Nový návrh na propuštění 400 lidí odborového předáka Radka Nekolu nepříjemně překvapil. "Jde prakticky výhradně o profese v provozu, v administrativě se to nedotkne nikoho," řekl Nekola. Podle něj je to porušení sociálního dialogu a selhání managementu ČD Cargo. Ve firmě se propouští už přes rok, počet zaměstnanců klesl už pod devět tisíc.
ČD Cargo nechce zatím příliš propouštění komentovat. "V rámci přípravy podnikatelského plánu na příští rok projednáváme se sociálními partnery různé návrhy směřující ke zvýšení efektivity fungování společnosti. Aktuálně probíhá diskuse o těchto uvažovaných opatřeních, je proto předčasné k nim sdělovat konkrétní informace," řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Dráhy stoprocentně nákladního dopravce ovládají.
Propouštění firma plánuje ve chvíli, kdy prožívá velmi těžké časy a přišla nedávno například i o velký kontrakt na dovážení uhlí do chvaletické elektrárny (více zde). Firma je sice letos účetně v zisku, ale jen díky velkému rozprodeji majetku.
Ve svém hlavním byznysu, železniční nákladní dopravě, prodělala za prvních osm měsíců letošního roku 514 milionů korun. Ztráty přitom kupí nejen na vozových zásilkách, ale už i na lukrativním byznysu ucelených vlaků. Vyplývá to z výsledků firmy, které má MF DNES k dispozici.
Zisk jen díky prodeji majetku
Dopravce skončil v účetním zisku hlavně díky rozprodeji svých lokomotiv a vozidel; letos za ně získal už 1,6 miliardy, plán na celý rok počítá s 2,5 miliardy. Sanování ztrát rozprodejem silně připomíná vývoj v ČSA v letech 2007 až 2012.
Po ztrátě velkých zakázek se přitom na ČD Cargo řítí další velký problém, a to doplacení zhruba 300 milionů korun za použití kolejí. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) letos zlevnila přepravu jednotlivých vozových zásilek, zlevnění však zrušil Drážní úřad kvůli formálním chybám a ministerstvo dopravy ho jako odvolací orgán v nejbližší době nejspíše potvrdí.
ČD Cargo má navíc problém s poklesem tržeb. Ten je větší, než počítal plán. Analýza ziskovosti podle jednotlivých typů přeprav navíc ukazuje, že firma vydělává zatím hlavně na uhlí, železu a chemii, se ztrátou však vozí například dřevo či automobily. Na vozových zásilkách prodělává firma sto milionů měsíčně.
"Pozitivní je, že se propad vozových zásilek konečně zastavil," řekl Nekola.
Odboráři nesouhlasí s tím, že nové vedení účetně vozové zásilky a ucelené vlaky oddělí. Ve hře je navíc další propouštění, jeden z materiálů, který ležel na stole, mluví například o 1 600 lidech. Nové vedení ČD Cargo zatím nechce poskytovat rozhovory, jedno z mála konkrétních vyjádření poskytl nový předseda představenstva Oldřich Mazánek železničnímu odborářskému zpravodaji Obzor.
Z jeho vyjádření vyplývá, že bude od zaměstnanců chtít větší flexibilitu než dosud. Podle něj totiž dosud chodí na směny zaměstnanci často i bez toho, že je pro ně zajištěna práce a po pěti hodinách je strojmistr pošle domů. "Nahodilá práce dnes tvoří sedmdesát procent práce, dříve to bylo přesně naopak. Tomu se musíme přizpůsobit," vysvětluje Mazánek.