Bárta oživuje soukromé dálnice. Do konce roku chce návod, jak je stavět

  3:30aktualizováno  3:30
Po letech plánování, že v Česku budou dálnice stavět soukromí investoři a ne pouze stát, by mohla tato myšlenka nabýt reálnějších obrysů. Ministerstvo dopravy chce do konce roku sestavit pravidla, jak by soukromé firmy při výstavbě měly se státem spolupracovat. Jednou z prvních "soukromých" dálnic by mohla být D3 z Prahy na jih Čech.

V provozu je pouze torzo dálnice D3 u Tábora. | foto: Slavomír Kubeš

Z plánovaných 172 kilometrů dálnice z Prahy do Českých Budějovic stojí zatím jen 17 kilometrů. Jihočeský kraj je tak spolu s Karlovarským jediný, který není spojen s ostatními regiony dálnicí. "Dé trojka" se i proto stává jednou z priorit ministerstva dopravy pod vedením Víta Bárty.

Řidiči se v kraji stále musí spoléhat zejména na přetíženou silnici číslo tři nechvalně proslavenou častými a tragickými nehodami – například tou, při níž se před sedmi lety u Nažidel zřítil ze srázu autobus a v jeho troskách zahynulo 20 lidí.

Silnici má nahradit dálnice, jejíž torzo je nyní v provozu jen u Tábora a staví se u Veselí nad Lužnicí. Paradoxně právě to může dálnici pomoci. Soukromník tak bude moci postavit dlouhé úseky a pak je celé provozovat, což u jiných dálnic, které se stavějí "salámovou metodou", příliš nelze.

Peníze se vrátí z mýtného

Ministerstvo dopravy chce mít alespoň v jižních Čechách všechna povolení ke stavbě už za rok. "Na spolupráci se soukromou sférou velmi sázíme a hledáme cestu, jak dostat do výstavby českých dálnic 130 miliard korun.

Dálnice D3

Trasa: Praha – České Budějovice
Délka dálnice: 172 km
Nyní v provozu: 17 km
V úseku: Nová Hospoda – Tábor
Aut denně: u Prahy 40 tis., u Českých Budějovic 35 tis., u Dolního Dvořiště 12 tis.
Otevření prvního úseku: 1991
Nyní se staví úsek Tábor – Veselí nad Lužnicí. Ten by měl být hotov v roce 2011. Se stavbou dalších úseků by se mohlo začít v roce 2012.

Ty by měly jít právě na dálnici D3, ale také na další části Pražského okruhu nebo plánovanou dálnici R35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí. Je to varianta v době, kdy stát nemá na stavbu peníze," říká mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Po krachu podobného projektu na Ostravsku při výstavbě dálnice D47 za vlády Miloše Zemana, která na takzvané PPP projekty vrhla stigma, se žádný ministr neodvážil soukromé peníze do výstavby dálnic natáhnout.
Největším problémem je vymyslet, jak soukromníkům vrátit jejich investice.

Nyní se úředníci ministerstva dopravy přiklánějí k takzvanému francouzskému typu – tedy že investor bude na svém úseku po domluvenou dobu vybírat mýtné.

Za kamiony lze nyní na jednom kilometru dálnice vybrat zhruba 50 tisíc korun denně. Ale počítá se s tím, že mýtné se bude pro nákladní auta od příštího roku výrazně zdražovat a za pár let zřejmě budou za počet ujetých kilometrů platit také osobní auta.

O tom, kudy by měla dálnice vést a co na ni říkají místní, čtěte v pondělním vydání MF DNES.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Německá letiště zrušila přes tisíc letů. Stávka se dotkla i spojů s Prahou

Stávka bezpečnostních pracovníků na letištích v Německu (15. 1. 2019)

Kvůli stávkám bezpečnostního personálu dnes osm německých letišť zrušilo dohromady přes tisíc letů. Protest, který se...

Kdo opraví fasádu Fantovy budovy. SŽDC vypsala výběrové řízení

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v pátek zahájila výběrové řízení na zhotovitele, který opraví fasádu a střechu...

Přelet dronu obral britské letiště o čtvrtinu loňského růstu

Ilustrační snímek

Provoz na britském letišti Gatwick ve Velké Británii v prosinci narušil přelet dronu. Nepředpokládaná událost...

Najdete na iDNES.cz