Desetitisíce lidí jsou rukojmí aktivistů, stěžoval si Babiš na blokace dálnic

  • 28
Ředitelství silnic a dálnic bude letos stavět a opravovat 230 kilometrů dálnic a silnic. Velkou část výstavby přitom v současnosti blokují aktivisté. Právě ti podle premiéra Andreje Babiše mohou za pomalé tempo výstavby. Zastavili zhruba tři desítky důležitých dopravních staveb, Babiš by s nimi proto rád jednal.

„Dopravní stavby nám blokují různí aktivisti. V první řadě Děti Země,“ uvedl Babiš v pátek na tiskové konferenci. Děti Země podle premiéra principiálně blokují všechny dálnice. „Máme peníze, chceme stavět, ale náš hlavní problém jsou tyhle organizace, které blokují možnost výstavby,“ dodal.

Například oprava jednotlivých úseků dálnice D1 se kvůli obstrukcím aktivistů zpozdila v průměru o 444 dnů, tvrdil Babiš. Podle něj aktivisté zpomalováním výstavby značně znepříjemňují život ostatním občanům. „Jsou tady desetitisíce lidí, kteří jsou vlastně rukojmí těchto organizací,“ doplnil.

Vedle jednání s aktivisty stát podle něj chystá legislativu, která pomůže zpožďování staveb kvůli obstrukcím vyřešit. Vyjádření Dětí Země redakce shání.

Různé organizace a hnutí nyní blokují mimo jiné dostavbu dálnice D3 na České Budějovice, trasu z Brna přes Mikulov do Rakouska, D49 mezi Zlínem a Olomoucí, dva úseky D35 z Hradce Králové na Olomouc nebo úseky D43 z Brna směrem na Svitávku.

Sto kilometrů nových silnic

Zhruba sto kilometrů bude z letošního plánu tvořit nová výstavba, zbylých 130 km připadne na opravy, včetně těch na D1. Oznámil to šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl, se kterým Babiš na tiskové konferenci vystoupil.

Oprava dálnice D1 bude letos pokračovat na sedmi úsecích, z toho čtyři mají být hotové letos a zbytek do září 2021. V příštím roce by měly skončit práce na dvou nových úsecích dálnice D11 z Hradce Králové směrem na Jaroměř a na hranici s Polskem. K napojení celé trasy na polskou dálnici v případě urychlení prací dojde v roce 2024.

Ředitelství silnic a dálnic bude letos hospodařit s rozpočtem přes 50 miliard korun, což je podle Mátla dvojnásobek peněz proti roku 2014 a zároveň nejvíce od roku 2009.

,