Čtvrtek 28. října 2021, Den vzniku samostatného československého státu
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 28. října 2021 Státní svátek.

Autoškoly čekají rozsáhlé změny. Zkušební komisaře bude vybírat los

  1:01
Získat řidičák v malé obci je jednodušší než ve velkých městech. Kromě menšího počtu křižovatek a dalších náročných míst je tam i mnohem menší počet zkušebních komisařů. Ministerstvo dopravy chce zpřetrhat jejich vazby na obce a místní autoškoly. Kde budou zkoušet, rozhodne los.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Provozovatelé autoškol v menších městech zkušební komisaře dobře znají a výuku jim přizpůsobují. S žáky například jezdí konkrétní trasu místo toho, aby je důkladně připravili na řízení v jakémkoliv provozu.

Vyšší platy komisařů v autoškole doplatí žáci. Řidičák může zdražit

Tuto praxi by měl návrh na náhodné střídání zkoušejících omezit. Který komisař v rámci kraje přijede zkoušet do konkrétní obce a kdy, by tak mohl rozhodovat los.

„Takzvaná rotace zkušebních komisařů v rámci daného regionu je jednou z možností, která však celou problematiku pravděpodobně nevyřeší,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Bez změn to nepůjde

Podle úřadu je potřeba v oblasti autoškolství udělat rozsáhlejší změny, které by odstranily problémy, jako jsou špatně placení komisaři nebo nízký počet státních kontrolorů, kteří na regulérnost zkoušek a nezávislost zkušebních komisařů dohlížejí.

Nyní je možné závěrečné zkoušky v autoškole na osobní auto skládat přibližně ve dvou stovkách obcí a měst po celé republice a zkušební komisaři jsou zaměstnanci místních úřadů. Právě otázka, kam by měli komisaři patřit, celý plán náhodné delegace zkušebních komisařů komplikuje. Systém by totiž znamenal zvýšení nákladů na zkoušení žáků mimo jiné o cestovní výlohy komisařů. „Je tak nutné rozhodnout, kdo tyto výdaje zaplatí,“ uvedla mluvčí Rezková.

Historicky totiž žáky v autoškole zkoušeli policisté, potom byli komisaři zaměstnanci krajských úřadů a od roku 2013 obecních úřadů. Nyní je pravděpodobné, že budou spadat přímo pod ministerstvo dopravy. Podle předsedy poslaneckého dopravního podvýboru Martina Kolovratníka, který je zároveň členem pracovní skupiny řešící novou koncepci autoškolství, by komisaři mohli přejít pod Centrum služeb pro silniční dopravu. Tuto svoji podřízenou organizaci už do oblasti autoškolství zapojilo i samotné ministerstvo. To na ně delegovalo dohled nad prací zkušebních komisařů, kterou její vlastní zaměstnanci nestíhají.

Celé Česko hlídají čtyři lidé

Pro kontrolu, zda v celém Česku probíhají zkoušky regulérně, má ministerstvo dopravy pouze čtyři úředníky z oddělení kvalifikací řidičů. Ti přitom mají na starosti ještě další úkoly.

Ministerstvo proto část dozorů nad komisaři na zkoušku svěřilo zaměstnancům centra služeb, kteří s autoškolstvím už mají nějaké profesní zkušenosti.

Další problém, kterým současný autoškolský systém trpí, je skutečnost, že obce nedokážou zkušební komisaře adekvátně zaplatit. Komisařům totiž mohou nabídnout jen tabulkový plat.

Lidem, kteří rozhodují o tom, koho na silnici s autem pustí, akoho ne, začíná výplata na devatenácti tisících korun. Kvůli nízkým výdělkům tak povolání komisaře mladé uchazeče příliš nepřitahuje a v řadě míst žáci na přezkoušení musí čekat i několik týdnů. Podle odborníků navíc tato situace nahrává vzniku korupčního prostředí.

Peníze však nejsou v autoškolství pouze problém zkoušejících. Tlak na co nejnižší cenu se projevuje podle Asociace autoškol i na kvalitě kurzů a v konečném důsledku tak i na schopnostech nových řidičů. Zatímco na sousedním Slovensku vyjde výcvik řízení osobního automobilu v průměru na 18 tisíc korun, v Česku je to zhruba jen kolem deseti tisíc. A dají se sehnat ikurzy, jejichž ceny začínají na šesti tisících korun.

Podle asociace nízká cena, na kterou slyší studenti, nutí autoškoly snižovat úroveň výuky a například šidit počet odučených kondičních jízd.

Čerstvým řidičům chybí praxe, staří mají špatné návyky:

5. dubna 2019

  • Nejčtenější

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Iluze dostatku. Obchody v Británii zakrývají prázdné regály fotografiemi

Potěmkinovy regály. Tak by se dal v kostce popsat jev, jehož jsou v posledních týdnech svědky zákazníci v britských...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Každý sám za sebe. Analytici se obávají zástavy dodávek energie mezi státy EU

Evropští státníci se snaží přijít na řešení energetické krize. Evropským zemím totiž hrozí, že v případě tuhé zimy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli krachu Bohemia Energy končí vyhlášená sklárna, zásobovala i filmaře

Známá sklárna v Bělčicích na Strakonicku končí po téměř 18 letech svůj provoz. Důvodem je krach dodavatele energií...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Cenovka u CNG je už vyšší než u benzinu, někde chtějí i 50 Kč za kilo

Majitele vozů na stlačený zemní plyn CNG vyděsily cenovky u čerpacích stanic. Na velké části z nich už se za kilogram...

Uzemnění piloti se vracejí do práce, aerolinky je ale nestíhají trénovat

Premium Ačkoli se letecká doprava z pandemie ještě úplně neotřepala, aerolinky už ve velkém povolávají nazpět své někdejší...

Více než půlmiliarda dotací za prázdné vlaky. Nejvíc dostanou České dráhy

Železniční dopravci dostanou za koronavirová omezení platná během první karantény přes 580 milionů korun. Celkem...

Skútry a rychlé čluny se přesouvají ze Slap na Orlík

Majitelé přesunuli vodní skútry a rychlé čluny z přetížených Slap na o něco volnější Orlickou přehradu. Očekávanému...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Kostková má covid, do sobotní StarDance nezasáhne. Televize řeší, co dál

Třetí soutěžní večer oblíbené show StarDance je v ohrožení. Moderátorka Tereza Kostková byla pozitivně testována na...

Iluze dostatku. Obchody v Británii zakrývají prázdné regály fotografiemi

Potěmkinovy regály. Tak by se dal v kostce popsat jev, jehož jsou v posledních týdnech svědky zákazníci v britských...

Důchodové novinky: jak si v roce 2022 finančně polepší penzisté

V příštím roce budou všichni penzisté pobírat vyšší státní důchod, než je tomu letos. Důvodem je valorizace. Pro příští...