Diskuse k článku

Soumrak jumbojetů se blíží. Provozovat vzdušné Titaniky je drahé

Zájem aerolinek o nadrozměrná letadla klesá. Po vyřazování Boeingů 747 z provozu následuje i Airbus A380. Jejich největší provozovatel, společnost Emirates požaduje záruky budoucího vývoje. Nízkorozpočtové aerolinky tlačí letecké společnosti k používání menších strojů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K45a42r58l 22R47i90e11g84e71l 4204382528106

Velka letadla se na oblohu v blizke budoucnosti zase vrati v zcela novych typech s novymi velmi uspornymi typy pohonu, vcetne vrtulovych....vrtule budou pohanene lacinymi a jednoduchymi elektromotory, kterym energii bude dodavat jedna nebo dve "proudove" turbiny

0/−1
7.12.2017 0:26

S58t23a91n 61N12o45v43á48k 5327255455144

Velké letadlo, rozpětím srovnatelné s A380, poháněné elektromotorem a vrtulí tady už jednou bylo. Ovšem ta přepravní kapacita byla poněkud měnší... :-)

+1/0
7.12.2017 6:31

M67i39c90h39a32l 28M33i35l47l34e57r 9436802879502

A380 je porad me nejoblibenejsi letadlo.

+4/0
2.12.2017 14:39

M78i80c57h86a75l 98M90i26l82l12e48r 9536442529622

predevsim na tech dlouhych letech nad 7 hodin a obzvlast na tech 14hodinovych.

+1/0
3.12.2017 6:45

M45i50r42o38s45l52a57v 50S29u56c91h12y 5670299770480

Nechci strašit, ale co se stane s dvoumotorákem, když trefí hejno ptáků a odejde mu jeden motor? Jak je na tom ve srovnání čtyřmotorák?

0/0
2.12.2017 10:11

K13a61r26l 85R55i29e57g25e36l 4294352398236

Je na tom naprosto stejne, obrovska saci sila pomerne blizko sebe umistenych motoru si to hejno "rozdeli", dva vysadi, jednomu poklesne tah a na jeden se ctyrmotorak ve vzduchu neudrzi...

0/0
2.12.2017 13:52

B45o71h13u77m31i96l 37M17i51c74h15a17l 3775794645781

Ale udrží, to už B17 dokázala doletět na 1 motor, ale A380 taky.

http://liveandletsfly.boardingarea.com/2017/10/02/a380-one-engine-flight/

+1/0
2.12.2017 17:45

R71o82m74a18n 95K40r74a64t87o83c73h66v66í30l 6486217816854

Pokud vím, tak ta A380 doletěla s vypadlým jedním motorem a né s jedním motorem.

0/0
4.12.2017 9:58

J40a72n 27L45u10k98á38š 7367303743842

Kazde soucasne letadlo musi byt schopne letet (ale i vzletnout) pri vypadku jednoho motoru.

Dvoumotorak ma tudiz zpravidla vetsi prebytek vykonu, jelikoz musi zvladnou letet s polovinou celkoveho vykonu, kdezto ctyrmotorak se 3/4.

0/0
4.12.2017 18:24

S23e37i83d56l 26P97e91t14r 1631371315434

To, že éra čtyřmotorů pomalu ale jistě končí se ví již dost dlouho, tedy minimálně od doby kdy ETOPS přesáhl 5 a dnes dokonce i přes 7 hodin.

A 380 by v klasických komerčních podmínkách nejspíš nikdy ani nevznikl.

Celé je to prodotovaný projekt EU, která zase jednou chtěla něco "dohnat a předehnat", v tomto případě B 747. Avšak jednak o 45 let později a hlavně kdy sám Boeing již žádné závratné sumy do této třídy odmítl investovat , a pak v naprosto jiných ekonomicko - provozních podmínkách než byly v 70.letech ...

Analogie Concordu vs. L2000 resp. B -2707 z konce šedesátek se vcelku nabízí ..:-)

+5/−1
1.12.2017 23:26

P28a30v15e98l 45D12v86o46ř82á73č58e58k 3587796368797

Koupíme A380 pro naše ČSA. Je v akci....

+2/0
1.12.2017 21:26

M86a71r23t66i26n 15H38a14r47t85i78g 9589354542656

Dnes už ne do ČSA, ale jako služební letoun Slavie Praha by to vyjít mohlo. :-P

0/0
3.12.2017 10:54

T80o12m68á79š 58V31a50l13d81e64r 7933810549

Příklad. Do Kataru je určitě lepší letět A380 a ne A320. Vždy se mi lépe lítalo ve velkokapacitním letadle než místní linkou, v 737, nebo A320 která naštěstí trvala max 1,5h.

+2/0
1.12.2017 20:12

D57r35a35h74o93m20í49r 69S54t76r84o92u94h40a14l 4345628272904

Pamatuju si, jak slibovali, že A380 bude mít mnohem nižší provozní náklady.

+1/0
1.12.2017 18:43

M15a87r64t63i28n 74K11a27r69á79s17e77k 9608513208388

Taky ze A380 pokud je plna, ma nizsi provozni naklad na sedacku, nez plne mensi letadlo....

Problem je v tom, ze linek, kde muze A380 letat stabilne dostatecne plna je omezeny pocet...

+1/0
1.12.2017 21:01

S46e68i18d77l 27P75e14t38r 1901391435894

On je však poněkud rozdíl mezi "Operating costs" vs. "Maintenance costs", vše vztažené na pax and mile, včetně např. takových "drobností" jako handling či letištní poplatky ..:-)

A 380 v těch druhých prostě zákonitě prohrává proti widebody 2 engines jako dnes např. B -777, B -787 či A 350 ..

0/0
1.12.2017 23:52
Foto

M22a71r84t15i60n 64R90y24š23a44v23ý 1136195153882

Pro mě je nejúžasnější Airbus A380. Nedávno jsem viděl film o jeho vývoji a je úžasné co ten tým lidí dokázal. Např koncept vejcovitého profilu. Do té doby se dělali profily kruhové a právě ten vejcovitý umožnil umístění více cestovních míst. Naprosto nové materiály pro trup letadla. Řešilo se i to, aby letadlo při průletu vytvářelo co nejméně turbulencí (nevzpomenusi jak se tomu odborně česky říká)

+1/0
1.12.2017 11:16

K14a63r62l 70R57i81e36g94e29l 4734222368526

V tom je sila EU! Schopnost dat dohromady lidske a vyrobni capacity z mnoha okolnich statu, me fascinuje ta logistika - ten "tanec komponentu" po francouzskych silnicich a vzduchem. U Boeinga vse na jednom miste v Seattlu...nove nejsou jen materialy ale celkovy pristup, filosofie oddeleni servisu od vyroby a neustale inovace...

+8/−3
1.12.2017 13:50

O26d17s80t90r79a80n52ě57n53ý 63U60ž53i69v28a57t64e25l

Uživatel požádal o vymazání
+2/−3
2.12.2017 21:53

K60a34r63l 25R59i67e72g81e78l 4744602478316

Vy asi vubec nejste schopen pochopit slozitost takove vyroby jen letecky motor ma kolem 45 000 ruznych soucastek, slozity finalni vyrobek jako letadlo je produkt desitek tisicu subdodavatelu, tedy vyrobcu jejichz vyrobni prostory se nikdy nemohou nachazet na uzemi jednoho statu, jen soustati...jako EU ci USA. V dusledku nesmirne vysokych naroku na kvalitu dochazi neustale k velkym zmenam v celem procesu vyroby, prakticky stoprocentni "zpetna vazba" z provozu tlaci na neustaly vyzkum a vyvoj, proto kazda modelova rada se v dusledku prubeznych uprav puvodniho designu rozpada do podkategorii, pro laika zvenci - naprosto neznamych a skrytych, prubezne upravy na vsech stupnich vyrobniho procesu vedou k tomu, ze 100% totoznych finalnich jednotek je i u tisicovych serii o rad i dva mene...vzhledem k cenam pouzitych materialu a obrovskym investicim do jeho uprav - jsou nejake prepravni naklady v letectvi financne zanedbatelnou polozkou.

0/−1
7.12.2017 6:14

M89a10r95t28i41n 44H69a61r64t86i24g 9879174452306

Přesně tak. Síla EU - dokážeme vyrábět něco co není tak úplně potřeba za každou cenu. A aby jsme se nehádali kde se to bude vyrábět tak navýšíme náklady nesmyslnou dopravou křídel na lodích atd. ;-)

+3/−2
3.12.2017 10:57

S36t86a29n 71N17o14v84á14k 5907325895294

"vyrobni capacity z mnoha okolnich statu" jsou vzhledem k přepravě dražší než "vse na jednom miste". Takže ekonomický propadák...

+2/−3
4.12.2017 9:35

K61a29r72l 76R67i52e61g40e70l 4344182988836

Prepravni naklady na komponenty nehraji v jejich cene prazadne ani promile...

0/−1
7.12.2017 0:08

K86a57r18l 71R32i53e35g59e72l 4964902268516

To plati jen u velice jednoduchych vyrobku...treba jizdnich kol. A mozna nekdy a nekde v automobilnim prumyslu. Tedy tam kde je nizka pridana hodnota...nekdy to neplatilo a nebude platit - v letectvi.

0/−1
7.12.2017 6:18

S74t98a45n 73N46o54v43á53k 5527195895874

Ejhle! Nová ekonomická teorie! Do výrobních nákladů se započítává jen něco.

No potěš koště!

+1/0
7.12.2017 6:22

K78a24r70l 90R85i82e44g20e80l 4284352708436

Jake jen neco, jisteze dopravni naklady jsou zapocitany ale vzhledem k hodnote vyrobku nesoumeritelneho s cimkoliv jinym diky znacne pridane hodnote...jsou zanedbatelne, vy budete jednoduzsi...takze po lopate, prepravni naklady na tunu zeleza a tunu zlata budou stejne ale u toho druheho....zanedvatelne, jinak tuna letecke konstrukce mnohonasobne prevysuje cenu zlata

0/−1
7.12.2017 21:50

S10t46a17n 84N51o47v54á50k 5957185615934

"vy budete jednoduzsi..."

A vy mi o té jednoduchosti ještě chvíli povídejte...

+1/0
7.12.2017 21:55

V63á49c65l60a39v 46K60a98f19t37a89n 7845929213676

Něco k věci by nebylo? :)

0/0
8.12.2017 10:03

K54a65r52l 64R70i55e87g52e42l 4754972868666

Co by hralo ulohu - by byla cla....kdyby byla,(exportni, importni) ta se pocitaji z ceny vyrobku

0/0
8.12.2017 11:36

D34r26a33h35o28m57í19r 83S57t52r56o11u12h45a25l 4515378322374

Turbulence popisuje Strouhalovo číslo :-)

+3/0
1.12.2017 18:44
Foto

M97a90r52t48i60n 92R20y66š40a22v67ý 1696865963982

Říkal jsem si. Nevěší mi bulíky na nos? A ono je to opravdu Strouhalovo číslo :) A konečně jsem našel i ten pojem: frekvence vytváření vírů v úplavu za překážkouR^

0/0
1.12.2017 20:23

R16o98m70a58n 72K35r51a80t56o66c45h65v98í95l 6256277906944

To jsem v tom dokumentu viděl také - naprostá fascinace tím, že to bude mít vejcovitý profil!

Zajímalo by mě - jaký jiný se nabízel? - trojúhelníkový, čtvercový?

+1/0
4.12.2017 10:01

O51d29s30t67r27a36n19ě10n66ý 24U42ž37i32v87a83t74e35l

Uživatel požádal o vymazání
0/−1
1.12.2017 8:14

R24a84d22e88k 98N75o12v67o72t34n77ý 5358532516225

;-D

+1/0
1.12.2017 9:11

K91a67r28l 33R73i37e73g27e17l 4604422838616

dle postupu "elektrifikace" vsech druhu doprav - zustanou v blizke budoucnosti jedinymi ropne produkty spalujicimi motory - turbiny velkych letadel.

+2/0
1.12.2017 11:01

R32a91d18e90k 81J88a64n83a17t42a 9285376214762

No nevim. Co lode? A ani u tech aut neni moc jasne, zda se podari zefektivnit baterie natolik, aby to bylo pouzitelne i na delsi vzdalenosti, kde jinak ziska vyhodu zeleznice.

0/0
2.12.2017 13:10

K44a47r54l 26R58i80e24g98e20l 4214492378796

Baterie je jeden jediny smer "elektrifikace", mnohem perspektivnejsi je hybridni pohon, kde miniaturni a vysoce efektivni turbinka pohani jen "generator" zdroj elektrickeho proudu.

0/0
28.12.2017 8:46

O97d35s41t74r98a64n90ě28n45ý 54U79ž98i21v75a22t37e76l

Uživatel požádal o vymazání
+3/0
2.12.2017 21:58

K98a87r29l 56R73i15e40g47e15l 4164622438726

Elektrifikace v letectvi nelezi v bateriich...ale v hybridnich pohonech tedy v lehkych a jednoduse regulovanych elektromotorech po nekolika na kazdem kridle (pohanejicich vrtule) ktere vsechny jsou napajeny generatorem ktery "tahne" klasicka jedna turbina na letecky petrolej

0/0
7.12.2017 21:55

J61i27r76i 57B26e77r10g78e83r 3645599581678

Nejkrasnejsi dopravni letadlo vsech dob. B747 + PAN AM VR^

+7/0
1.12.2017 7:24

J88i38r47i 58C11e40e 5445601612808

Nejkrásnější dopravní letadlo všech dob je Lockheed Constellation.

+5/−1
2.12.2017 11:30

K48a51r59l 75R39i44e64g14e38l 4474952128306

Presne, ten vytahl na trh velkou zakazkou sileny genius - Howard Hughes, ktery mimo jine vymyslel samotny princip dopravy lidi nad turbulentnimi vrstvami atmosfery - "nad pocasim" resp. velke pretlakove trupy letadel, proste tu ideu zadal te firme...

0/0
8.12.2017 11:42

K32a81r41l 57R32i47e61g90e27l 4364502328986

Airbus 380, je klasicky priklad nechtene nespravneho marketingoveho mixu...do posice "nechteneho ditete" se dostal diky narustu provozni spolehlivosti novych motoru Rolls-Royce XWB kterymi je vybaven jeho "konkurencni bratr" Airbus 350, ta se projevila v narustu doby letu tzv. ETOPS na 450 minut, coz znamena ze dvoumotorovy letoun muze letat pres oceany a nad neobydlenym uzemim planety po tratich, na ktere se mohl vydat jen ctyrmotorovy A380, oproti kteremu ma dvojnasobnou nejvyssi servisni polozku...pravidelne "refurbishment" opravy motoru, vymenou casti, kazda za nekolik milionu dolaru....dobove v intervalu cca co tri roky

+1/−1
1.12.2017 6:52

L89u81k68a11s 52C54o34d75r 6538582360951

Jak uz tady v diskuzi par lidi spravne napsalo, informace v clanku nejsou uplne presne. A380 je letadlo, ktere (pokud se nasadi na "spravnou" trat s velkym load factorem jak u pasazeru, tak u carga) dokaze byt v nakladech na sedacku a kilometr mnohem vyhodnejsi nez ostatni stroje. Problem je bohuzel v tom, ze to rozmezi "ekonomicke vyhodnosti" je pomerne uzke a staci aby se nepovedlo vyladit jeden parametr (delka letu, pocet cestujicich, naklad...) a jine typy letadel pak vychazeji mnohem vyhodneji. Dalsi problem, zejmena do budoucnosti, predstavuje predimenzovane kridlo, ktere bylo navrhovane s ohledem na prodlouzenou variantu A380-900, se kterou se vsak uz nepocita. Osmistovka tak ma k idealu hodne daleko, coz si v Emirates uvedomuji a tlaci na Airbus, aby dal zlepsoval efektivitu (debaty kolem A380neo by vystacily na nekolik clanku).

Jinak co se velkych ctyrmotorovych letadel tyce, tak osobne mam nejradsi Il-76. Pred dvema lety jsme s par kamarady leteli na lavicich v cargu Il-76 severokorejskych Air Koryo a byl to naprosto uzasny zazitek. Ale chapu, ze ne kazdy ma na neco podobneho koule :-)

+9/−2
1.12.2017 3:55

L41u77k41á19š 34H82l24o39u11c51a27l 6332970351354

první část vašeho komentáře rozumná, ale ten závěr? hlavně že víme, že máte koule

+7/−4
1.12.2017 8:49

Z78d66e18n50ě18k 58K16o45r38f 8786598797873

Codr-Gennadij:: pamatuju komentatora televize za socíku. Zapalenej soudruh....

0/0
2.12.2017 9:31

M61i22c73h75a95l 28M53i87l80l13e65r 9246762569122

domnivam se, ze se jedna o nekoho jineho.

Pokud je mi znamo, tento Codr z nasich diskuzi byl za sociku dite skolou povinne.

+3/0
2.12.2017 14:28

R70o37m79a29n 48K88r20a97t95o55c64h67v60í57l 6916297246844

Ano, je to relativně mladej kluk.

0/0
4.12.2017 10:04

M27a83r45e83k 65H74r16u15b20y 6927482331148

Jeden toho jmena byl taky zubar...a docela dobrej;-)

+1/0
5.12.2017 15:53
Foto

J33i91r40i 38B33i67l65i41n63a 5568870807

No..... to rozhodnuti jestli investovat do superjumba nebo neceho jako 787 nebylo lehke, ale pravdu mel nakonec Boeing.

To ale neznamena, ze pro ty nejvetsi letadla neni misto. Akorat ze jich nebude asi tolik.

Letel jsem jak v A-380, tak v B 747, 787, 777 i v A-350. Nadherne stroje.

Neco takoveho Rusko ani Cina jeste hezky dlouho nezvladnou.....

+2/−1
1.12.2017 3:18

Najdete na iDNES.cz