Pondělí 2. října 2023, svátek má Olívie, Oliver
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 2. října 2023 Olívie, Oliver

Jak přetavit zákazníky v zisky. Firmy na sdílení aut tíží ztráty

Většina technologických firem i internetových obchodů zažívala během pandemie rekordní zisky i nárůst počtu zákazníků. Doba prospívala donáškovým službám všeho druhu a online prodejům, na dálku se alespoň přechodně začala prodávat i ojetá auta. Na vlně se vezly i služby sdílení osobních aut.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

„Carsharingu celkově se daří, řekl bych, nejlépe od jeho vzniku v České republice. Rozvoj služby urychlila i pandemická situace. Stálí zákazníci totiž carsharing využívali více, pokud zrovna mohli, a noví zákazníci objevili jeho kouzlo díky marketingovým aktivitám. Tím se předchozí aktivity zúročily a řekl bych, že teď nastal boom,“ uvedl předloni v červnu předseda Asociace českého carsharingu Roman Filip.

Hlášený nárůst počtu zájemců o sdílení vozidel se ale nepřetavil v zisky. Drtivá většina hráčů během covidu naopak o peníze přicházela. Společnost Car4way například v roce 2021 prodělala 12 milionů korun a o rok dříve 1,5 milionu. V zisku přitom nebyla ani v předkrizovém roce 2019, jak vyplývá z povinně zveřejňovaných výročních zpráv.

„Car4way je více než jen carsharing. Zajišťujeme mobilitu od 1 minuty až na 5 let, včetně autopůjčovny a operativního leasingu,“ uvedl šéf marketingu společnosti Josef Cinglanský. Podle něj se oboru daří. Firma tvrdí, že loni se jejím carsharingovým aktivitám podařilo zvýšit zisk o 68 procent. Konkrétní číslo ale uvést odmítla.

V zisku jen výjimečně

Třicetimilionovou ztrátu v roce 2020 vykázala i společnost D-Mobility, která provozuje carsharingovou službu Anytime (výroční zprávu za rok 2021 firma zatím nezveřejnila). I ta je přitom zatížena mnohamilionovou ztrátou už z předchozích let.

Dva a půl milionu korun prodělalo v roce 2020 družstvo Autonapůl, které do Česka myšlenku sdílení vozů přineslo. O rok později podle Michala Šimoníka vykázalo původně brněnské družstvo zhruba 120 tisíc korun zisku. Z výroční zprávy je však patrné, že si v předchozích letech vytvořilo ztrátu 13,7 milionu korun.

„Období covidu bylo výzvou. V některých obdobích poptávka poklesla, v některých naopak velmi rostla. Ovšem do ziskovosti vstupuje celá řada dalších faktorů, nelze ji vysvětlovat pouze okolnostmi pandemie. Svoji roli například hrají rychlý růst cen na trhu osobních vozidel, pojištění nebo servisních prací,“ uvedl Šimoník.

Hubený zisk po rocích ztrát má za sebou firma HoppyGo, která v roce 2021 dokázala hospodaření přehoupnout do čtvrtmilionového zisku po předchozí patnáctimilionové ztrátě.

Projekt sdílených skútrů BeRider končí, nenašel partnera na expanzi

„Na rozdíl od ostatních carsharingových společností je HoppyGo služba, která zprostředkovává půjčení auta mezi soukromými majiteli a uživateli a oběma skupinám nabízí kompletní digitální platformu. Na straně HoppyGo tak odpadá nutnost starat se o velkou flotilu vozů, servisovat je a zajišťovat jejich provozuschopnost,“ uvedl manažer společnosti pro Česko a Slovensko Jakub Erben.

Podle něj aktivně půjčované vozidlo vynese majiteli 41 675 korun za rok. Čistý statistický průměr ročního výnosu je ale podstatně nižší. Vyššího výdělku než sto tisíc za rok dosáhlo na šest desítek vozů, přičemž v rámci platformy se jich nabízí asi patnáct set. Výdělečnost závisí hlavně na tom, jak majitelé nastaví model pronajímání. Pokud auto půjčují jen ve chvílích, kdy ho sami nepotřebují, může být i průměrných 13 tisíc korun ročně příjemný příspěvek (jde o průměr za trhy v Česku, Polsku a na Slovensku).

Sdílení skútrů neuspělo

Podobný vývoj jako carsharing zaznamenalo i sdílení dalších dopravních prostředků. Společnost Lime se letos v únoru pochlubila, že se stala prvním provozovatelem sdílených koloběžek, která dosáhla ziskového hospodaření. Americká firma, jejíž zelenobílé koloběžky jsou k vidění mimo jiné i v Praze, vydělala loni celosvětově 15 milionů dolarů před započtením odpisů a daní.

Naopak zelené elektrické skútry BeRider, které podobně jako HoppyGo spadají pod Škoda Auto DigiLab, končí a budou se půjčovat jen do konce května. Pro zajištění dalšího provozu se nepodařilo najít partnera.

Ekonom: Češi musí tlačit na zvyšování mezd, jinak budeme za Západem zaostávat

  • Nejčtenější

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kde si i miliardář připadá chudý. Ze Saint-Tropez je oáza superluxusu

Francouzské letovisko Saint-Tropez je možná jedinou rybářskou vesnicí na světě, kde je snazší koupit si kabelku za 25...

Vrací se příspěvek na obnovitelné zdroje, odmaže většinu zlevnění elektřiny

Na účty za elektřinu se českým domácnostem od ledna příštího roku vrátí poplatek za obnovitelné zdroje jako před...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ani 1,4 miliardy obyvatel by nezaplnilo prázdné byty v Číně, šokoval statistik

Ani 1,4 miliardy obyvatel by nestačilo na zaplnění všech prázdných bytů, které se nacházejí po celé Číně, prohlásil...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Cestování vlakem zdraží až o devět procent. Přehled nových cen jízdenek

Premium O desetikorunu na padesáti kilometrech nebo o 18 korun na stokilometrové trati. Ministerstvo financí otevřelo cestu k...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

Uber oficiálně jezdí pro pražské letiště, cesta do centra vyjde na 700 korun

Společnost Uber se v úterý stala novou oficiální taxislužbou pražského letiště. Uber smlouvu podepsal na pět let. Uber...

Startupy s elektrododávkami jsou hit. Spěchají, než dorazí velcí hráči

Velké doručovací společnosti jako FedEx, DHL nebo UPS se na ekologické doručování zásilek teprve chystají. Dodávky s...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Kazma ukázal, jak snadno se dal zjistit kód vedoucí k výhře 22 milionů korun

Kazma (38) ukázal, jak relativně lehce se dal zjistit kód vedoucí k výhře jednoho milionu dolarů, v přepočtu 22 milionů...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

Další celebrita na OnlyFans. Dělám to kvůli rodině, říká herečka

Drea de Matteová (51) je americká herečka známá například díky rolím Angie v Zoufalých manželkách, Wendy v Zákonu gangu...

To mi máma nikdy neřekla! Archiv StB Janu Kratochvílovou překvapil

Podraz režimu a nucená emigrace. Tak popisuje Jana Uriel Kratochvílová (70) čtyřicet let staré události, které...

Kde si i miliardář připadá chudý. Ze Saint-Tropez je oáza superluxusu

Francouzské letovisko Saint-Tropez je možná jedinou rybářskou vesnicí na světě, kde je snazší koupit si kabelku za 25...