Brusel se ptá krajů, proč přikleply dotované vlaky Českým drahám

  1:56aktualizováno  1:56
Těsně před koncem loňského roku uzavřely krajské úřady dlouhodobé smlouvy na provoz dotovaných regionálních vlaků s Českými drahami. Kdyby to o pár dnů nestihly, už by tak nemohly učinit bez výběrového řízení. Evropská komise nyní na podnět konkurenční firmy RegioJet žádá od krajů vysvětlení jejich kroku.

Podle firmy RegioJet kraje a stát zabránily vstupu konkurence na regionální tratě. Ilustrační foto | foto: České dráhy

Podle firmy RegioJet tím totiž kraje a stát zabránily vstupu konkurence na regionální tratě na dlouhou dobu dopředu. Úředníci Evropské komise teď poslali na antimonopolní úřad dopis, ve kterém požadují vysvětlení kroků krajů i ministerstva dopravy. Úřad zatím dopis přeposlal jednotlivým krajům. Stát a kraje teď mají evropským úředníkům vysvětlit, v čem je stížnost podle jejich názoru neoprávněná.

Na jednotlivých krajských úřadech nyní vymýšlejí, co do Bruselu napsat. A zřejmě nepůjde o úplně lehký úkol: termín vysvětlení do 1. listopadu si nechaly úřady prodloužit na konec listopadu.

Dopis zatím neznamená, že kraje porušily zákon. "V zásadě je to standardní procedura. Vážné to je, až když se zahájí řízení," vysvětluje advokát Vlastislav Kusák, který se specializuje na soutěžní právo.

Jinými slovy – je to podobné, jako když někdo podá trestní oznámení, policie zahájí vyšetřování, ale ještě nikoho neobviní. Samotné řízení pak může trvat několik let.

Každý kraj se bude hájit zvlášť

Podle RegioJetu smlouvy zabraňují vstupu konkurence do dotované regionální dopravy. "Smlouvy uzavřeli jen pár dnů předtím, než to nová směrnice zakazovala," připomíná Jiří Schmidt z RegioJetu. Podle něj tak jde o zvýhodnění Českých drah. RegioJet napadl smlouvy u tří krajů s výjimkou Libereckého, Středočeského a Prahy. Nejde o malé sumy, kraje ročně drahám pošlou kolem osmi miliard korun.

Co zajímá Brusel

12 miliard korun od Správy železniční cesty: České dráhy je dostaly za převod majetku v roce 2008. Část použily na nákup nových vozidel, část na úhradu dluhů a svého provozu.

Dlouhodobé smlouvy:
Většina krajů uzavřela na konci loňského roku smlouvy na provozování regionální dopravy s Českými drahami, bez jakékoliv soutěže až na patnáct let. Ročně kraje drahám posílají kolem osmi miliard korun.

Podle náměstka hejtmana Zlínského kraje Jaroslava Drozda, který šéfuje i dopravní komisi Asociace krajů, jsou odpovědi už připravené. "Každý kraj je bude posílat zvlášť, ale koordinovali jsme svůj postup. Stanoviska renomovaných právních kanceláří potvrdila, že jsme postupovali v souladu se zákony," uvedl Drozd. Kraje se hájí například tím, že na trhu stejně neexistoval jiný dopravce, který by mohl na regionálních tratích jezdit.

Každý kraj má smlouvu postavenou jinak, někde je možnost postupného otevírání lokálek konkurenci, jinde mají dráhy možnost jezdit bez soutěže i patnáct let. Ministr dopravy Vít Bárta chce s kraji vyjednávat o tom, aby otevření železničních lokálek soutěžemi urychlily.

Z Bruselu přišla současně i žádost o vysvětlení převodu majetku drah na Správu železniční dopravní cesty za 12 miliard korun. Stížnost podalo Sdružení železničních společností, podle kterého tak došlo ke zvýhodnění ČD, jež měly peníze použít na nákup dosavadních vozů, a žádný jiný dopravce se k penězům dostat nemohl. K dohodě o převodu došlo v létě 2008.

Pokud by Komise uznala stížnost jako oprávněnou, pocítily by to hlavně České dráhy. "U neoprávněných dotací se postupuje tak, že se peníze vracejí do rozpočtu toho, kdo peníze poskytl," říká Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Američané zaplavují trhy ropou z břidlic. Hrozí klimatická katastrofa

Těžba břidlicové ropy.

Díky těžbě ropy z břidlicových podloží Spojené státy překonaly Saúdskou Arábii i Rusko a staly se světovým lídrem v...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Nový bodový systém přinese velké změny, telefonování už „neukecáte“

Ilustrační snímek

Kdo na silnici nemyslí, zaplatí na pokutách zase o něco více. Ministr dopravy Dan Ťok připravil revoluční změnu...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Výstavba „severní D1“ může pokračovat. Úsek z Opatovic postaví Strabag

Slavnostní poklepání základního kamene dálnice D35.

Výstavba problematického úseku dálnice D35 z Opatovic do Ostrova může pokračovat. Proti výběrovému řízení na stavbu...

Kdo opraví fasádu Fantovy budovy. SŽDC vypsala výběrové řízení

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v pátek zahájila výběrové řízení na zhotovitele, který opraví fasádu a střechu...

Pivo a nákupy místo bezpečnostních bran. Ruzyně zmodernizovala terminál 2

Na Terminálu 2 pražského letiště otevřeli novou komerční zónu

Pražské letiště otevřelo pro cestující nové obchody v prostorách terminálu 2 určeném pro lety do zemí schengenského...

Najdete na iDNES.cz