Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Boeing řeší problém s elektřinou. Nic závažného, ujišťují regulátoři i expert

  18:00
Ode dne, kdy se Boeingy 737 MAX mohly opět odlepit od ranveje, uplynulo půl roku. Za poslední měsíc však výrobce letadel Boeing poslal stovku z nich zpátky do hangárů kvůli nově objevenému problému s elektroinstalací. Vyvstává proto otázka, proč regulátoři nepřišli na závadu během několikaměsíčních kontrol. Podle odborníka ani nemohli.
Továrna Boeingu v americkém městě Renton nedaleko Seattlu. (20. dubna 2020)

Továrna Boeingu v americkém městě Renton nedaleko Seattlu. (20. dubna 2020) | foto: Reuters

Problém, kvůli kterému americký Federální úřad pro letectví (FAA) opět zavelel k uzemnění, se má týkat elektřiny, konkrétně záložní řídící jednotky napájení a přístrojového panelu v kokpitu. Podle BBC jde o to, že tyto dvě jednotky nejsou správně uzemněny. To může ovlivnit provoz určitých systémů, podle FAA závada například může bránit ochraně proti námraze motoru.

Úřad již opravy, které se mají na elektroinstalaci provést, schválil. Brzy by měl americký výrobce letadel Boeing obnovit dodávky.

Jak regulátor tak výrobce odmítají, že by současný problém s elektřinou mohl mít co dočinění s nehodami letounů 737 MAX v Etiopii a Indonésii v letech 2018 a 2019, kvůli kterým musela být dotčená letadla uzemněná skoro dva roky. Letecké katastrofy, při nichž zahynulo 346 lidí, se dávají za vinu softwaru pro řízení letu MCAS, jehož závada, zjednodušeně řečeno, tlačila čumák letadla k zemi.

Zaznívá i opačný názor. Podle bývalého manažera výroby Boeingů Edwarda Piersona jsou současné elektrické závady důsledkem dlouhodobějších problémů společnosti, v níž působil.

Pierson vidí spojitost mezi chybným fungováním softwaru MCAS a současnými problémy s elektřinou. „Ano, MCAS způsobil, že letadla klesla a havarovala. Byla to ale porucha elektrického systému, která pravděpodobně způsobila, že senzor úhlu náběhu poslal chybná data do MCAS,“ píše Pierson ve svém stanovisku.

Je to vyloučené, říká odborník

Jenže souvislost odmítají regulátoři i odborníci. „Elektroinstalace nemá se softwarem MCAS vůbec nic společného, to je od začátku vyloučené,“ komentuje letecký expert a bývalý kapitán Boeingu 737 Ladislav Keller. „Nešlo to zjistit předem,“ odpovídá na otázku, proč se na problém nepřišlo během několikaměsíční certifikace, kterou prováděl FAA. „Závada se začala najednou projevovat, tak se řeší, ale nejedná se o nic závažného,“ zdůrazňuje Keller.

Po světě vznikají desítky nových aerolinek. Nastal čas chopit se trhu, říkají

Stejně to vidí i evropský regulátor, Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA), kterou redakce iDNES.cz oslovila. „Neexistuje žádná souvislost mezi tímto problémem s elektrickými součástkami a problémy s MCAS, které vedly k dvěma tragickým nehodám.“

„Validací Boeingu 737 MAX ze strany EASA, což byl předpoklad pro zrušení uzemnění letadel v Evropě, byla certifikace nového designu systému řízení letu a prohlášení, že tento design splňuje bezpečnostní standardy EASA. Výrobce odpovídá za stavbu letadla v souladu s tímto designem,“ uvádí tisková mluvčí agentury Janet Northcotová s tím, že na výrobu Boeingů dohlíží americký regulátor FAA.

„Pokud výrobce zjistí problém s výrobou, je jeho odpovědností ohlásit to svému dozorujícícmu orgánu, v tomto případě FAA,“ dodává EASA. Nutno zmínit, že Boeing problém ohlásil a doporučil uzemnění postižených letadel.

Bývalý manažer upozorňuje na výrobní tlaky

Výše citovaný Edward Pierson se v souvislosti s problémy společnosti Boeing neozývá poprvé. Byl to právě on, kdo v roce 2019 před americkým Kongresem vypověděl, že v továrně na letadla dlouho upozorňoval na nedbalé firemní praktiky, aniž by ho kdokoli vyslechl. Svého bývalého zaměstnavatele Pierson obvinil z toho, že při výrobě dával přednost zisku před bezpečností.

„Kvůli vysoké poptávce se v továrně Boeingu před lety zvýšily tlaky na co nejrychlejší výrobu nových letadel, což vedlo k zanedbání bezpečnostních otázek,“ tvrdí Pierson a výslovně spojuje údajné nekompromisní požadavky na výrobu v roce 2018 se současnými elektrickými závadami i s problémy se systémem MCAS, které vedly k pádu dvou letadel.

Pierson věří, že proces znovu schválení letounů, který FAA trval 20 měsíců, se zaměřil hlavně na zmíněný software MCAS a na další školení pilotů. Údajné problémy při výrobě v továrně to ale nevyřešilo, a tak se podle Piersona nelze divit, že se objevují nové problémy. 

Airbus dominuje výrobě menších letadel, náskok nad Boeingem může zvětšit

„Boeing, NTSB (Národní úřad pro bezpečnost dopravy Spojených států, pozn. red.) a FAA nereagovaly na opakovaná varování před poruchami výrobního procesu, včetně problémů s instalací elektrického systému sahajících až do roku 2018, tedy do roku výroby obou letadel,“ píše Pierson.

Boeing to nicméně popírá. „Nehody leteckých společností Lion Air a Ethiopian Airlines byly přezkoumány mnoha vládními a regulačními subjekty a žádný z těchto přezkumů nezjistil, že k nehodám přispěly výrobní podmínky v továrně,“ uvedla společnost.

Slabé prodeje

Problém s elektroinstalací se dotkl zhruba 24 světových aerolinek, na upravení čeká stovka letounů. Českých aerolinek Smartwings, respektive jejich Boeingů 737 MAX, se problém netýká. „Po splnění požadavků EASA včetně ověřovacích letů jsme do provozu uvedli již čtyři letadla 737 MAX a postupně budou do provozu znovuzavedeny i zbývající stroje,“ uvádí k tomu tisková mluvčí aerolinek Vladimíra Dufková.

Nekončící překážky společnosti Boeing se promítají do jejích prodejů. V minulém měsíci firma dodala pouze čtyři letouny MAX. Celkově společnost za duben doručila 17 dopravních letadel, píše Bloomberg. Měsíc před tím, ještě před problémem s elektroinstalací, to bylo 29 letadel.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Horkovod dodá Brnu teplo a zbaví ho závislosti na plynu, říká ředitel Tepláren

20. dubna 2024

Premium Projekt horkovodu vedoucího z Jaderné elektrárny Dukovany do Brna byl po desetiletích přerušení...

Každá pátá firma v Česku je nefunkční. Povinnosti mají stejné jako ty živé

20. dubna 2024

Zombie firmy. I tak se v Česku nazývají společnosti, které jsou zapsané v obchodním rejstříku, ale...

Nejlepší letiště pro rok 2024 má Katar, Ruzyně se do top 100 nedostala

19. dubna 2024

Titul pro nejlepší letiště světa si pro letošní rok odneslo mezinárodní letiště Hamad v katarském...

Britské mléčné farmy chrlí hnůj do řek. Ochránci přírody volají po nápravě

19. dubna 2024

Mléčné farmy ve Spojeném království znečišťují životní prostředí a vylévají velké množství...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...