Vlaky EuroCity a InterCity jsou komfortnější než klasické rychlíky. Ilustrační foto.

Vlaky EuroCity a InterCity jsou komfortnější než klasické rychlíky. Ilustrační foto. | foto: České dráhy

Bárta chce stopnout dotace expresních vlaků EuroCity a InterCity

  • 299
Stát už možná nebude dotovat Českým drahám provoz vlaků EuroCity a InterCity. Podle ministra dopravy Víta Bárty jde o ziskové spoje, které by si na sebe měly vydělat samy. Šéf Českých drah Petr Žaluda v Otázkách Václava Moravce řekl, že firma s možným ukončením dotací počítá.

Bárta iDNES.cz sdělil, že chce o ukončení podpory rozhodnout do tří týdnů. "Zatím nepovažujeme celou věc za uzavřenou, neboť nás ještě čeká komplexní diskuse o všech dotacích Českých drah a Správy železniční dopravní cesty pro příští rok," vysvětlil ministr.

Šéf drah Petr Žaluda v České televizi řekl, že už s Bártou o jeho záměru jednal. "Jsme připraveni, že to tak bude," uvedl Žaluda s tím, že je potřeba zajistit, aby zůstala zachována dopravní obslužnost regionů.

Vlaky EuroCity a InterCity jsou komfortnější než klasické rychlíky. Spoje jezdí například mezi Prahou a Ostravou, kde chce své expresní vlaky nasadit společnost RegioJet Radima Jančury. Jančura proto usiluje o to, aby Bárta dotace EC a IC spojů zrušil. "Stát by tak ušetřil 370 milionů korun ročně," uvedl v ČT Jančura.

RegioJet chce mezi Prahou a Ostravou zavést devět párů vlaků nejpozději do června příštího roku. Drahám tak vyroste konkurence na nejlukrativnější dálkové trati v zemi. Žaluda připustil, že státní dopravce může s nástupem konkurence přijít o část cestujících, nepůjde prý ale o "žádná dramatická čísla". Možný úbytek odhadl na řády procent.

Jančura chce převzít správu tratí

Jančura v České televizi mimo jiné řekl, že jeho firma plánuje převzít spolu s provozem na ohrožených regionálních tratích i správu a údržbu kolejí. "Udržovali bychom si tratě sami, takže stát by ušetřil," uvedl Jančura. Firma by podle něj zároveň získala vlaky Českých drah, což připustil generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

RegioJet bude své vlaky na rozdíl od ČD provozovat bez státních dotací, přesto podle Jančury počítá se ziskem. Podle Jančury musí být vlaky minimálně z 60 procent plné, aby se firma dostala alespoň na nulu.

Do tří let vyroste drahám konkurence také v dotované dopravě. Ministerstvo dopravy nedávno podalo do Bruselu oznámení, které otevře státem podporované spoje ostatním zájemcům. První dotavané rychlíky provozované jiným dopravcem než Českými drahami by v Česku mohly začít jezdit od 1. července 2013.

,