Boeing 737-800

Boeing 737-800 | foto: Profimedia.cz

Olétané boeingy jdou na dračku. Zájem roste kvůli uzemněným strojům MAX

  • 16
Zatímco Boeingy 737 MAX od poloviny května zabírají místo v hangárech, o starší stroje této řady je velký zájem. Od jejich uzemnění vzrostly ceny za jejich krátkodobý pronájem o čtyřicet procent, tvrdí leasingová společnost IBA Aero.

Uplynulo téměř půl roku od chvíle, kdy regulátoři uzemnili boeingy 737 MAX kvůli dvěma tragickým nehodám, vyvolaným poruchami řídícího softwaru. Zatímco americký výrobce Boeing krvácí a přichází o nové zakázky, o starší stroje s číslem 737 je obrovský zájem. Upozornila na to televizní stanice CNBC.

„Použité osmistovky jsou momentálně zlatým prachem,“ popsal situaci Phil Seymour, ředitel konzultační společnosti IBA, která působí v oblasti letectví. Jinak řečeno: zájem o boeingy 737-800, které jsou starším modelem oproti Maxům, významně narostl. 

Pomáhá tomu i fakt, že o létání je větší zájem. Podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců poptávka v první polovině letošního roku meziročně  vzrostla o pět procent.

Seymour odhadl, že dvouleté pronájmy starších strojů 737 zdražily o 40 procent na zhruba 300 tisíc dolarů, tedy přibližně sedm milionů korun.

Starší typy boeingů jsou méně úsporné oproti novějším modelům Max, jenomže ty mají stále stopku a není jasné, kdy by se mohly vrátit na oblohu. Letadla typu 737 jsou už více než padesát let klíčovou součástí flotily světových dopravců. Letouny, které pojmou více než 150 cestujících, aerolinky nasazují na kratší a středně dlouhé lety.

Také ředitel leasingové firmy Aircastle Michael Inglese potvrzuje zvýšený zájem o pronájmy starších modelů. Někteří zákazníci si podle něj prodlužují pronájmy letadel, které mají brzy vypršet.

Nové typy boeingů jsou jádrem byznysu amerického Boeingu, který se ve druhém čtvrtletí kvůli problémům ocitl ve ztrátě 2,94 miliardy dolarů, tedy 67,4 miliardy korun. Jde o nejhlubší ztrátu za deset let. Firma avizovala, že v souvislosti s problémy odepíše zhruba 4,9 miliardy dolarů (více čtěte zde).