Brusel se ptá krajů, proč přikleply dotované vlaky Českým drahám

  1:56aktualizováno  1:56
Těsně před koncem loňského roku uzavřely krajské úřady dlouhodobé smlouvy na provoz dotovaných regionálních vlaků s Českými drahami. Kdyby to o pár dnů nestihly, už by tak nemohly učinit bez výběrového řízení. Evropská komise nyní na podnět konkurenční firmy RegioJet žádá od krajů vysvětlení jejich kroku.

Podle firmy RegioJet kraje a stát zabránily vstupu konkurence na regionální tratě. Ilustrační foto | foto: České dráhy

Podle firmy RegioJet tím totiž kraje a stát zabránily vstupu konkurence na regionální tratě na dlouhou dobu dopředu. Úředníci Evropské komise teď poslali na antimonopolní úřad dopis, ve kterém požadují vysvětlení kroků krajů i ministerstva dopravy. Úřad zatím dopis přeposlal jednotlivým krajům. Stát a kraje teď mají evropským úředníkům vysvětlit, v čem je stížnost podle jejich názoru neoprávněná.

Na jednotlivých krajských úřadech nyní vymýšlejí, co do Bruselu napsat. A zřejmě nepůjde o úplně lehký úkol: termín vysvětlení do 1. listopadu si nechaly úřady prodloužit na konec listopadu.

Dopis zatím neznamená, že kraje porušily zákon. "V zásadě je to standardní procedura. Vážné to je, až když se zahájí řízení," vysvětluje advokát Vlastislav Kusák, který se specializuje na soutěžní právo.

Jinými slovy – je to podobné, jako když někdo podá trestní oznámení, policie zahájí vyšetřování, ale ještě nikoho neobviní. Samotné řízení pak může trvat několik let.

Každý kraj se bude hájit zvlášť

Podle RegioJetu smlouvy zabraňují vstupu konkurence do dotované regionální dopravy. "Smlouvy uzavřeli jen pár dnů předtím, než to nová směrnice zakazovala," připomíná Jiří Schmidt z RegioJetu. Podle něj tak jde o zvýhodnění Českých drah. RegioJet napadl smlouvy u tří krajů s výjimkou Libereckého, Středočeského a Prahy. Nejde o malé sumy, kraje ročně drahám pošlou kolem osmi miliard korun.

Co zajímá Brusel

12 miliard korun od Správy železniční cesty: České dráhy je dostaly za převod majetku v roce 2008. Část použily na nákup nových vozidel, část na úhradu dluhů a svého provozu.

Dlouhodobé smlouvy:
Většina krajů uzavřela na konci loňského roku smlouvy na provozování regionální dopravy s Českými drahami, bez jakékoliv soutěže až na patnáct let. Ročně kraje drahám posílají kolem osmi miliard korun.

Podle náměstka hejtmana Zlínského kraje Jaroslava Drozda, který šéfuje i dopravní komisi Asociace krajů, jsou odpovědi už připravené. "Každý kraj je bude posílat zvlášť, ale koordinovali jsme svůj postup. Stanoviska renomovaných právních kanceláří potvrdila, že jsme postupovali v souladu se zákony," uvedl Drozd. Kraje se hájí například tím, že na trhu stejně neexistoval jiný dopravce, který by mohl na regionálních tratích jezdit.

Každý kraj má smlouvu postavenou jinak, někde je možnost postupného otevírání lokálek konkurenci, jinde mají dráhy možnost jezdit bez soutěže i patnáct let. Ministr dopravy Vít Bárta chce s kraji vyjednávat o tom, aby otevření železničních lokálek soutěžemi urychlily.

Z Bruselu přišla současně i žádost o vysvětlení převodu majetku drah na Správu železniční dopravní cesty za 12 miliard korun. Stížnost podalo Sdružení železničních společností, podle kterého tak došlo ke zvýhodnění ČD, jež měly peníze použít na nákup dosavadních vozů, a žádný jiný dopravce se k penězům dostat nemohl. K dohodě o převodu došlo v létě 2008.

Pokud by Komise uznala stížnost jako oprávněnou, pocítily by to hlavně České dráhy. "U neoprávněných dotací se postupuje tak, že se peníze vracejí do rozpočtu toho, kdo peníze poskytl," říká Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Na D1 u Humpolce se odstraňují svodidla, tvoří se kolony

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Se zdržením zhruba půl hodiny by měli počítat lidé jedoucí na dálnici D1 směrem na Brno. U Humpolce se tvoří asi...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Brusel chce do deseti let o 30 procent čistší autobusy a náklaďáky

Kamiony zahltili dopravu do přístavu Dover na jihu Anglie při testu...

Výrobci autobusů a nákladních automobilů budou muset do roku 2030 snížit o 30 procent emise oxidu uhličitého ve...

Najdete na iDNES.cz