Brusel se ptá krajů, proč přikleply dotované vlaky Českým drahám

  1:56aktualizováno  1:56
Těsně před koncem loňského roku uzavřely krajské úřady dlouhodobé smlouvy na provoz dotovaných regionálních vlaků s Českými drahami. Kdyby to o pár dnů nestihly, už by tak nemohly učinit bez výběrového řízení. Evropská komise nyní na podnět konkurenční firmy RegioJet žádá od krajů vysvětlení jejich kroku.

Podle firmy RegioJet kraje a stát zabránily vstupu konkurence na regionální tratě. Ilustrační foto | foto: České dráhy

Podle firmy RegioJet tím totiž kraje a stát zabránily vstupu konkurence na regionální tratě na dlouhou dobu dopředu. Úředníci Evropské komise teď poslali na antimonopolní úřad dopis, ve kterém požadují vysvětlení kroků krajů i ministerstva dopravy. Úřad zatím dopis přeposlal jednotlivým krajům. Stát a kraje teď mají evropským úředníkům vysvětlit, v čem je stížnost podle jejich názoru neoprávněná.

Na jednotlivých krajských úřadech nyní vymýšlejí, co do Bruselu napsat. A zřejmě nepůjde o úplně lehký úkol: termín vysvětlení do 1. listopadu si nechaly úřady prodloužit na konec listopadu.

Dopis zatím neznamená, že kraje porušily zákon. "V zásadě je to standardní procedura. Vážné to je, až když se zahájí řízení," vysvětluje advokát Vlastislav Kusák, který se specializuje na soutěžní právo.

Jinými slovy – je to podobné, jako když někdo podá trestní oznámení, policie zahájí vyšetřování, ale ještě nikoho neobviní. Samotné řízení pak může trvat několik let.

Každý kraj se bude hájit zvlášť

Podle RegioJetu smlouvy zabraňují vstupu konkurence do dotované regionální dopravy. "Smlouvy uzavřeli jen pár dnů předtím, než to nová směrnice zakazovala," připomíná Jiří Schmidt z RegioJetu. Podle něj tak jde o zvýhodnění Českých drah. RegioJet napadl smlouvy u tří krajů s výjimkou Libereckého, Středočeského a Prahy. Nejde o malé sumy, kraje ročně drahám pošlou kolem osmi miliard korun.

Co zajímá Brusel

12 miliard korun od Správy železniční cesty: České dráhy je dostaly za převod majetku v roce 2008. Část použily na nákup nových vozidel, část na úhradu dluhů a svého provozu.

Dlouhodobé smlouvy:
Většina krajů uzavřela na konci loňského roku smlouvy na provozování regionální dopravy s Českými drahami, bez jakékoliv soutěže až na patnáct let. Ročně kraje drahám posílají kolem osmi miliard korun.

Podle náměstka hejtmana Zlínského kraje Jaroslava Drozda, který šéfuje i dopravní komisi Asociace krajů, jsou odpovědi už připravené. "Každý kraj je bude posílat zvlášť, ale koordinovali jsme svůj postup. Stanoviska renomovaných právních kanceláří potvrdila, že jsme postupovali v souladu se zákony," uvedl Drozd. Kraje se hájí například tím, že na trhu stejně neexistoval jiný dopravce, který by mohl na regionálních tratích jezdit.

Každý kraj má smlouvu postavenou jinak, někde je možnost postupného otevírání lokálek konkurenci, jinde mají dráhy možnost jezdit bez soutěže i patnáct let. Ministr dopravy Vít Bárta chce s kraji vyjednávat o tom, aby otevření železničních lokálek soutěžemi urychlily.

Z Bruselu přišla současně i žádost o vysvětlení převodu majetku drah na Správu železniční dopravní cesty za 12 miliard korun. Stížnost podalo Sdružení železničních společností, podle kterého tak došlo ke zvýhodnění ČD, jež měly peníze použít na nákup dosavadních vozů, a žádný jiný dopravce se k penězům dostat nemohl. K dohodě o převodu došlo v létě 2008.

Pokud by Komise uznala stížnost jako oprávněnou, pocítily by to hlavně České dráhy. "U neoprávněných dotací se postupuje tak, že se peníze vracejí do rozpočtu toho, kdo peníze poskytl," říká Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností.

Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Další z rubriky

Poslanci kývli na elektronické dálniční známky, odmítli je zdražit

Chorvatská elektronická dálniční známka

Poslanci kývli na elektronické dálniční známky od roku 2021 a zároveň odmítli návrh poslance ANO Martina Kolovratníka,...

Zpět na začátek. Antimonopolní úřad musí znovu zkoumat mýtnou smlouvu

Ilustrační snímek

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se musí znovu zabývat smlouvou mezi ministerstvem dopravy a novým...

Airbus může letos sesadit Boeing z trůnu. Poprvé po osmi letech

Airbus A330neo na 53. ročníku International Paris Air Show na letišti Le...

Odbyt letadel americké společnosti Boeing v prvním pololetí klesl. Firma dodala zákazníkům 239 strojů, o 37 procent...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz