Informaci o přidělení kapacity potvrdily iDNES.cz dva zdroje ze SŽDC. Data unikla už i včera na krátkou chvíli na web a do centrálního registru jízdních řádů, kde už jsou nyní vlaky RegioJetu uvedeny.
RegioJet vypraví mezi Prahou a Brnem tři páry vlaků každý den. Dva z nich budou pokračovat do Bratislavy, jeden do Starého Města u Uherského Hradiště.
Dva z celkových tří spojů budou jezdit v časech, kdy dosud jezdily České dráhy v objednávce ministerstva dopravy. Tím, že zájem provozovat je bez dorovnání ztrát projevil RegioJet, je stát přestal objednávat. Dosud na tyto vlaky České dráhy dostávaly peníze. Šlo o doplňkové spoje k nabídce railjetů a vlaků EuroCity na této trase, které jezdí většinou jen se čtyřmi vozy.
Bitva o ranní spoje
Zatímco ranní spoj z Prahy do Brna a Bratislavy a večer zpět se do jízdního řádu vešel bez problémů a bez kolize s plány Českých drah, největší spor byl o dvojici ranních vlaků z Brna do Prahy. Ty nakonec získal RegioJet.
RegioJet získal spoje v 6.09 a 7:09 z Brna, na České dráhy zbyl spoj v 8:09.
„Předprodej rezervací na tyto spoje, stejně jako na další vlakové spoje RegioJet na ostatních trasách, bude zahájen během příštího týdne. V následujících dnech RegioJet také zveřejní ceny jízdenek na tyto spoje,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Cestujícím nabídne firma standardní servis - včetně kávy a dalších nápojů zdarma, garance místa či připojení k internetu zdarma.
České dráhy v reakci uvedly, že o rozhodnutí SŽDC zatím nemají žádné oficiální informace. „Budeme se moci ve věci vyjádřit až po obdržení oficiální zprávy od SŽDC,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
PŘEHLEDNĚ: Jak se změní jízdní řády vlaků na Slovensko či do Polska |
Pro Správu železniční dopravní cesty šlo o první velký případ, kdy o trasu ve stejný čas bojovali dva dopravci. Musela postupovat podle zákona o drahách, který stanoví pravidla, které vlaky mají přednost. Pro RegioJet nakonec bylo klíčové to, že získal kapacitu na Slovensku a tamější správce železnice mu kapacitu přidělil. Tím dostal přednost před Českými drahami. Ty se snažily rozhodnutí všemožně zvrátit, například u soudu se dožadovaly toho, aby SŽDC kapacitu RegioJetu nepřidělila.
České dráhy na trase mezi Prahou a Brnem v poslední době výrazně rostly jak díky nasazení nových moderních souprav, tak i nepříjemné situaci na dálnici D1, která do vlaků přilákala řadu lidí. Konkurenční boj by mohl přinést snížení cen jízdenek i další rozšíření a zkvalitnění služeb. Nové přímé spojení s Prahou získá například Hodonín, Moravský Písek nebo Zaječí.