Sama řídí. Ale kdo za ně platí? Autonomní vozidla budou pro pojišťovny výzvou

  1:00aktualizováno  1:00
Příchod samořiditelných aut s sebou nepřináší jen etické otázky, zda má systém raději riskovat život posádky, nebo kolemjdoucích. Změní se celá řada odvětví, která s autoprůmyslem souvisí. Výrazné změny čeká například pojišťovnictví.

Ford testuje reakce okolí na auto bez řidiče. | foto: Ford

Pojištění vozidel nyní představuje v oblasti neživotního pojištění dominantní segment. Povinné ručení má bezmála osm milionů vozidel a motorek různých druhů, celkem jde o trh za 21 miliard korun ročně. Komerční havarijní pojištění má pak každé čtvrté vozidlo. S nástupem autonomních vozidel se ale toto výjimečné postavení vytratí. 

„To je realita, se kterou se budou muset pojišťovny smířit,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pojišťoven (ČAP) Jan Matoušek. Vzniknou ale jiné příležitosti související právě s rozvojem technologií, pojišťovnám se tak otevře byznys v podobě pojišťování rizik souvisejících s kybernetickou bezpečností.

Pokud zůstaneme u automobilismu, bude hrát počítač stále větší úlohu při řízení vozidla, až nakonec člověka plně nahradí. Změní se proto i příčiny dopravních nehod. Na místo například nevěnování se pozornosti při řízení, které je příčinou téměř pětiny všech dopravních nehod v Česku, bude hlavním viníkem havárií například chyba v aktualizaci softwaru či technická závada. Vyloučit nepůjde ani riziko hackerských útoků.

„Takovéto události, jako jsou systematické hackerské útoky, by byly sice velice řídké, ale přinášely by škody ohromného rozsahu,“ doplnil hlavní analytik ČAP Petr Jedlička. Autonomní vozidla budou stejně napadnutelná jako kterýkoliv jiný počítač. Kvalitu auta tak budou lidé oceňovat spíše podle schopnosti výrobce zabránit zásahům zvenčí než podle maximální rychlosti nebo jízdních vlastností, na které řada spotřebitelů hledí nyní.

Konec povinného ručení?

Ve chvíli, kdy člověk nebude do řízení nijak zasahovat, přestane podle Matouška dávat smysl i dnešní systém povinného ručení. „Rozhodovat o tom, kdo bouračku zavinil, tak bude počítačový technik, který nebude jako nyní hledat pochybení šoféra, ale bude zjišťovat, kde udělala chybu automobilka při programování řídícího systému,“ vysvětluje Matoušek.

Na to se bude muset připravit unijní i národní legislativa. „Je na místě otázka, zdali pojistitelem bude majitel, nebo automobilka,“ doplnil Matoušek. Už dnes totiž někteří výrobci uvádějí, že autonomní vozidla budou nabízet jako službu včetně pojištění. Byznys s pojišťováním vozidel se tím zřejmě soustředí do zemí, ve kterých budou sídlit výrobci autonomních vozidel.

Stále ale jde o problematiku, na jejíž vyřešení je dost času. Asociace ve studii k důsledkům zavádění autonomních vozidel předpokládá tři vývojové scénáře. V nejrychlejším modelu předpokládá, že vozidla bez jakýchkoli elektronických asistentů z českých silnic nevymizí dříve než za deset let. V roce 2037 pak plně autonomní vozidla v provozu převáží nad částečně autonomními, na jejichž jízdu bude stále muset dohlížet živý šofér. Nejpomalejší scénář tento bod zlomu odhaduje s desetiletým zpožděním.

Bude méně škod

Spolu s nárůstem technologií v autech bude podle odhadů asociace klesat množství škod, které budou pojišťovny řešit. Zatímco dnes způsobí za rok havárii v případě vozidel bez jakýchkoli asistentů průměrně čtyři auta ze sta, u vozů vybavených elektronickými parkovacími a dalšími čidly je to jen 2,8 vozidla. U plně autonomních vozů se předpokládá pokles ročního počtu škodních událostí na dvě vozidla z tisíce.

Posun v bezpečnosti je možné vysledovat i do minulosti. Od zavedení pásů, ABS a různých asistenčních systémů dramaticky klesly následky dopravních nehod.

Zatím ale pojišťovny slevy v souvislosti s bezpečnostními asistenty nenabízejí. Pojištění se počítá podle tradičního klíče, kterým je jako základ brán objem motoru a historie předchozích nehod. To vyplývá z logiky, že u člověka, který opakovaně boural, je vyšší riziko havárie i do budoucna. Překážkou pro udílení slev na základě bezpečnosti vozidla je však například i to, že neexistují ověřené informace, jaké systémy jsou v konkrétních modelech aut použity.

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

PŘEHLEDNĚ: Peníze, nebo stravenky? Otázky a odpovědi na chystanou revoluci

Stravenky Cheque Déjeuner (ilustrační snímek)

Ministryně financí přišla s návrhem nabídnout zaměstnavatelům alternativu ke stravenkám: místo nich by mohli...

Kočičí hlavy ničí e-koloběžky. Firmy vymýšlejí, jak z turistů nevytřást duši

Praha, 12.10.2018 Elektrický skútr Lime-S (elektrická koloběžka), který je...

Po příchodu do Evropy začaly firmy nabízející elektrokoloběžky narážet na mnohé problémy. Lidé proti nim protestují,...

Nejen zelenina. Rychle zdražují desítky potravin včetně čaje, masa i sladkostí

Ilustrační snímek

Fakt, že potraviny rychle zdražují, začal vnímat skoro každý. Nejde ovšem jen o často zmiňované extrémy, kterými jsou...

Další z rubriky

Česko příští rok na dopravní stavby vynaloží 70 miliard korun

Ilustrační snímek

Český stát napřesrok pošle na výstavbu a údržbu silnic, železnic a dalších infrastrukturních staveb 70 miliard korun....

British Airways kvůli výpadku počítačů zrušily přes stovku spojů

„Pracujeme na něčem novém,“ hlásá reklama British Airways za zády naštvaných...

Aerolinky British Airways ve středu kvůli problémům s počítačovým systémem zrušily nebo odložily stovky letů. Na...

Čtvrté spojení Prahy s USA. American Airlines spustí linku do Chicaga

Letecká společnost American Airlines zahájila pravidelné lety mezi Prahou a...

Počet přímých spojení z pražského letiště do Spojených států amerických se od příštího května rozroste o linku American...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz