Vládní agentura FAA prozkoumá poměry ve společnosti Boeing, zejména co se týče bezpečnostních prověrek letadel. Technici Boeingu je provádí jménem FAA, přičemž vedení firmy je údajně tlačí k tomu, aby místo zájmů veřejnosti hájili spíš zájmy výrobce.
Vyplývá to dopisu, který agentura zaslala zástupcům Boeingu, o němž jako první informoval deník The Wall Street Journal. Stojí v něm, že v letošním průzkumu FAA mezi některými zaměstnanci Boeingu více než třetina dotazovaných zmínila tlak nadřízených a problémy s transparentností komunikace s regulátory.
Boeing musí zkontrolovat 9300 letadel. Hrozí selhání čidel a přidušení pilotů |
“Musel jsem se sejít s manažerem a vysvětlovat, proč něco nemůžu povolit,” citovala výpověď jednoho z bezpečnostních techniků agentura AP. Další nahlásil “zděšení” manažerů po odhalení nedostatků v dizajnu součástek, které mohou způsobit zpoždění dodávek letadel.
“Zdá se, že firemní kultura Boeingu brání členům oddělení (dohledu nad bezpečností) v otevřené komunikaci s FAA,” konstatuje dopis, pod nímž je podepsán Ian Won, šéf dozorčí sekce z pobočky FAA v Seattlu.
Vzhledem k organizační struktuře Boeingu má vedení firmy podle dopisu značný vliv na to, jak jsou specializovaní bezpečnostní technici vybíráni, řízení a kolik prostoru dostávají pro výkon svých povinností. To vyvolává otazníky nad jejich nezávislostí. „Tyto obavy vyžadují objektivní přezkoumání,” napsal Won.
Klauni, na které dohlížejí opice
“Záležitost bereme maximálně vážně a neustále pracujeme na zlepšování našich procesů, kterými zajišťujeme nezávislost bezpečnostních techniků,” reagovala mluvčí Boeingu Jessica Kowalová v prohlášení. K těmto lidem musí podle ní firma přistupovat se “stejnou úctou a respektem” jako k pracovníkům FAA.
Krupobití nad Milánem zdemolovalo obří boeing, musel nouzově přistát |
Dlouhodobá praxe regulátora, který u technických kontrol spoléhá na zaměstnance Boeingu, se ocitla pod palbou kritiky zejména po dvou tragických nehodách letadel 737 MAX, k nimž došlo na přelomu let 2018 a 2019. Zahynulo při nich 346 lidí a světové aerolinky stroje uzemnily na více než rok a půl.
V rámci vyšetřování nehod musel Boeing zveřejnit interní komunikaci svých zaměsntnaců, která předcházela bezpečnostní certifikaci letadla. Jeden z nich stroj popsal jako „navržen klauny, na které dohlížejí opice”, uvedl server stanice CNN. Problémy kolem letadel 737 MAX už stály Boeing desítky miliard dolarů a zatímco většina zemí je opět povolila, například v Číně zákaz stále platí.