Vlakovou bitvu mezi Prahou a Ostravou řeší Brusel

  11:36aktualizováno  11:36
Nejméně do konce roku bude Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zkoumat cenovou válku dopravců mezi Prahou a Ostravou. Téměř tři roky trvající spor, kdy České dráhy za zlevnění a zneužití dominantního postavení napadl postupně RegioJet a Leo Express, zatím čeká na další posudek. Případ začíná zkoumat už i Evropská komise.

Největší osobní železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express. | foto: iDNES.cz

"Máme v rukou posudky od tří dopravců, chceme si teď nechat udělat vlastní," řekl místopředseda ÚOHS Michal Petr. Každý totiž říká něco jiného: zatímco posudky od Regiojetu a Leo Express tvrdí, že dráhy mezi Prahou a Ostravou prodělávají a zlevněním zneužily svého dominantního postavení, posudek drah vyznívá opačně.

"Ukazuje, že nejsou v zóně, která by prokazovala zneužití dominance," řekl Petr.

ÚOHS si už v minulosti stěžoval, že od dopravců nezískává všechna potřebná data, vyznat se ve veřejně přístupných údajích drah je navíc velmi složité.

Například vyúčtování nákladů na jednotlivé rychlíkové linky, které před časem zveřejnilo ministerstvo dopravy, odhalilo rozdíly i v řádu desítek procent u zdánlivě stejně vysokých nákladů, jako jsou například mzdy nebo náklady na naftu.

Na drahách už v roce 2012 udělali zaměstnanci úřadu přepadové šetření, při kterém pátrali například po mailech, v kterých by se vedení drah dohadovalo o zlevnění kvůli vytlačení soukromé konkurence. Nic takového ale nenašli.

ÚOHS musí navíc vymezit i to, na jakém relevantním trhu bude chování drah vůči konkurenci zkoumat. Tato otázka ještě není uzavřena a podle Petra zatím nelze vyloučit, že by se jednalo jen o pendolina, tedy jen o část spojů mezi Prahou a Ostravou. Na stejné trase přitom jezdí i expresy, které jsou jen nepatrně pomalejší než pendolina.

Taková představa se nelíbí především RegioJetu. "Pokud by nebyly expresy konkurenční, neměly pak dráhy důvod snižovat jejich cenu," míní šéf RegioJetu Radim Jančura.

Boj tří dopravců mezi Prahou a Olomoucí začala řešit už i Evropská komise, na kterou se obrátil Leo Express. Tomu se nelíbí především souběh vlaků EC/IC na této trase směrem na Slovensko objednaných a placených ministerstvem dopravy, které pokrývají většinu trasy, kde jezdí i soukromí dopravci. Českým drahám na této trase stát ročně zaplatí přes 300 milionů korun. Podle informací MF DNES by mělo dojít k jednání v Bruselu na toto téma ještě tento měsíc.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

VIDEO: Oslava na letišti. Korean Air létají z Prahy do Soulu již 15 let

Korean air přiletěl do Prahy

Je tomu již patnáct let, co na Letišti Václava Havla Praha s velkou slávou poprvé přistálo letadlo společnosti Korean...

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Najdete na iDNES.cz