Čtvrtek 12. prosince 2019, svátek má Simona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 12. prosince 2019 Simona

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

  12:17aktualizováno  12:17
Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu zpět do provozu. Oznámila to Lori Bassaniová, prezidentka americké asociace profesionálních stevardů a letušek (APFA). Přesné datum návratu letounů do služby zatím není známo.

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

„Každý den mě letušky a stevardi prosí, aby se do letadla nemuseli vracet,“ řekla Bassaniová listu Dallas Morning News. Letoun 737 Max je odstaven od března letošního roku po dvou fatálních nehodách, kdy na palubě zahynulo 346 lidí.

Fotogalerie

Společnost Boeing se tento týden nechala slyšet, že je v jejím zájmu, aby se letadlo dostalo zpět do provozu už napřesrok v lednu. Bassaniová ale varuje, že většina z celkem 28 000 zaměstnanců společnosti American Airlines může práci na palubě letounů 737 Max z obav o svou bezpečnost odmítnout.

Prezidentka Bassaniová letadla hlasitě kritizovala už během procesu uzemnění. Za asociaci napsala dopis řediteli Boeingu Dennisu Muilenburgovi, ve kterém ho upozorňuje na to, že stevardi a letušky práci v problematickém letadle odmítnou, pokud si nebudou stoprocentně jistí jeho bezpečností. 

„Veškerému palubnímu personálu nejvíce záleží na tom, aby letadlo splňovalo všechny bezpečnostní standardy a nedošlo k další tragédii,“ cituje Reuters Bassaniovou. Na začátku prosince ji ještě čeká osobní schůzka s Muilenburgem. 

„Chci se dozvědět podrobnosti o tom, co vedlo k oběma nehodám a jaká byla situace na palubě předtím, než se letadla zřítila. Naši zaměstnanci musí být obeznámeni se všemi těmito detaily. Se šéfem Boeingu se chci sejít osobně a mluvit s ním z očí do očí,“ uvedla Bassaniová.

Společnost American Airlines má ve své flotile 24 letadel Boeing 737 Max, na dalších 76 má objednávku. I přesto, že okolo letounu panuje mnoho pochybností, uvedla, že se její asociace nepřipojí k ostatním aerolinkám, pilotům a rodinám pozůstalých, kteří společnost Boeing žalují.

Mnoho aerolinek a zaměstnanců podalo na Boeing žalobu kvůli úbytku pracovních příležitostí a nižším platům v důsledku uzemnění.

Báli byste se letět Boeingem 737 Max, až se vrátí do provozu?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 25. listopadu 2019. Anketa je uzavřena.

ANO 3911
NE 1384

„Boeing 737 Max není naším jediným letadlem. Stevardi a letušky byli omezeni změnami v provozu, ale vždy mohli pracovat při jiném letu v jiném typu letadla. V platovém ohodnocení změnu nezaznamenali,“ řekla Bassaniová pro Dallas Business Journal.

Další žaloba na Boeing. Piloti Southwest Airlines chtějí 100 milionů dolarů

Postoj, který zaujala společnost American Airlines se tak liší od toho, který k Boeingu zaujal svaz pilotů ze Southwest Airlines. Ti se s Boeingem soudí o kompenzaci ve výši 100 milionů dolarů a obviňují společnost z neuváženého uvedení problematického typu letadel na trh a zatajování bezpečnostních nedostatků.

Prezident asociace pilotů Southwest Airlines Jon Weaks minulý týden nařkl firmu Boeing z toho, že chce návrat letounů uspěchat a postoj firmy k celé kauze označil za arogantní, ignorantský a chamtivý. Aerolinky Southwest Airlines byly odstavením letadla z provozu zasaženy nejvíce, ve své flotile měly celkem 34 strojů tohoto typu.

Návrat maxu bude možný jen v případě potvrzení, že software MCAS, který byl příčinou obou pádů letadla, je nyní zbaven všech nedostatků a oficiálně ho schválí americký Federální letecký úřad (FAA). Mnoho aerolinek však s letadly nepočítá minimálně do března 2020.

Důvěra na bodu mrazu

Aerolinky jsou k Boeingu skeptické, a než se letadlo uvede do plného komerčního provozu, proběhne ještě mnoho zkoušek a ujišťování o jeho bezpečnosti. 

„Teprve poté co Federální letecký úřad shledá 737 Max jako nezávadný a naši piloti se budou cítit připraveni se vrátit, spustíme komerční přepravu. Chceme, aby naši piloti, letušky, stevardi, partneři, média a celá společnost měla v naši aerolinku víru. Chceme, aby se posádkám dobře pracovalo a byly v bezpečí. Až poté, co se ujistíme, že je letadlo opravdu nezávadné, budeme ochotni ho uvést zpět do plného provozu,“ řekl prezident American Airlines Robert Isom.

Asociace stevardů a letušek společnosti United Airlines rovněž požaduje, aby byl letoun schválen nejen Federálním leteckým úřadem, ale i ostatními úřady po celém světě.

Autor:
  • Nejčtenější

Jak se podvádí na EET: účtenky se smyšleným kódem i snižování tržeb

Falešná účtenka nebo její nevydání. Finanční správa popisuje, jak podnikatelé upravují software v pokladnách, aby...

Konec pirátských serverů omezil skoro pětinu uživatelů. Seriály našli jinde

Nedávné rušení nelegálních streamovacích serverů s filmy a seriály mělo dopad na 17 procent tuzemských internetových...

Centrální banky jsou v pasti. Pro boj s příští recesí jim nezbývají nástroje

Během desetiletého boje s následky finanční krize si přední světové centrální banky „vystřílely munici“ a ke zvládnutí...

Jezera by měla místo uhlí posloužit jako nová energie pro sever Čech

Severní Čechy by se mohly proměnit v ­oblast s největší koncentrací výroby obnovitelné elektrické energie ve střední...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Africký bankovní zázrak. Obchodníci s alkoholem vytřeli zrak velkým bankám

Být podomním prodejcem alkoholu má své výhody. Dobře poznáte své zákazníky a díky tomu se vám jednou podaří vybudovat...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Kam dál, Slavie? Manažer Nezmar připouští obavy: Jsme na hraně

Na Dortmund má jednu bizarní vzpomínku. Po letech se jí zasměje, ale tehdy? V březnu 2002 bylo Janu Nezmarovi ouvej....

  • Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: Jak se vyznat ve vlacích a koupit tu správnou jízdenku

Od poloviny prosince bude na české železnici platit nový jízdní řád, který převládající modrou barvu státních Českých...

V novém mýtu stále chybí čtvrtina očekávaných vozidel, kolony však nehrozí

Do nového mýtného systému je přihlášeno 344 tisíc vozidel, tedy tři čtvrtiny očekávaného počtu. Dalších přibližně 114...

Šňůra rekordů končí, letecký provoz nad ČR po třiceti letech poprvé klesl

Letecký provoz nad Českem meziročně poprvé po 30 letech poklesl. Letoví dispečeři během letošní letní sezony, tedy od...

Odcházející zaměstnanec už není zrádce. Firmy jsou navrátilcům otevřené

Ještě před několika lety byl dobrovolný odchod z velké korporace jednosměrnou jízdenkou. Cesta zpět nebyla možná. Firmy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz