ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Boeing MAX se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

  • 313
Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 MAX po jeho návratu zpět do provozu. Oznámila to Lori Bassaniová, prezidentka americké asociace profesionálních stevardů a letušek (APFA). Přesné datum návratu letounů do služby zatím není známo.

„Každý den mě letušky a stevardi prosí, aby se do letadla nemuseli vracet,“ řekla Bassaniová listu Dallas Morning News. Letoun 737 MAX je odstaven od března letošního roku po dvou fatálních nehodách, kdy na palubě zahynulo 346 lidí.

Společnost Boeing se tento týden nechala slyšet, že je v jejím zájmu, aby se letadlo dostalo zpět do provozu už napřesrok v lednu. Bassaniová ale varuje, že většina z celkem 28 000 zaměstnanců společnosti American Airlines může práci na palubě letounů 737 MAX z obav o svou bezpečnost odmítnout.

Prezidentka Bassaniová letadla hlasitě kritizovala už během procesu uzemnění. Za asociaci napsala dopis řediteli Boeingu Dennisu Muilenburgovi, ve kterém ho upozorňuje na to, že stevardi a letušky práci v problematickém letadle odmítnou, pokud si nebudou stoprocentně jistí jeho bezpečností. 

„Veškerému palubnímu personálu nejvíce záleží na tom, aby letadlo splňovalo všechny bezpečnostní standardy a nedošlo k další tragédii,“ cituje Reuters Bassaniovou. Na začátku prosince ji ještě čeká osobní schůzka s Muilenburgem. 

„Chci se dozvědět podrobnosti o tom, co vedlo k oběma nehodám a jaká byla situace na palubě předtím, než se letadla zřítila. Naši zaměstnanci musí být obeznámeni se všemi těmito detaily. Se šéfem Boeingu se chci sejít osobně a mluvit s ním z očí do očí,“ uvedla Bassaniová.

Společnost American Airlines má ve své flotile 24 letadel Boeing 737 MAX, na dalších 76 má objednávku. I přesto, že okolo letounu panuje mnoho pochybností, uvedla, že se její asociace nepřipojí k ostatním aerolinkám, pilotům a rodinám pozůstalých, kteří společnost Boeing žalují.

Mnoho aerolinek a zaměstnanců podalo na Boeing žalobu kvůli úbytku pracovních příležitostí a nižším platům v důsledku uzemnění.

Báli byste se letět Boeingem 737 Max, až se vrátí do provozu?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 25. listopadu 2019. Anketa je uzavřena.

ANO
ANO 3911
NE
NE 1384

„Boeing 737 MAX není naším jediným letadlem. Stevardi a letušky byli omezeni změnami v provozu, ale vždy mohli pracovat při jiném letu v jiném typu letadla. V platovém ohodnocení změnu nezaznamenali,“ řekla Bassaniová pro Dallas Business Journal.

Další žaloba na Boeing. Piloti Southwest Airlines chtějí 100 milionů dolarů

Postoj, který zaujala společnost American Airlines se tak liší od toho, který k Boeingu zaujal svaz pilotů ze Southwest Airlines. Ti se s Boeingem soudí o kompenzaci ve výši 100 milionů dolarů a obviňují společnost z neuváženého uvedení problematického typu letadel na trh a zatajování bezpečnostních nedostatků.

Prezident asociace pilotů Southwest Airlines Jon Weaks minulý týden nařkl firmu Boeing z toho, že chce návrat letounů uspěchat a postoj firmy k celé kauze označil za arogantní, ignorantský a chamtivý. Aerolinky Southwest Airlines byly odstavením letadla z provozu zasaženy nejvíce, ve své flotile měly celkem 34 strojů tohoto typu.

Návrat maxu bude možný jen v případě potvrzení, že software MCAS, který byl příčinou obou pádů letadla, je nyní zbaven všech nedostatků a oficiálně ho schválí americký Federální letecký úřad (FAA). Mnoho aerolinek však s letadly nepočítá minimálně do března 2020.

Důvěra na bodu mrazu

Aerolinky jsou k Boeingu skeptické, a než se letadlo uvede do plného komerčního provozu, proběhne ještě mnoho zkoušek a ujišťování o jeho bezpečnosti. 

„Teprve poté co Federální letecký úřad shledá 737 MAX jako nezávadný a naši piloti se budou cítit připraveni se vrátit, spustíme komerční přepravu. Chceme, aby naši piloti, letušky, stevardi, partneři, média a celá společnost měla v naši aerolinku víru. Chceme, aby se posádkám dobře pracovalo a byly v bezpečí. Až poté, co se ujistíme, že je letadlo opravdu nezávadné, budeme ochotni ho uvést zpět do plného provozu,“ řekl prezident American Airlines Robert Isom.

Asociace stevardů a letušek společnosti United Airlines rovněž požaduje, aby byl letoun schválen nejen Federálním leteckým úřadem, ale i ostatními úřady po celém světě.

30. května 2019