Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zelenání dopravy se nekoná. Nákladní železnici dochází dech

Bezmála půl miliardy eur prodělala vloni DB Cargo, nákladní divize německého železničního obra Deutsche Bahn. Důvodem mimořádně nepovedeného hospodaření, které skončilo s dvojnásobnou sekyrou proti plánům managementu, jsou chronické ztráty při přepravě jednotlivých vozových zásilek. Není to zdaleka jediný nákladní železniční dopravce, kterému se nedaří. Trvale ztrátová je například i nákladní divize francouzského státního dopravce SNCF. Problémy se nevyhýbají ale ani tuzemským firmám.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ČD Cargo

Ty na pokles poptávky po přepravě zboží poukazovaly už v průběhu loňského roku s tím, že tehdejší rozsah přeprav se propadl na úroveň covidového roku 2020. Ani první měsíce letošního roku mnoho důvodů k radosti nepřinesly.

„Snižuje se objem přeprav, protože železnice je dražší než silnice. Množství povinností, které jsou nařízené jednotlivým dopravcům, jako je jednotný zabezpečovací systém ETCS, tiché brzdové špalky nebo digitální automatické spřáhlo,“ uvedl výkonný ředitel Sdružení železničních nákladních dopravců Žesnad Oldřich Sládek.

Přeprava po železnici kvůli elektřině opět zdraží, říká šéf ČD Cargo

Zmiňované inovace, které dopravcům zvyšují náklady mnohdy i v desítkách milionů korun na jedno vozidlo, nicméně nejsou otázkou posledního roku. Kromě vyšších nákladů se totiž připojila i slabší poptávka spojená s oslabením jak tuzemského průmyslu, tak i výroby v okolních státech. To dokladuje například přechodné snížení ceny emisní povolenky. Ta v únoru klesla na méně než 60 eur za tunu vypuštěného CO2 rok předtím se přitom vyšplhala přes stoeurovou hranici.

Pro příklady praktických důsledků není nutné chodit do ciziny. Do hospodaření státem vlastněného ČD Carga se například promítne vynucená odstávka ostravské Nové Huti. Ta začala v průběhu loňského prosince a postihla jak dopravu uhlí, tak i odvoz hotových hutních výrobků.

Když dáme lidem kvalitu, přestanou se zajímat o každý haléř, myslí si šéf drah

Loňský rok přitom zmiňované ČD Cargo předpokládá zakončit se ziskem. Důvodem je podle generálního ředitele mateřských Českých drah Michala Krapince expanze do zahraničí. Případné výpadky na tuzemském trhu se podařilo státem vlastněnému dopravci vykompenzovat za hranicemi. Kompletní hospodářské výsledky nicméně skupina oznámí ve druhé polovině dubna.

Na rozdíl od tuzemského Carga, německý národní dopravce vyklízí pozice na svém domácím trhu podstatně rychleji, nyní drží méně než polovinu trhu (ČD Cargo má necelých 59 procent). Z výročních zpráv je přitom patrné, že za posledních pět let přišlo zhruba o 30 milionů tun zboží. Nárůst objemu přeprav zažilo jen v roce 2021, kdy se trh vzpamatovával po covidových odstávkách. V roce 2022 pak přepravil 222 milionů tun zboží.

Hrozí propouštění

Nadcházející ozdravný plán podle agentury Reuters může ohrozit zhruba dva tisíce pracovních míst, zároveň ale aktivita státního podniku vyvolává obavy z možného zásahu ze strany Evropské komise, která prověřuje, zda společnost hospodaření nákladní divize křížově nefinancuje z výnosů osobní dopravy a nedeformuje tím německý železniční trh.

Aktuální potíže železničních dopravců komplikuje evropský cíl citelně navýšit objem přeprav na ekologičtější železnici na úkor kamionové dopravy. I tu v současnosti postihly nové náklady v podobě zpoplatnění emisní složky v dálničním mýtném, které nejcitelněji zdražilo právě Německo.

„Například jen za německý úsek při cestě do Hamburku platí od 1. prosince český dopravce o 2 000 Kč více,“ uvedlo v tiskové zprávě Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Zvýšené náklady na dálniční poplatky přitom budou dopravci muset promítnout do cen zboží.

I tak ale bude kamionová doprava ve srovnání se železnicí ve většině případů lacinější. „V Evropě děláme všechno pro to, aby železnice byla čím dál složitější a čím dál dražší. Pokud nedojdeme k tomu, že budeme zjednodušovat, ať už jsou to schvalovací procesy, normy TSI a další, tak nikdy nemůže dojít k tomu, že budeme převádět nákladní dopravu ze silnic na železnici,“ uvedl Zdeněk Chrdle, generální ředitel technologické firmy AŽD, která se zabývá výrobou zabezpečovací a jiné železniční techniky a je rovněž provozovatelem lokální trati z Mostu do Lovosic.

Česko už není montovna aut, ale utíkají investice, varuje šéf průmyslové firmy

  • Nejčtenější

Kdo nečeká, není Čech. Antireklama na Českou poštu ovládla sítě, smějí se i pošťáci

Sociálními sítěmi se od středy rychle šíří zábavné video režiséra Vladimíra Špičky, které si dělá legraci z České pošty. Ke čtvrtečnímu odpoledni zaujalo video na platformě Instagram více než 170...

Nejchudší stát Spojených států je blízko k překonání HDP Německa

Hrubý domácí produkt (HDP) na obyvatele nejchudšího státu USA Mississippi je vyšší než hrubý domácí produkt pěti největších evropských ekonomik s výjimkou Německa. I Německu však těsně konkuruje....

Dr. Oetker končí s výrobou v Kladně. Propustí skoro všechny zaměstnance

Společnost Dr. Oetker ze svého závodu v Kladně letos postupně propustí 114 ze 188 zaměstnanců. Firma tam ukončí výrobu. Důvodem jsou podle německé firmy zvyšující se náklady a to, že provoz už nelze...

Zkušební nákup aneb když nestačí ani tři vozíky. Jak Češi obléhají Lidl Outlet

Redakce iDNES. cz provedla zkušební nákup v první outletové prodejně Lidl, kterou řetězec otevřel na začátku ledna v pražských Štěrboholích. Ani po deseti dnech zájem o zlevněné zboží neopadl,...

Neratovická Spolana propustí většinu zaměstnanců a ukončí část výroby

Neratovická společnost Spolana ukončí v první polovině roku část výroby, kvůli čemuž propustí většinu zaměstnanců. Týkat se to bude zhruba 500 lidí, ve firmě jich zůstane kolem 150. Podnik při...

Trump spustil vlastní kryptoměnu, její hodnota okamžitě explodovala vzhůru

Zvolený americký prezident Donald Trump spustil vlastní kryptoměnu $Trump. Její tržní kapitalizace se rychle vyšplhala na několik miliard USD, upozornil server zpravodajské televize BBC.

19. ledna 2025  16:28

Poptávka po alkoholu na Západě klesá. Výrobci mají náhradu, zaměřili se na Indii

Spotřeba alkoholu na Západě postupně klesá. Výrobci lihovin se i proto začínají více zaměřovat na trhy, které se ještě před lety nejevily jako příliš perspektivní. Mezi ně se řadí také Indie, kde...

19. ledna 2025

Z Japonska se stal magnet na turisty, místní z toho ale nadšení nejsou

V roce 2024 přijel do Japonska rekordní počet 37 milionů návštěvníků, a to díky prudkému růstu světového cestovního ruchu po pandemii a poklesu jenu, který z ostrovní země činí atraktivní a cenově...

19. ledna 2025

Spojené státy bojují s vaječnou krizí. Tucet vajec vyjde zákazníky na stovku

Spojené státy americké bojují s nedostatkem vajec. Hlavní příčinou je ptačí chřipka, která se v posledních týdnech rychle šíří po celé zemi. Jen během listopadu a prosince uhynulo vlivem nemoci...

19. ledna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...