Na letištní ploše ležící severně od města Moses Lake pracovníci v jasně žlutých vestách kontrolují zhruba 240 zaparkovaných strojů. Na dvou přistávacích dráhách ve tvaru písmene X je podle odhadů investiční společnosti Jefferies více než polovina ze všech letadel této řady – stroje v úhrnné ceně šestnáct miliard dolarů (356 miliard korun).
Vypravit zpět do provozu asi 450 odstavených letadel MAX je podle analytiků zásadní k tomu, aby společnost Boeing mohla smysluplně obnovit výrobu tohoto tradičně výnosného zdroje. Věc komplikuje skutečnost, že řada kupců během odstávky těchto letadel od objednávky odstoupila.
Motory a kola letadel stojících na asfaltu jsou opatřeny červenými kryty, čelní sklo clonou proti slunečnímu svitu a malý generátor do systémů každého z letadel v cyklech vysílá čerstvý vzduch a elektřinu, což je v letectví obdoba toho, jak lékaři udržují při životě člověka pomocí přístrojů.
„Je to ohromný úkol,“ řekl agentuře Reuters ředitel letiště Rich Muller. „Krev do žil ale všem nalila zelená od FAA. Nabilo je to energií,“ dodal.
Překážky v podobě nedůvěry k značce a pandemie
Práce na letišti u Moses Lake tvoří základ celosvětové logistické a finanční strategie Boeingu, který chce do provozu dostat více než 800 zakonzervovaných letadel 737 MAX. Zhruba 450 z nich stále patří Boeingu a dalších 387 strojů před březnem 2019, kdy byla na pokyn FAA tato letadla vyřazena z provozu, už létalo pro nějakou leteckou společnost.
Boeing 737 Max nemá vyhráno všude. Čína chce letouny držet při zemi |
Týmy Boeingu po celém světě dávají dohromady plány dodávek a jejich finanční podmínky s aerolinkami, které loni musely proškrtat své letové řády a nasadit stárnoucí letadla, aby vyhověly silné poptávce. Vyřazení letadel MAX z provozu se totiž protáhlo na delší dobu, než vedení Boeingu čekalo.
Letadlo se nicméně do vzduchu vrací v době, kdy poptávku po leteckém cestování a nových strojích výrazně snížila pandemie covidu-19. Boeing navíc čelí novým evropským clům a potýká se s nedůvěrou vůči značce, která v odvětví letectví patří k těm pod největším drobnohledem.
„Letecké společnosti a dodavatelské řetězce nečekají do roku 2022 větší dodávky,“ řekl šéf společnosti Liebherr-Aerospace Arndt Schoenemann. Jeho firma je dodavatelem pro letecký sektor. „Teď je pro toto odvětví největším problémem covid-19,“ dodal.
Mluvčí Boeingu odmítl věc podrobněji komentovat. Omezil se na výčet přípravných kroků, které každý stroj MAX před dodáním zákazníkovi podstoupí. Zahrnuje to rovněž aktualizaci softwaru řízení letadla, jimiž se opraví systém spojený s oběma haváriemi, oddělení svazků kabelů, které u sebe představovaly bezpečnostní riziko, a řadu testů včetně zkušebního letu před konečnou prověrkou FAA.
Bílá místa na křídlech
Zprovoznění každého letadla, tedy jeho údržba a aktualizace softwaru, zabere podle aerolinek zhruba dva týdny. Boeing už rozmístil své týmy po celém světě, aby leteckým společnostem s přípravou pomohly.
Z kokpitu za volant kamionu. Čeští piloti si hledají novou práci |
Vizuálně propad poptávky na letišti u města Moses Lake ilustrují bílé ocasní plochy letadel 737 MAX, tedy stroje bez kupce nebo jejichž kupec se změnil. Agentura Reuters jich tam v minulém týdnu napočítala dvanáct, podle zdrojů agentury se však Boeing obává, že mu takových letadel zbývá sto nebo ještě více.
Další letadla stojí na pozemku Boeingu poblíž města Seattle a v texaském městě San Antonio.
Boeing nyní vyjednává s několika aerolinkami, včetně amerických leteckých společností Southwest, Delta a Alaska Airlines, a snaží se poptávku po těchto letadlech podpořit. Očekává se, že smlouvy budou zahrnovat nezanedbatelné slevy, uvedly zdroje z leteckého odvětví. Příliš nízké ceny by ale podle analytiků mohly naštvat jiné zákazníky.