Čínská konkurence pro Airbus a Boeing. C919 poprvé vzlétl

  8:51aktualizováno  8:51
Čínská společnost Comac uskutečnila v pátek první let se svým novým letadlem C919. Tento stroj by mohl narušit vládu Airbusu a Boeingu mezi letadly na krátké a středně dlouhé tratě.

Čínské dopravní letadlo Comac C919 od společnosti Commercial Aircraft Corporation of China | foto: Comac

Dlouho očekávaná událost je zatím jedním z mnoha kroků, aby se Comac mohl dostat mezi duo Airbus/Boeing. Přesto jde z pohledu letectví o zásadní událost, je to zatím největší čínské letadlo. Čína se netají tím, že by se chtěla stát lídrem ve světovém letectví.

Sedmdesát devět minut dlouhý let probíhal bez cestujících, na palubě bylo jen pět členů posádky. Let proběhl bez problémů a Comac ho označil za úspěšný. Firma, na rozdíl od Airbusu či Boeingu, umožnila například při testování stream s pohledem do kokpitu.

Celý plán má ale zatím mírné zpoždění: letadlo už je hotové od roku 2015, teprve v pátek ale poprvé vzlétlo.

Fotogalerie

Výrobce teď čeká náročná certifikace a schvalování u leteckých úřadů, které zabere několik let, pokud s ním chce prorazit i do zahraničí.

Letadlo není úplně čínské, velká část výbavy je od zahraničních výrobců, například od Honeywell nebo General Electric. Výroba druhého letadla už běží. Po dokončení šesti letadel a jejich testování se firma rozhodne, zda s nimi půjde do sériové výroby. Není totiž jasné, jak budou spolehlivé či jakou budou mít spotřebu.

Zájem o letadla je: dosud má Comac 570 objednávek od 23 kupců, většinou čínských dopravců nebo firem napojených na čínský kapitál. Výjimkou je 20 letadel pro General Electric.

Letadlo pro 168 cestujících je zhruba podobné velikosti jako Boeing 737-800 a Airbus A320, což jsou nejprodávanější letadla na světě.

Čína už s výrobou letadel zkušenosti má, Airbus je v Číně pro asijský trh montuje.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Špatné letadlo, hodiny bez jídla, ztracené kufry. Běžný let se změnil v utrpení

Letadla společnosti Alaska Airlines.

Měla to být běžná cesta letadlem napříč územím USA z Bostonu do Los Angeles, která za normálních podmínek nepřesáhne...

ČSA předloni vydělaly 268 milionů, lety na lačno se vyplatily

ČSA a Letiště Praha nasadily na speciální let k 80. výročí Airbus A319,...

České aerolinie v posledním roce před definitivním začleněním do skupiny Travel Service (nyní SmartWings) vydělaly...

Najdete na iDNES.cz