Dráhy splatily pendolina, své nejdražší a nejrychlejší vlaky

  14:00aktualizováno  14:00
České dráhy se po téměř dvaceti letech zbavily úvěru na jejich zřejmě nejkontroverznější nákup v historii. V úterý odeslaly konsorciu bank vedeného ČSOB poslední splátku úvěru ve výši přes 110 milionů euro (podle současného kurzu 3 miliardy a 25 milionů korun), které si dopravce vzal v lednu 1996 na nákup sedmi pendolin.

Vlak Pendolino projížděl v sobotu Mariánskými Lázněmi. | foto: David KurcMF DNES

Konec splácení, o kterém jako první informoval zájmový server zelpage.cz, potvrdil mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Splacení závazků výrazně vylepší ekonomiku pendolin, která na rozdíl od většiny vlaků Českých drah jezdí na komerční riziko. Právě splátky úvěrů a jejich vysoké odpisy v minulosti zatěžovaly hospodaření ČD, platily půl miliardy korun ročně.

Nákup pendolin je zřejmě nejméně povedenou investicí Českých drah v historii. Zcela jistě je to však nejdražší investice: jedna sedačka v pendolinu vyšla dopravce na 1,9 milionu, v případě railjetů i se započítáním ceny lokomotivy je cena zhruba poloviční.

Dráhy si původně v prosinci 1995 objednaly za 4,4 miliardy deset jednotek, nakonec jich po krachu výrobce ČKD dostaly jen sedm. Místo původního mezinárodního konsorcia dodal vlaky pouze italský Fiat Ferroviaria (dnešní Alstom).

Fotogalerie

Drahám se navíc rozpadly vize, jak s nimi budou jezdit po Evropě: postupně narazily na odpor jak v Německu, tak Rakousku a pendolina nakonec jezdila pravidelněji jen na Slovensko. Tam se od nového jízdního řádu opět vrací s jedním párem spojů do Košic.

Dráhy navíc nemohou v Česku příliš potenciál pendolin využít: jejich maximální rychlost je sice 230 kilometrů v hodině, v Česku však mohou jet jen rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Na hlavní trase z Prahy do Ostravy příliš nevyužijí ani naklápění, i přesto tam však zůstávají nejrychlejší.

Po počátečních problémech s rozjezdem souprav dnes patří mezi nejspolehlivější i nejpřesnější vlaky v Česku. Pendolina jsou také držiteli českého rychlostního rekordu: 237 kilometrů za hodinu.

Deset let v provozu

Letos oslaví Dráhy deset let od začátku provozu těchto souprav s cestujícímí, poprvé s lidmi vyjela pendolina z Prahy do Děčína 23. prosince 2004. Pro ČD jsou pendolina i po nákupu railjetů stále něčím luxusnějším. Svědčí o tom alespoň cenová politika. Spoje Super City, které pendolina zajišťují, mají stále ve většině případů povinnou místenku, která slouží v podstatě jako příplatek k běžnému jízdnému. Její výše z původních dvou stovek klesla o více než polovinu, v některých případech jsou ale už i zdarma.

Pendolina jezdí také v Itálii, Švýcarsku, Slovinsku, Portugalsku, Španělsku, Velké Británii, Finsku a v Číně (bez naklápění). Nejnověji byly prodány do Polska (ovšem bez naklápění) a do Švýcarska. Italský výrobce dodával technologii naklápění i pro německé vlaky.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

D11 se prodraží o 148 milionů. Byla to nejrozumnější varianta, řekl Ťok

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2....

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky na dodatku ke smlouvě na...

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Na D1 u Humpolce se odstraňují svodidla, tvoří se kolony

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Se zdržením zhruba půl hodiny by měli počítat lidé jedoucí na dálnici D1 směrem na Brno. U Humpolce se tvoří asi...

Najdete na iDNES.cz