Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stát se snaží zachránit ČD Cargo, dá mu půlmiliardovou slevu

  4:01
Dlouhodobé finanční potíže státního nákladního dopravce ČD Cargo mohou vést nejen k jeho krachu, ale také k přesunu 30 milionů tun zboží ze železnic na silnice. Dopravce má nyní zachránit půlmiliardová sleva. Kdo ji však zaplatí, není jisté.

Železniční dopravce ČD Cargo. | foto: ČD Cargo

Ministerstvo dopravy a České dráhy s jejich odboráři se blíží dohodě o tom, jak zachránit ztrátového železničního nákladního dopravce ČD Cargo, který patří pod státní České dráhy. Dostane slevu na přepravu jednoho druhu zásilek.

Záchrana však nebude zadarmo: hraje se o částku zhruba 450 milionů korun, kterou bude muset buď ministerstvo dopravy napumpovat do státní Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), nebo je SŽDC někde ušetří. Správci tratí totiž tyto příjmy kvůli poskytnutí slevy za použití kolejí při jízdách nákladních vlaků s takzvanými vozovými zásilkami vypadnou.

Pro ČD Cargo jde o ztrátové podnikání, které však současně brání tomu, aby se dostalo na silnice zhruba třicet milionů tun zboží, které se vozí po kolejích. O krok blíž k dohodě je po pondělním jednání tripartity. "Pravidla se musí ještě nastavit tak, aby nešlo o veřejnou podporu," upozornil Radek Nekola, člen dozorčí rady ČD Cargo a místopředseda Odborového sdružení železničářů.

Nikdo jiný ze soukromých dopravců se víceméně tomuto byznysu nevěnuje, protože není lukrativní. Slevy za dopravní cestu prosazují právě odboráři. "Myslím, že pro vozové zásilky je nutné, aby byl poplatek za dopravní cestu nulový," uvedl už loni v prosinci v rozhovoru pro MF DNES Nekola.

Železnice je oproti silniční dopravě znevýhodněna

Sleva má ČD Cargo umožnit, aby se ztráty na vozových zásilkách snížily a pokryl je zisk z lukrativnější přepravy ucelených vlaků. Není však jasné, o jak trvalé řešení může jít. ČD Cargo bude ve čtvrtek projednávat nový podnikatelský plán na letošní rok, který už zahrnuje i možnou slevu. "Pracujeme na tom. Není nic ze strany státu přislíbeno, ale je zájem udržet celý systém v chodu," říká šéf celých drah i ČD Cargo Petr Žaluda.

Podle něj je nutné, aby došlo k narovnání podmínek pro železnici se silniční dopravou. Její znevýhodnění oproti silnici je u řady komodit dlouhodobou realitou. Zatímco kamiony platí mýto jen na některých úsecích, vlaky v celé síti. Vozové zásilky jsou přitom v přímé konkurenci s kamiony – jde v podstatě o náklady převážené většinou po jednotlivých vagonech. Stát má se slevami na "mýtném", jak se dají poplatky za použití kolejí nazvat, zkušenosti. Po vzoru jiných zemí slevuje na poplatcích častým "zákazníkům" silničního mýtného systému.

Ministerstvo dopravy zatím k jednání mluví spíše neurčitě. "Ministerstvo bude s partnery dále hledat řešení. Je přitom jednoznačným zájmem státu, aby se nákladní doprava nepřesunovala masivně ze železnice na silnici. Takový vývoj je nežádoucí jak z ekologických, tak z dopravních ohledů," prohlásil mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Ze ztrát může dopravci pomoct i propouštění

Jasné není ani to, odkud se necelé půl miliardy na slevu vezme. Podle jedné z verzí by měl pomoci zalepit díru v rozpočtu SŽDC Státní fond dopravní infrastruktury. Ve hře jsou i úspory SŽDC. "Nepočítáme s tím, že bychom měli nést nějaké náklady," říká náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. Politici se situací ve státní firmě začali zabývat až loni v závěru roku poté, co vyšlo najevo ztrátové hospodaření dopravce.

Sleva je jedním ze způsobů, jak pomoci ČD Cargo dostat se ze ztrát. Ve hře je navíc i propouštění zhruba 2 500 zaměstnanců nebo sešrotování téměř desítky tisíc nákladních vagonů. Hospodaření firmy loni skončilo zhruba čtvrtmiliardovou provozní ztrátou, účetní výsledek skončí kvůli velkým rezervám a dalším operacím v minusu kolem dvou miliard korun.

Autor:

Fotovoltaikám hrozí kvůli vládě krach, tvrdí experti. Solární baroni jsou mýtus

  • Nejčtenější

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium

Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci, není dobré řešení. Za půl roku o svou svěžest přijde. Otestovali jsme dvanáct...

7. prosince 2024

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském Karlíně. Pobočka bude otevřena pouze do 23. prosince. „Co bude od ledna, zatím...

4. prosince 2024

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy na sociálních sítích podporují trend oslavující odchod z práce, přesun do...

9. prosince 2024

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj provoz. Podnik v současné době dluží 220 milionů korun 183 věřitelům, vyplývá to z...

6. prosince 2024

Ropovodem Družba přestala téct do Česka ropa. Ministerstvo nezná důvod

Ropovodem Družba přestala do Česka téct ropa. Ministerstvo průmyslu a obchodu o situaci ví, zatím však nezná důvod. „Jsme v kontaktu se všemi relevantními aktéry,“ řekl ministr Lukáš Vlček (STAN) pro...

4. prosince 2024  10:48,  aktualizováno  17:24

Česko už není montovna aut, ale utíkají nám investice, varuje průmyslník

Vysíláme

Tuzemský automobilový průmysl prochází klíčovými změnami. Podle člena představenstva Sdružení automobilového průmyslu a šéfa české divize společnosti Schaeffler Lukáše Rosůlka už Česko není...

12. prosince 2024

Rakouský koncern OMV vypověděl smlouvu s Gazpromem o dodávkách plynu

Rakouský energetický koncern OMV ve středu uvedl, že vypověděl smlouvu s Gazpromem o dodávkách zemního plynu. Ruské státní společnosti vyčítá opakované „závažné porušování“ kontraktu, který měl...

12. prosince 2024  7:35

Češi ve velkém zneplatňují půjčky. Firmy neprověří, zda si splátku mohli dovolit

Premium

Rychle přibývá Čechů, kteří se snaží zneplatnit svou úvěrovou smlouvu s cílem zaplatit ideálně jen půjčenou částku, a zbavit se tak povinnosti platit úroky. Ty v některých případech půjčku nafouknou...

12. prosince 2024

Tři měsíce bez zakázek. Pomalá likvidace drážďanského mostu ochromila dopravu

Po třech měsících od pádu jednoho z polí drážďanského mostu Carolabrücke do Labe je teprve teď jasné, že most bude muset jít k zemi, tedy do koryta Labe, celý. Diskuse o zachování nebo bourání...

12. prosince 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...