom už ve středu byly vyprodány všechny páteční spoje, které Student Agency provozuje. "U lidí boduje usměvavý personál, čisté toalety a dobré služby," tvrdí mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.

U některých cestujících rozhoduje cena, jiní dají na zvyk

O spojitosti slevové kampaně Českých drah a zahájení provozu vlaků Radima Jančury nepochybují ani sami cestující. "Samozřejmě, že cena je důležitá, ale na druhou stranu, cesta ze Zlína do Prahy je dlouhá a já raději pojedu se Student Agency, zapnu notebook a udělám kus práce," tvrdí Martina Žůrová.

České dráhy zase vyhrávají u letitých cestujících. "Nechce se mi hledat jiné spojení," uvažuje Ludmila Michlová, která je drahám věrná více než čtyřicet let. "V těch nabídkách se nevyznám. U drah vím, kdy, odkud a kam mě dovezou. A že vagony nejsou čisté? Asi jsem zvyklá a poslední dobou mám štěstí na ty lepší."