Železniční dopravce ČD Cargo.

Železniční dopravce ČD Cargo. | foto: ČD Cargo

ČD Cargo chce sklad za miliardu, jeho kapacity přitom dosud nenaplnil

  • 46
Vedení státního nákladního železničního dopravce ČD Cargo hodlá koupit za miliardu korun vysoce ztrátovou halu v Lovosicích. Po dobách rozprodejů svého majetku je to nezvykle velká investice. U vzniku smlouvy na nevýhodný pronájem přitom kdysi byl jeho současný šéf.

Za miliardu korun chce koupit od slovenského magnáta Ivana Chrenka logistický areál v Lovosicích. Dosud si ho společnost ČD Cargo pronajímá, přestože ho nedokáže zaplnit.

Transakce, kterou už vedení firmy zkoušelo protlačit v červenci přes dozorčí radu, může být jedním z důvodů, proč chce Ministerstvo dopravy odvolat z čela Českých drah (ČD) Daniela Kurucze.

Pokus o Kuruczovo odstranění přišel totiž jen pár dní poté, co šéf ČD na první pohled nevýhodný nákup zatrhl. Dozorčí rada má o koupi areálu jednat příští týden znovu.

Současný šéf ČD Cargo Oldřich Mazánek byl v době uzavírání smlouvy provozním ředitelem podniku. Nyní se k transakci odmítl vyjádřit.

Ministr dopravy Antonín Prachař hodnotí současné působení Oldřicha Mazánka pozitivně. „Otočili své hospodaření do zisku, což je pozitivní,“ tvrdí Prachař. A s plánem na odkup haly nesouhlasí. „Takové řešení nepodporuji. Smlouva je v rozporu s dobrými mravy a měla by být zrušena,“ uvedl ministr.

Donedávna však Prachař proti nákupu nevystupoval. Přestože nákup řešila i dozorčí rada Českých drah, žádný zástupce Ministerstva dopravy proti transakci nic nenamítal. Hala v Lovosicích zatěžuje hospodaření ČD Cargo už od roku 2010. Smlouvu s firmou Hyparkos, patřící do realitního impéria Ivana Chrenka HB Reavis, uzavřelo vedení ČD Cargo za dob generálního ředitele Josefa Bazaly. Dopravci se však nikdy nepodařilo areál plně využívat.¨

Sklad prodělá desítky milionů ročně

Jen loni prodělala firma v Lovosicích 66 milionů korun: náklady na provoz dosáhly 82 milionů korun, tržby 16 milionů. Jedním z důvodů je špatná koncepce areálu, což potvrzuje mimo jiné fakt, že se nezaplnil ani poté, co Cargo část prostor nabídlo k bezplatnému pronájmu.

Nevýhody vyplývají rovněž ze smlouvy s firmou Hyparkos. Ta byla uzavřena na patnáct let, navíc v eurech, což ztrátovost byznysu prohlubuje.

Podle rozvahy firmy Hyparkos má budova účetní hodnotu 600 milionů korun a skupina HB Reavis potvrdila, že o prodeji jedná. „Logistické centrum Lovosice je nyní předmětem jednání s více zájemci o jeho koupi,“ potvrdila mluvčí Magdalena Drsová.

Cargo odhaduje kupní cenu budovy na 34 až 40 milionů eur, tedy zhruba miliardu korun. V důvodové zprávě vysvětluje plán na odkoupení tím, že stejnou částku zaplatí do roku 2025 na nájmu, jenže mu následně areál nezůstane.

„Je to transakce, která nemá pro ČD Cargo návratnost,“ tvrdí šéf Českých drah a předseda dozorčí rady ČD Cargo Daniel Kurucz. Sám nechce komentovat, zda je hala jedním z důvodů sporů s ministrem. V ČD Cargo nicméně už déle než dva roky leží posudky dvou advokátních kanceláří, podle nichž lze nevýhodnou smlouvu vypovědět. Nebyla totiž uzavřena v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. Posudky navíc uvádějí, že by bylo možné od manažerů, kteří u podpisu smlouvy byli, vymáhat škodu.

Mazánek v materiálu pro dozorčí radu uvádí, že tehdy měl region severozápadních Čech nejvyšší potenciál pro rozvoj nabídky logistických služeb a výsledná cena nájmu za skladové prostory byla při dolní hranici ceny nájmu v místě a čase obvyklé. Za metr platí dnes firma 6,60 eura (včetně nákladů na provoz, správu a energie). Běžná cena je podle analýz ČD Cargo poloviční. Podle manažerky HB Reavis Magdaleny Drsové ale plně odpovídá tržním podmínkám.