Ilustrační snímek | foto: Reuters

Aerolinky reagují na nátlak aktivistů. Investují miliardy do zelených paliv

  • 50
British Airways, Aer Lingus, Iberia a další giganti letecké přepravy přislíbili minimalizaci a výhledově i úplné odstranění uhlíkových emisí. Do roku 2050 přizpůsobí novým technickým parametrům, které by měly být šetrnější vůči životnímu prostředí, více než 570 letadel.

International Airlines Group (IAG) ve čtvrtek zveřejnila, že nahradí stará letadla a bude investovat do ekologického paliva a vývoje nových technologií, které by redukovaly množství oxidu uhličitého v ovzduší.

Hnutí „Stydíme se za létání“ by mohlo snížit růst v letecké dopravě

Vlajková loď IAG, letecká společnost British Airways se nechala slyšet, že v příštím roce hodlá více využívat solární energii, sázet stromy v Jižní Americe, Africe a Asii a minimalizovat tak uhlíkové emise způsobené jejich letadly.

Aerolinky začínají v poslední době pociťovat vlnu nátlaku, která se na ně ze strany veřejnosti valí kvůli zvýšenému zájmu o životní prostředí a setrvání v zajetých kolejích by mohlo vážně ohrozit jejich tržby. Kvůli celosvětovému nárůstu povědomí o klimatické krizi jsou nuceny přistoupit na ekologičtější alternativy paliva a investovat nemalé peníze do vývoje nových technologií.

O popularizaci bojkotu letecké přepravy se zasloužila mladá švédská aktivistka Greta Thunberg, která na sociálních sítích nastartovala trend hashtagu “flygskam“ což v českém překladu znamená “hanba létání“. Šestnáctiletá bojovnice za klima se tak například minulý rok vydala na Světové ekonomické fórum do švýcarského Davosu vlakem a v nedávné době podnikla cestu na plachetnici do New Yorku, kde měla proslov na klimatickém summitu OSN.

Podle Mezinárodního sdružení letecké dopravy pochází přibližně 2 procenta veškerého vypuštěného CO2 do ovzduší z letadel, což v roce 2017 činilo asi 947 tun. 

Fotogalerie

Enviromentální aktivisté poukazují na to, že emise pocházející z letadel jsou rok od roku vyšší a kromě znečišťování oxidem uhličitým letadla produkují i oxidy dusíku, které přispívají ke globálnímu oteplování.

Odpor proti létání projevila ve čtvrtek 10. října i skupina aktivistů Londýně. Organizace s názvem Extinction Rebellion zahájila protesty na letišti London city, při kterých blokovala vchod a jeden ze členů skupiny vlezl na letadlo, ze kterého se i přes vybízení letištního personálu odmítal hnout. Kvůli celému incidentu došlo ke zpoždění letů a pozdvižení mezi personálem i pasažéry.

Evropské aerolinky proto mění svou rétoriku vůči zákazníkům. Holandská aerolinka KLM dokonce pobízí cestující k využívání letecké přepravy jen v krajní nouzi. Jako vhodnou alternativu uvádí cestování vlakem či video hovory, které by mohly nahradit letecké pracovní cesty. Sedm výrobců letadel včetně Boeingu a Airbusu v červnu ohlásilo, že úzce spolupracují na vývoji technologií, které by pomohly celému leteckému odvětví s kontrolou emisí.

International Airlines Group plánuje do boje proti uhlíkovým emisím v příštích dvaceti letech investovat přes 400 milionů dolarů (9,3 miliardy korun) a jedním z chystaných projektů je přeměna odpadu vyprodukovaného v Británii na ekologické palivo.

Společnost se také zavázala k výměně 142 letadel v následujících pěti letech. Nové stroje v hodnotě 27 miliard dolarů by měly být až o 25 procent šetrnější k životnímu prostředí, než současné modely, které IAG používá. V jednání je i možná spolupráce s americkou firmou Mosaic Materials, která se zaměřuje na výrobu ekologických materiálů se schopností absorbování CO2 přímo z ovzduší.