„Carsharingu celkově se daří, řekl bych, nejlépe od jeho vzniku v České republice. Rozvoj služby urychlila i pandemická situace. Stálí zákazníci totiž carsharing využívali více, pokud zrovna mohli, a noví zákazníci objevili jeho kouzlo díky marketingovým aktivitám. Tím se předchozí aktivity zúročily a řekl bych, že teď nastal boom,“ uvedl předloni v červnu předseda Asociace českého carsharingu Roman Filip.
Hlášený nárůst počtu zájemců o sdílení vozidel se ale nepřetavil v zisky. Drtivá většina hráčů během covidu naopak o peníze přicházela. Společnost Car4way například v roce 2021 prodělala 12 milionů korun a o rok dříve 1,5 milionu. V zisku přitom nebyla ani v předkrizovém roce 2019, jak vyplývá z povinně zveřejňovaných výročních zpráv.
„Car4way je více než jen carsharing. Zajišťujeme mobilitu od 1 minuty až na 5 let, včetně autopůjčovny a operativního leasingu,“ uvedl šéf marketingu společnosti Josef Cinglanský. Podle něj se oboru daří. Firma tvrdí, že loni se jejím carsharingovým aktivitám podařilo zvýšit zisk o 68 procent. Konkrétní číslo ale uvést odmítla.
V zisku jen výjimečně
Třicetimilionovou ztrátu v roce 2020 vykázala i společnost D-Mobility, která provozuje carsharingovou službu Anytime (výroční zprávu za rok 2021 firma zatím nezveřejnila). I ta je přitom zatížena mnohamilionovou ztrátou už z předchozích let.
Dva a půl milionu korun prodělalo v roce 2020 družstvo Autonapůl, které do Česka myšlenku sdílení vozů přineslo. O rok později podle Michala Šimoníka vykázalo původně brněnské družstvo zhruba 120 tisíc korun zisku. Z výroční zprávy je však patrné, že si v předchozích letech vytvořilo ztrátu 13,7 milionu korun.
„Období covidu bylo výzvou. V některých obdobích poptávka poklesla, v některých naopak velmi rostla. Ovšem do ziskovosti vstupuje celá řada dalších faktorů, nelze ji vysvětlovat pouze okolnostmi pandemie. Svoji roli například hrají rychlý růst cen na trhu osobních vozidel, pojištění nebo servisních prací,“ uvedl Šimoník.
Hubený zisk po rocích ztrát má za sebou firma HoppyGo, která v roce 2021 dokázala hospodaření přehoupnout do čtvrtmilionového zisku po předchozí patnáctimilionové ztrátě.
Projekt sdílených skútrů BeRider končí, nenašel partnera na expanzi![]() |
„Na rozdíl od ostatních carsharingových společností je HoppyGo služba, která zprostředkovává půjčení auta mezi soukromými majiteli a uživateli a oběma skupinám nabízí kompletní digitální platformu. Na straně HoppyGo tak odpadá nutnost starat se o velkou flotilu vozů, servisovat je a zajišťovat jejich provozuschopnost,“ uvedl manažer společnosti pro Česko a Slovensko Jakub Erben.
Podle něj aktivně půjčované vozidlo vynese majiteli 41 675 korun za rok. Čistý statistický průměr ročního výnosu je ale podstatně nižší. Vyššího výdělku než sto tisíc za rok dosáhlo na šest desítek vozů, přičemž v rámci platformy se jich nabízí asi patnáct set. Výdělečnost závisí hlavně na tom, jak majitelé nastaví model pronajímání. Pokud auto půjčují jen ve chvílích, kdy ho sami nepotřebují, může být i průměrných 13 tisíc korun ročně příjemný příspěvek (jde o průměr za trhy v Česku, Polsku a na Slovensku).
Sdílení skútrů neuspělo
Podobný vývoj jako carsharing zaznamenalo i sdílení dalších dopravních prostředků. Společnost Lime se letos v únoru pochlubila, že se stala prvním provozovatelem sdílených koloběžek, která dosáhla ziskového hospodaření. Americká firma, jejíž zelenobílé koloběžky jsou k vidění mimo jiné i v Praze, vydělala loni celosvětově 15 milionů dolarů před započtením odpisů a daní.
Naopak zelené elektrické skútry BeRider, které podobně jako HoppyGo spadají pod Škoda Auto DigiLab, končí a budou se půjčovat jen do konce května. Pro zajištění dalšího provozu se nepodařilo najít partnera.