Středa 31. května 2023, svátek má Kamila
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 31. května 2023 Kamila

Bateriové vlaky jsou budoucností regionálních tratí. Ujedou až 80 kilometrů

  0:01 – ADVERTORIAL
Provoz na neelektrifikovaných tratích s nižší zátěží pro životní prostředí. Tak by se daly shrnout výhody bateriových elektrických multifunkčních jednotek (BEMU). O tomto řešení se mezi výrobci vlaků a dopravci mluví řadu let, s rostoucí poptávkou po řešeních nezatěžujících životní prostředí se ale toto téma dostává stále více do popředí.

Vizualizace bateriové elektrické multifunkční jednotky (BEMU) od Škoda Group | foto: Škoda Group

Na kolejích po celém světě se začínají objevovat první bateriové vlaky, které si dávají za cíl zajistit obslužnost neelektrifikovaných tratí za současného snížení emisí a zvýšení cestovního komfortu.

Český výrobce má vlastní řešení

Bateriové vlaky se jistě stanou i součástí české železnice. Jejich vývoj brzy dokončí i Škoda Group, která bateriové vlaky postavila na platformě oblíbeného a známého RegioPantera. Využila tak dlouholetých zkušeností s tímto typem vozidla, kterých si zákazníci objednali již téměř 300 kusů.

Vozidlo pro bateriovou variantu navíc neprošlo žádnými velkými změnami. Škodovka využila volný prostor na střeše vozidla, na který umístila tři bateriové packy. Vše ostatní zůstává stejné. RegioPanter s BEMU tak dokáže při maximální rychlosti do 120 km/h ujet až 80 km, což zajistí pohodlné pokrytí regionálních neelektrifikovaných tratí. Baterie se pak průběžně dobíjí jízdou pod trakčním vedením nebo rekuperací energie při brzdění. Škoda Group pracovala na vývoji BEMU několik let. Za tu dobu se podařilo vytvořit vozidlo, které dovede na tratích plně nahradit dieselové vlaky a ušetřit dopravcům nemalé náklady.

„Bateriový vlak rozšiřuje portfolio našich ekologických bezemisních řešení. Je to pro nás logický krok doplnit osvědčenou elektrickou jednotku Panter o trakční battery-packy. Máme bohaté zkušenosti s výrobou trolejbusů s trakčními bateriemi či elektrobusů. Málokdo navíc ví, že v Turecku slouží od roku 2015 celkem 12 našich tramvají s bateriovým pohonem a dalších 14 jsme jich dodali i do Eskišehiru,“ říká Tomáš Ignačák, Prezident Regionu CZ/SK ve Škoda Group. „Bateriový vlak je významný posun vpřed nejen v rámci udržitelné mobility, ale také pro regionální neelektrifikované tratě, kde nyní jezdí dieselové vlaky, které produkují ročně tisíce tun emisí,“ dodává Ignačák.

Bateriová řešení ve škodováckých tramvajích, trolejbusech i elektrobusech

Škoda Group má dlouholeté zkušenosti s výrobou vozidel s bateriemi. Cestujícím v tureckém městě Konya slouží od roku 2015 celkem 12 tramvají s bateriovým pohonem, rovněž 14 kusů tramvají pro město Eskišehir bylo vybaveno trakční baterií a aktuálně se trakční baterie uplatní i u dodávky tramvají pro německá města Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg.

Velmi úspěšná je Škoda na trhu i s dvouzdrojovými trolejbusy, kde je součástí jejich pohonu i trakční baterie. Co si pod tím představit? Tam, kde má město postavenou infrastrukturu, je trolejbus napájen z troleje. V místech, kde však trolejové vedení není, se trolejbus přepne na baterie, a může tak obsluhovat další potřebné lokality, než se opět dostane pod trolejové vedení. Toto řešení je vlastně velmi podobné tomu u bateriového vlaku od Škodovky.

Škoda Group zákazníkům dodala nebo má objednávky na téměř pět set takových vozidel, například do Francie, Norska, Maďarska, Rumunska, další desítky vozidel jsou v provozu i v Česku a na Slovensku nebo v Bulharsku. Jen v loňském roce najezdily trolejbusy na baterii přes 2,3 milionu kilometrů, což je přibližně šestina jejich celkového nájezdu.

V Trutnově slouží již několik let elektrobusy Škoda, kdy každý z nich najezdí v průměru 78 tisíc kilometrů. Další elektrobusy jezdí v Českých Budějovicích, Třinci, Praze, Zlíně, Žilině a Nový Zámcích. Dohromady jen v roce 2022 najezdily na baterii 1,7 milionu kilometrů.

Výhody bateriových vlaků

Velkou výhodou nasazení bateriových vlaků je i snížení počtů přestupů, které cestující musí absolvovat při cestách na linkách, které jsou částečně elektrifikovány a částečně neelektrifikovány. Bateriové vlaky mohou bez problémů absolvovat celou trať, čímž se výrazně zvýší komfort pro cestující, a zároveň může provozovatel snížit celkový počet provozovaných souprav.

Vlaky využívající bateriový pohon jsou nejčistším řešením k nahrazení tradičních dieselových vozidel. Současně je to způsob, jak postupně zlepšit kvalitu ovzduší, a dosáhnout tak klimatických cílů, které si společnost nastavila. Příkladem může být Evropská zelená dohoda usilující o snížení emisí z dopravy o 90 % do roku 2050. Portfolio produktů Škoda Group se už nyní soustředí na moderní bezemisní vozidla, jako jsou tramvaje a trolejbusy, svou pozornost ale zaměřuje i na další alternativy, jako je například využití vodíku. A i nadále bude v souladu se svou strategií rozvíjet ekologická vozidla pro udržitelnou mobilitu.

„S novými bateriovými vozidly získá dopravce osvědčenou elektrickou jednotku doplněnou o bateriový box označenou jako BEMU. Tato bateriová jednotka je z velké části shodná s osvědčenou EMU jednotkou, viditelným rozdílem budou další boxy na střeše vlaku a zejména schopnost plnohodnotné bezemisní jízdy na tratích bez trolejového vedení,“ doplňuje Tomáš Ignačák.

Autor:

Visingr: Klíčová ofenziva se blíží, Ukrajina má až 100 tisíc kamikaze dronů

  • Nejčtenější

Zákazníci zboží házejí na podlahu. Americký řetězec stahuje LGBT produkty

Výhrůžky ze strany zákazníků přiměly prodejny řetězce Target v USA stáhnout některé výrobky z každoroční kolekce zboží...

Zlevněte, nebo nestavíte. Ministru Kupkovi došla trpělivost s cenami na železnici

Kilometr železniční trati pořizuje Česko dráž než kilometr dálnice. Zatímco na stavbě silnic se státu dlouhodobě daří...

Dnešní padesátníci půjdou do důchodu později, ukázal interní dokument MPSV

Komu je 57 a méně, musí počítat s tím, že i on nakonec půjde do důchodu později. Například ročníky 1969 až 1971 mají...

Británie je opět otevřena. Provoz všech letišť se vrátil do normálu

Kvůli selhání elektronických bran, které urychlují pasové kontroly, se v sobotu na britských letištích tvořily dlouhé...

Čína poprvé nasadila na komerční let stroj C919, překonala „košilové ponížení“

V Číně uskutečnil svůj první komerční let nový dopravní letoun čínské výroby C919. Na lince China Eastern Airlines...

Priske exkluzivně. O titulu, datech, jazykové bariéře i manželce v Iráku

Premium Když se zadívá na velké esko ve sparťanském znaku, vrátí se na chvíli do dětství. „Nevím, jak vy, ale já jako kluk...

Pád „letadla“ za 2,3 miliardy. Podvodem vylákali peníze i ze známých sportovců

Premium Klientům slibovali zisk třicet procent. Místo toho nakupovali luxusní auta, zlaté cihly a nemovitosti. Společnost JO...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2023: Horská kola s pevným rámem

Premium Hardtaily, tedy modely elektrokol s přední odpruženou vidlicí, mají výsadní postavení jako skutečný univerzál. Stále...

Dopravci chystají revoltu ve Svazu průmyslu, ve volbách se na ně nedostalo

Zvolení Jana Rafaje do čela Svazu průmyslu a dopravy ČR bude mít dohru v podobě rozkolu mezi dopravci a tuzemskými...

Na moderní spojení s Prahou si Kladno počká, dřív bude trať do Kralup

Skoro sedmdesátitisícové Kladno je posledním z krajských měst, které nemá moderní železniční spojení s Prahou. Zejména...

Gigafactory u Plzně bude i bez Volkswagenu. Česko má další zájemce

Premium Německý automobilový koncern Volkswagen není jediný zájemce, který krouží okolo projektu gigafactory připravovaného v...

Jak přetavit zákazníky v zisky. Firmy na sdílení aut tíží ztráty

Většina technologických firem i internetových obchodů zažívala během pandemie rekordní zisky i nárůst počtu zákazníků....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Chystá se novinka, kdo spoří v penzijku, odečte z daní až 48 tisíc

Důchody mají být pro budoucí penzisty nižší. Populace stárne a průběžný důchodový systém, do něhož přispívají současní...

Sharon Stone se v 65 letech ukázala v plavkách. Sklízí obdiv i kritiku

Sharon Stone oslavila v březnu pětašedesáté narozeniny. Hollywoodská hvězda je pyšná na svou postavu a na Instagramu se...

Svěste džíny na půl žerdi. Do módy se vrací trend ze začátku milénia

Většina z nás je nejspíš ráda, že móda z let 2006 až 2012 zmizela z pultů. Bokové džíny, baleríny, chokery a průhledné...

Podle právníka musel Ondřej s článkem v bulváru souhlasit, říká Kuchařová

PR zastoupení Taťány Kuchařové poskytlo redakci iDNES.cz stanovisko nezávislého právníka. Podle toho musel dát Ondřej...

Podávám na Taťánu Kuchařovou žalobu za pomluvu, oznámil Brzobohatý

Ondřej Gregor Brzobohatý (40) oznámil, že se rozhodl podat žalobu za pomluvu na svou exmanželku Taťánu Kuchařovou (35)....