Čtvrtek 13. srpna 2020, svátek má Alena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 13. srpna 2020 Alena

Královna nebes se po 50 letech loučí. Co jste možná nevěděli o Boeingu 747

aktualizováno 
Čtyřmotorový dopravní a nákladní letoun Boeing 747 způsobil v letecké dopravě revoluci. Když se v roce 1969 poprvé objevil na trhu, nejznámější letecké společnosti neváhaly a zahrnuly jej do své flotily. Nyní, po více než padesáti letech, míří do leteckého důchodu.

Ne nadarmo se mu přezdívá královna nebes. Až do dnešního dne si Boeing 747 udržel některé přednosti, které žádný jiný letoun nedokázal nabídnout. Zůstal největším osobním letadlem, které se pyšní prvotřídním tvarem a designem. Díky jeho velikosti si letecké společnosti mohly dovolit rozšíření služeb a nabídnout pasažérům luxus v podobě palubního baru, restaurace nebo salonku.

Boeing 747 je nejrychlejší komerční letadlo, dokáže vyvinout rychlost přes 650 mil (1 046 kilometrů) za hodinu. V současnosti už však čtyřmotorový stroj zastarává za moderními dvoumotorovými letadly, jako je Airbus A350, Boeing 787 Dreamliner nebo i starší Boeing 777. Všechny vyjmenované letouny jsou navíc provozně levnější. 

Proto se řada leteckých společností, včetně British Airways a Qantas, rozhodla, že Boeing 747 pošle do „leteckého důchodu“. Prudký pokles poptávky po cestování spojený s pandemii covid-19 rozhodnutí ještě urychlil. Společnost Boeing před pár dny oznámila, že výrobu modelu ukončí. Poslední kus má americká společnost vyrobit v roce 2022.

Model, který změnil historii letectví

Příběh 747 začal před více než půl stoletím, když ředitel letecké společnosti Pan American World Airways Juan Tripp poptával větší letoun, než tehdejší výrobci nabízeli. Letecké společnosti se již nabažily modelů Boeing 707 a Douglas DC-8 a chtěly létat s cestujícími dál než kdykoliv předtím.

Výzvu přijal Boeing. Známý letecký  inženýr Joe Sutter navrhl letadlo, které poprvé vyletělo 9. února 1969 a o necelý rok později jej začala společnost Pan Am využívat při komerčních letech.

Širokotrupé letadlo má dvě patra, která je možné upravovat pro osobní, nákladní i další přepravu. Horní paluba je navržena tak, aby mohla sloužit jako salonek pro první třídu. Od ostatních modelů jej odlišuje kultovní hrb. Kokpit je umístěn na horní palubě, takže je snadné letoun přestavět na nákladní. Stačí odstranit sedadla a instalovat přední nákladní dveře. I díky tomu je 747 ideálním strojem, využívají ho i nákladní letecké společnosti.

Přední nákladní dveře byly pro proudové letadlo vzácným prvkem, s výjimkou několika letounů, které tuto funkci tehdy nabízely. Ani v dnešní době jich není mnoho. Přední nákladové dveře má například Antonov An-225 Mriya nebo Lockeheed C-5 Galaxy. 

Přeprava lidí i koní

Nadbytek prostoru v horní části Jumbo Jetu umožnil leteckým společnostem nabízet na palubě luxus, jako jsou bary, salonky a restaurace. Od takového luxusu však společnosti musely v roce 1973 upustit, protože přišla ropná krize, která dramaticky zvýšila cenu paliva a aerolinky začaly šetřit prostorem. Některé letecké společnosti, jako například Virgin Atlantic Airways, však salonky a restaurace dál nabízejí.

Boeing 747 má jako komerční letoun jednu z největších kabin pro cestující. Pokud letecké společnosti potřebují zvýšit příjmy, mohou volný prostor zaplnit dalšími sedadly. V přední části letounu se většinou nachází první nebo byznys třída. Nad hlavní palubu umisťují některé letecké společnosti exkluzivní kabinu pro nejbohatší klientelu.

Normální kapacita pro největší variantu modelu 747 je okolo 375 míst. V případě potřeby však může Jumbo Jet pojmout až tisíc lidí. Některé letecké společnosti používají proudové letadlo k přepravě cestujících a nákladu na stejné palubě. Tuto variantu umožňuje model Combi. Mezi časté pasažéry v těchto modelech patřili například koně.

Zajímavostí je, že těsně před pandemií koronaviru vytvořily British Airways se svým Boeingem 747 rychlostní podzvukový rekord na trase New York-Londýn. Transatlantický let stihl letoun za 4 hodiny a 56 minut, pravda s přičiněním silného větrného proudění

Ještě větší než Jumbo Jet je dopravní letoun Boeing 747-400 Large Cargo Freighter, známý také jako Dreamlifter. Byl vyroben pro přepravu velkých dílů letounu Boeing 787 Dreamliner od subdodavatelů k závěrečné montáži. Části letadla jsou naskládány pomoci speciálních otočných zadních dveří. Bez letadla a jeho masivní nákladní kabiny by tak Boeing nemohl stavět Dreamlinery tak rychle, jako dosud.

Je proto ironií, že právě Boeing 787 Dreamliner dnes z nebe vytlačuje sedm-čtyři-sedmičky, protože jako dvoumotorový letoun zvládne stejnou službu levněji.

Přední část letounu je umístěna přímo pod kokpitem a několik řad sedadel dokonce ještě před ním. Sedět na sedadle 1A je proto často jednou z položek na seznamu přání leteckých nadšenců. Cestující na těchto sedadlech mohou díky zakřivení nosní části letadla vidět i před letadlo.

Na 747 se v roce 2012 svezl i raketoplán Endeavour a NASA se na 747 spoléhala také u svého programu SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy). V letadle je umístěn masivní dalekohled, který vědcům umožňuje pozorovat sluneční soustavu vysoko nad zemským povrchem.

Nejznámější Boeing 747 přepravuje prezidenta Spojených států. Americké letectvo má dvě letadla VC-25A, což je kódové označení pro 747, se kterými létá pouze prezident a jeho štáb.

Autor:
  • Nejčtenější

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Moc odvážná Masaryčka. Penta couvá a změní projekt čtvrti od Zahy Hadid

Odvážný projekt nové čtvrti na Masarykově nádraží z dílny architektky Zahy Hadid se změní. Rozhodl o tom investor Penta...

Bohatší budou platit vyšší daň, uvažuje Schillerová o zavedení progrese

Kromě toho, že ministerstvo financí chystá plán na snížení superhrubé mzdy, které Čechům přidá až tisícikoruny čistého...

Ať je v regálech až 15 procent výrobků černošských, vyzvala podnikatelka

Po sérii protestů ve Spojených státech volají obyvatelé po rasové rovnoprávnosti. Například brooklynská podnikatelka si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Češi už začínají šetřit. Zatím na jídle, módě, benzinu i autech

Koronakrize se začíná pozvolna promítat do útrat. Objem peněz, který Češi nechali během června v obchodech, se...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

CK V-Tour zaměřená na školní zájezdy kvůli koronaviru po 30 letech zkrachovala

Cestovní kancelář V-Tour zaměřená na pořádání školních zahraničních zájezdů vyhlásila úpadek. Klienti cestovní...

Záchrana Smartwings se zasekla, slíbené čínské miliony jsou v nedohlednu

Premium Další osud tuzemských aerolinií Smartwings zůstává nejistý. Druhý největší vlastník společnosti, čínským státem...

Českým drahám ubylo za první pololetí 31 milionů cestujících

České dráhy během první půlky letošního roku přepravily o zhruba třetinu lidí méně. Celkem vlaky národního dopravce...

Let na Krétu se musel kvůli prasklému okénku otočit zpět do Česka

Ranní let společnosti Smartwings z Brna do Heraklionu na Krétě se musel otočit a přistát v Praze. Podle dopravce za...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...