Stát se snaží zachránit ČD Cargo, dá mu půlmiliardovou slevu

  4:01aktualizováno  4:01
Dlouhodobé finanční potíže státního nákladního dopravce ČD Cargo mohou vést nejen k jeho krachu, ale také k přesunu 30 milionů tun zboží ze železnic na silnice. Dopravce má nyní zachránit půlmiliardová sleva. Kdo ji však zaplatí, není jisté.

Železniční dopravce ČD Cargo. | foto: ČD Cargo

Ministerstvo dopravy a České dráhy s jejich odboráři se blíží dohodě o tom, jak zachránit ztrátového železničního nákladního dopravce ČD Cargo, který patří pod státní České dráhy. Dostane slevu na přepravu jednoho druhu zásilek.

Záchrana však nebude zadarmo: hraje se o částku zhruba 450 milionů korun, kterou bude muset buď ministerstvo dopravy napumpovat do státní Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), nebo je SŽDC někde ušetří. Správci tratí totiž tyto příjmy kvůli poskytnutí slevy za použití kolejí při jízdách nákladních vlaků s takzvanými vozovými zásilkami vypadnou.

Pro ČD Cargo jde o ztrátové podnikání, které však současně brání tomu, aby se dostalo na silnice zhruba třicet milionů tun zboží, které se vozí po kolejích. O krok blíž k dohodě je po pondělním jednání tripartity. "Pravidla se musí ještě nastavit tak, aby nešlo o veřejnou podporu," upozornil Radek Nekola, člen dozorčí rady ČD Cargo a místopředseda Odborového sdružení železničářů.

Nikdo jiný ze soukromých dopravců se víceméně tomuto byznysu nevěnuje, protože není lukrativní. Slevy za dopravní cestu prosazují právě odboráři. "Myslím, že pro vozové zásilky je nutné, aby byl poplatek za dopravní cestu nulový," uvedl už loni v prosinci v rozhovoru pro MF DNES Nekola.

Železnice je oproti silniční dopravě znevýhodněna

Sleva má ČD Cargo umožnit, aby se ztráty na vozových zásilkách snížily a pokryl je zisk z lukrativnější přepravy ucelených vlaků. Není však jasné, o jak trvalé řešení může jít. ČD Cargo bude ve čtvrtek projednávat nový podnikatelský plán na letošní rok, který už zahrnuje i možnou slevu. "Pracujeme na tom. Není nic ze strany státu přislíbeno, ale je zájem udržet celý systém v chodu," říká šéf celých drah i ČD Cargo Petr Žaluda.

Podle něj je nutné, aby došlo k narovnání podmínek pro železnici se silniční dopravou. Její znevýhodnění oproti silnici je u řady komodit dlouhodobou realitou. Zatímco kamiony platí mýto jen na některých úsecích, vlaky v celé síti. Vozové zásilky jsou přitom v přímé konkurenci s kamiony – jde v podstatě o náklady převážené většinou po jednotlivých vagonech. Stát má se slevami na "mýtném", jak se dají poplatky za použití kolejí nazvat, zkušenosti. Po vzoru jiných zemí slevuje na poplatcích častým "zákazníkům" silničního mýtného systému.

Ministerstvo dopravy zatím k jednání mluví spíše neurčitě. "Ministerstvo bude s partnery dále hledat řešení. Je přitom jednoznačným zájmem státu, aby se nákladní doprava nepřesunovala masivně ze železnice na silnici. Takový vývoj je nežádoucí jak z ekologických, tak z dopravních ohledů," prohlásil mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Ze ztrát může dopravci pomoct i propouštění

Jasné není ani to, odkud se necelé půl miliardy na slevu vezme. Podle jedné z verzí by měl pomoci zalepit díru v rozpočtu SŽDC Státní fond dopravní infrastruktury. Ve hře jsou i úspory SŽDC. "Nepočítáme s tím, že bychom měli nést nějaké náklady," říká náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. Politici se situací ve státní firmě začali zabývat až loni v závěru roku poté, co vyšlo najevo ztrátové hospodaření dopravce.

Sleva je jedním ze způsobů, jak pomoci ČD Cargo dostat se ze ztrát. Ve hře je navíc i propouštění zhruba 2 500 zaměstnanců nebo sešrotování téměř desítky tisíc nákladních vagonů. Hospodaření firmy loni skončilo zhruba čtvrtmiliardovou provozní ztrátou, účetní výsledek skončí kvůli velkým rezervám a dalším operacím v minusu kolem dvou miliard korun.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Železničáře čeká převlékání. Správa železnic představila nové uniformy

SŽDC dnes představila nové drážní uniformy.

Výpravčí a další zaměstnance Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) čeká do dvou let převlékání do nových stejnokrojů....

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Najdete na iDNES.cz