"Stát krajům dává na spoje dotace, proto na ně ministerstvo tlačí, aby provedly nějaké škrty a eliminovaly tratě, které nejsou plně využívané. Jednání je absolutně otevřené, první se uskutečnilo minulý týden," uvedl mluvčí resortu Jakub Ptačinský.
Současné vedení ministerstva se podle něj snaží navázat na předchozího ministra Gustava Slamečku, který dříve uvedl, že na řadě míst by se státu vyplatilo platit lidem taxi místo vlaku. (více čtěte zde) Železnice by podle něj měla být páteří veřejné dopravy, na kterou budou navazovat autobusové spoje.
"Jde o to, aby si kraj rozmyslel, co je opravdu nutné držet. Když kraj bude potřebovat méně peněz, je větší pravděpodobnost, že si to bude schopen zaplatit sám," doplnil Ptačinský.
Správa železniční dopravní cesty už pro ministerstvo vytipovala některé málo využívané tratě, ale jak zdůraznil Ptačinský, jde především o rušení spojů a nikoliv tratí.
Kraje platí Českým drahám za lokálky ročně osm miliard korun, z toho však necelými třemi miliardami přispěje stát na základě loni uzavřeného memoranda. Zda chce stát tuto sumu příští rok snížit, Ptačinský neřekl. Ministr dopravy Vít Bárta však nedávno naznačil, že všeobecné úspory pocítí i České dráhy.