ČD Cargo chystá další propouštění, firmu drží rozprodej majetku

  16:23aktualizováno  16:23
Státní nákladní dopravce ČD Cargo hodlá v příštích týdnech propustit zhruba čtyři stovky zaměstnanců. Firma už svůj plán oznámila odborářům.

Železniční dopravce ČD Cargo. | foto: ČD Cargo

Nový návrh na propuštění 400 lidí odborového předáka Radka Nekolu nepříjemně překvapil. "Jde prakticky výhradně o profese v provozu, v administrativě se to nedotkne nikoho," řekl Nekola. Podle něj je to porušení sociálního dialogu a selhání managementu ČD Cargo. Ve firmě se propouští už přes rok, počet zaměstnanců klesl už pod devět tisíc.

ČD Cargo nechce zatím příliš propouštění komentovat. "V rámci přípravy podnikatelského plánu na příští rok projednáváme se sociálními partnery různé návrhy směřující ke zvýšení efektivity fungování společnosti. Aktuálně probíhá diskuse o těchto uvažovaných opatřeních, je proto předčasné k nim sdělovat konkrétní informace," řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Dráhy stoprocentně nákladního dopravce ovládají.

Propouštění firma plánuje ve chvíli, kdy prožívá velmi těžké časy a přišla nedávno například i o velký kontrakt na dovážení uhlí do chvaletické elektrárny (více zde). Firma je sice letos účetně v zisku, ale jen díky velkému rozprodeji majetku.

Ve svém hlavním byznysu, železniční nákladní dopravě, prodělala za prvních osm měsíců letošního roku 514 milionů korun. Ztráty přitom kupí nejen na vozových zásilkách, ale už i na lukrativním byznysu ucelených vlaků. Vyplývá to z výsledků firmy, které má MF DNES k dispozici.

Zisk jen díky prodeji majetku

Dopravce skončil v účetním zisku hlavně díky rozprodeji svých lokomotiv a vozidel; letos za ně získal už 1,6 miliardy, plán na celý rok počítá s 2,5 miliardy. Sanování ztrát rozprodejem silně připomíná vývoj v ČSA v letech 2007 až 2012.

Po ztrátě velkých zakázek se přitom na ČD Cargo řítí další velký problém, a to doplacení zhruba 300 milionů korun za použití kolejí. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) letos zlevnila přepravu jednotlivých vozových zásilek, zlevnění však zrušil Drážní úřad kvůli formálním chybám a ministerstvo dopravy ho jako odvolací orgán v nejbližší době nejspíše potvrdí.

ČD Cargo má navíc problém s poklesem tržeb. Ten je větší, než počítal plán. Analýza ziskovosti podle jednotlivých typů přeprav navíc ukazuje, že firma vydělává zatím hlavně na uhlí, železu a chemii, se ztrátou však vozí například dřevo či automobily. Na vozových zásilkách prodělává firma sto milionů měsíčně.

"Pozitivní je, že se propad vozových zásilek konečně zastavil," řekl Nekola.

Odboráři nesouhlasí s tím, že nové vedení účetně vozové zásilky a ucelené vlaky oddělí. Ve hře je navíc další propouštění, jeden z materiálů, který ležel na stole, mluví například o 1 600 lidech. Nové vedení ČD Cargo zatím nechce poskytovat rozhovory, jedno z mála konkrétních vyjádření poskytl nový předseda představenstva Oldřich Mazánek železničnímu odborářskému zpravodaji Obzor.

Z jeho vyjádření vyplývá, že bude od zaměstnanců chtít větší flexibilitu než dosud. Podle něj totiž dosud chodí na směny zaměstnanci často i bez toho, že je pro ně zajištěna práce a po pěti hodinách je strojmistr pošle domů. "Nahodilá práce dnes tvoří sedmdesát procent práce, dříve to bylo přesně naopak. Tomu se musíme přizpůsobit," vysvětluje Mazánek.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

VIDEO: Oslava na letišti. Korean Air létají z Prahy do Soulu již 15 let

Korean air přiletěl do Prahy

Je tomu již patnáct let, co na Letišti Václava Havla Praha s velkou slávou poprvé přistálo letadlo společnosti Korean...

Zdanění leteckého benzinu by zdražilo letenky v Evropě

Ilustrační snímek

Zdanění leteckého paliva, kerosenu, v Evropské unii by přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent, přičemž...

Najdete na iDNES.cz