Boeing se trápí, Airbus raduje. Nad novou dodávkou 300 letadel do Číny

  9:52aktualizováno  9:52
Zatímco americký Boeing se snaží u klientů vylepšit pošramocenou pověst v souvislosti s technickými problémy letadel 737 MAX, jeho největší rival z Francie Airbus boduje v Číně obří zakázkou. Dodat by měl 300 letadel v ceníkové ceně 35 miliard dolarů, tedy téměř 800 miliard korun.

První dokončený Airbus A350 XWB. (13. května 2013) | foto: Airbus

Skutečné ceny jsou většinou nižší, přesto jde o jednu z největších zakázek, kterou mu může americký rival v těžkých časech tiše závidět.

Na dodávkách pro leteckého dopravce Chinese Airlines se obě strany dohodly během návštěvy čínského prezidenta Si Ťin-pchinga ve Francii. Kontrakt zahrnuje 290 strojů typu A320 a deset řady A350, upřesnil Airbus v tiskové zprávě.

Podle leteckého dopravce je to důkaz silně rostoucího leteckého trhu Číny, kde se daří všem typům spojů, tedy vnitrostátním, nízkonákladovým i mezinárodním.

Fotogalerie

Konkrétní cenu za dodávky sice evropský výrobce neprozradil, ale zpravodajství CNN uvedlo, že hodnota letadel je dle oficiálních ceníků téměř 35 miliard dolarů, tedy skoro 800 miliard korun. Ve skutečnosti to však bývá méně, a to právě i v souvislosti s počtem dodaných letadel.

Velký obchod uzavřel Airbus jen pár dní poté, co konkurenčnímu Boeingu oznámila první aerolinka rušení objednávek kvůli aféře s chybným automatickým systémem řízení. Indonéské aerolinie Garuda napsaly americké firmě dopis, že od dodávky 49 strojů 737 MAX 8 odstupují, protože cestující se bojí s těmito letadly létat. (více čtěte první aerolinky ruší objednávku na „Maxy“)

Čína byla zároveň první zemí, která se ještě před doporučením Boeingu uzemnit všechna letadla z rodiny 737 MAX sama k tomuto kroku rozhodla. Můžeme jen spekulovat, jakou roli v tom hrají vyhrocené politicko-ekonomické vztahy, sycené obchodní válkou mezi USA a Čínou.

Letadla Airbus A320neo z obřího kontraktu jsou navíc přímým konkurentem problémového stroje Boeing 737 MAX. Těch bylo zatím na nebi necelých čtyři sta, ale dalších téměř pět tisíc jich měl Boeing světovým aerolinkám teprve dodat.

Ještě před dvěma lety podobný zářez v Číně udělal Boeing. Tehdy se rovněž dohodl na dodávce tří stovek strojů. Nákupy má v obou případech na starosti státem vlastněná společnost, která letadla rozděluje do státních aerolinií.

Čína je pro výrobce letadel velmi perspektivním trhem. Podle předpovědi Airbusu z loňského listopadu bude do roku 2037 potřebovat 7 400 nových osobních i nákladních letadel.

Autor:
  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Platit se bude za všechny dovezené mobily, řekl šéf OSA v Rozstřelu

Pořadatelé koncertů, média, sportbary, hotely, ale i spotřebitelé, kteří si kupují flash disky nebo CD a DVD nosiče. Ti...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Žluté lány musí zmizet. Zemědělce čeká omezení plochy vysetých plodin

Tisíce zemědělců v posledních týdnech rozměřovaly pole a lámaly si hlavu nad tím, jak je co nejvýhodněji rozdělit....

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Dopravci otálí s registrací nového mýta. Zacpou přechody, varuje úřad

Zahraniční kamionoví dopravci nevyužívají registraci do mýtného systému s předstihem. Z téměř sta tisíc polských...

Návrat plných autobusů. Linkovou dopravu oživily miliardy na laciné jízdné

Vyplacení více než pěti a půl miliardy korun za státem nařízené slevy pro studenty a seniory se odrazilo především v...

Aerolinky reagují na nátlak aktivistů. Investují miliardy do zelených paliv

British Airways, Aer Lingus, Iberia a další giganti letecké přepravy přislíbili minimalizaci a výhledově i úplné...

Letiště Praha by do roku 2035 mělo být schopno odbavit 23 milionů lidí

Letiště Praha by mělo do roku 2035 zvýšit kapacitu až na 23 milionů odbavených cestujících ročně. Letos odbaví 17,7...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz