Exmanažer Tesly shání peníze na obří továrnu na baterie ve Švédsku

  7:54aktualizováno  7:54
Peter Carlsson počítá s růstem poptávky po bateriích ze strany výrobců elektromobilů. Podle něj přechod na elektromobily vzbudí v Evropě dosud nevídanou poptávku po bateriích. Jeho firma Northvolt proto začíná shánět finance na stavbu největší továrny na baterie v Evropě, která by se velikostí vyrovnala rozestavěné Gigafactory firmy Tesla v Nevadské poušti.

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto). | foto: Profimedia.cz

Gigafactory by měla být po dokončení v roce 2023 schopna ročně vyrábět baterie o ekvivalentu 32 gigawatthodin. Tesla na projektu spolupracuje s japonskou firmou Panasonic.

„Nekonkurujeme Tesle, protože oni nebudou baterie prodávat, ale sdílíme silnou vizi, že je nesmírně důležité zbavit naši společnost závislosti na fosilních palivech,“ říká bývalý manažer Tesly Peter Carlsson.

Automobilky se chystají na dobu elektrickou. Ubude ale pracovních míst

Northvolt počítá s investicí čtyř miliard eur (108 miliard Kč) během šesti let, zatím shání 50 milionů eur na pilotní projekt. Přispěly mu už švédský národní výrobce elektřiny Vattenfall a další švédské energetické a inovativní agentury. V továrně by mělo pracovat 2500 až 3000 kvalifikovaných lidí a používat by měla obnovitelnou energii.

Elektrifikace se v posledních letech stává v důsledku klimatických změn sílícím trendem v automobilovém průmyslu. Podle odhadů analytiků CRU Group by se v roce 2021 mohlo prodat 4,4 milionu elektromobilů a hybridních vozů a v roce 2025 více než šest milionů, ještě loni to bylo pouze 1,1 milionu.

Některé automobilky se mezitím chystají vyrábět si baterie samy, protože nechtějí záviset na asijských hráčích jako jsou japonský Panasonic Corp., jihokorejské LG Chem nebo čínská firma CATL. Carlsson proto nechce cílit pouze na výrobce elektromobilů, ale i na oblast skladování energie a těžké průmyslové stroje.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Prodeje aut po předloňském rekordním roce klesly na 261 tisíc vozů

Škoda Kodiaq RS

Prodeje nových aut v České republice vloni poklesly proti rekordnímu roku 2017 o zhruba deset tisíc vozů. Celkem si tak...

Zákaz jízdy v levém pruhu děsí majitele karavanů, zasáhl by je totiž také

Ilustrační snímek

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat...

Jaguar propustí tisíce lidí. Také kvůli slabým prodejům v Číně

Ilustrační snímek

Největší britská automobilka Jaguar Land Rover zruší zhruba 4500 pracovních míst, převážně v Británii, kde má kolem 40...

Najdete na iDNES.cz