Bárta nedá peníze na dlouhý železniční tunel z Prahy do Berouna. Je moc drahý

  18:29aktualizováno  19:10
Pětadvacetikilometrový železniční tunel z Prahy do Berouna, který měl zkrátit cestu vlakem do Plzně, stát nebude. Ministr dopravy Vít Bárta dnes v Plzni uvedl, že s touto investicí nepočítá. Třiatřicet miliard mu připadá moc. Správa železniční dopravní cesty teď musí najít levnější řešení.

Ministr dopravy Vít Bárta hovoří na tiskové konferenci 24. září v Plzni po jednání na krajském úřadě. - Vít Bárta, VV | foto: ČTK

"Vy víte, že já obecně jsem ke všem tunelům velmi opatrný. Ale tato stavba je v současné době natolik ekonomicky náročná, že je určena k tomu, abychom hledali efektivnější a méně nákladná řešení, než se neuváženě pustili do tak zásadní investice," uvedl Bárta.

Železniční tunel měl být součástí chystaného koridoru z Prahy přes Plzeň do Chebu, jenž má být hotov do tří let a zkrátit cesty osobním vlakem i rychlíkem o polovinu.

Stát ale nakonec nebude. Bártovi se totiž nelíbí, že by měl přijít na 33 miliard korun, tedy zhruba na polovinu sumy pro celou novou trať, a právě proto tlačí na levnější řešení.

Nová varianta může stát jen třetinu až šestinu

Správa železniční dopravní cesty tomuto postoji rozumí. "Víme, že podle současného stavu finančních prostředků není původní tunel reálný. Připravujeme optimalizaci průjezdu Berounem," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Celkové náklady nové varianty, která ale zároveň nesmí výrazně snížit dobu cesty mezi Prahou a Berounem, odhadl Halla na deset miliard korun.

A pokud by se snížila náročnost požadavků na protihluková opatření, tedy aby protihlukové stěny nemusely stát po celém úseku ochranného pásma dráhy, pak by se podařilo náklady snížit až na polovinu této částky, tedy na pět miliard korun.

Jízdní doba by se podle Hally optimalizací zkrátila minimálně, protože by se nenarovnaly oblouky.

Autoři: ,

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Ryanair chystá „lítačku“ pro věrné klienty. Chce za ni 5 000 korun

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800

Irská aerolinka Ryanair se přidává do řady dopravců, kteří nabízí svým zákazníkům věrnostní programy. Spouští totiž...

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

D11 se prodraží o 148 milionů. Byla to nejrozumnější varianta, řekl Ťok

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2....

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky na dodatku ke smlouvě na...

Najdete na iDNES.cz