Samořiditelné Audi A7 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Další bonus samořiditelných aut? Povinné ručení zlevní, míní odborníci

  • 67
Pojišťovny se připravují na pokles škod a změnu pojistek. Autonomní vozy totiž méně bourají. Pokud nyní ročně způsobí škodu pět vozidel ze sta, pak v budoucnu to může být jen jedno z tisíce. A pokud půjde o samořiditelný vůz, bude za něj zřejmě ručit výrobce, nikoli řidič.

Stále více motoristů spoléhá na systémy automatického parkování či adaptivní tempomat. Někdy však selžou a pak nastává otázka, kdo zaplatí škodu. 

„Už jsme se setkali se škodou, která byla způsobena námi pojištěným vozidlem bez aktivní účasti řidiče. Stalo se tak během automatického parkování, které měla celé na starost technika,“ uvedl pro MF DNES mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek. Pojišťovna se zachovala stejně, jako by řídil řidič, a škodu uhradila z jeho povinného ručení. 

Experti na etiku: Samořiditelná auta nesmí rozhodovat o tom, kdo zemře

Pojišťovně Kooperativa zase řidič tvrdil, že havaroval v důsledku selhání asistentu pro řízení jízdy v jízdních pruzích. Jeho vozidlo prý nerozpoznalo zúžení jízdního pruhu v důsledku práce na silnici. 

Od vozidel s prvky autonomního řízení, která se coby testovací auta začínají objevovat i na českých silnicích, si tuzemské pojišťovny nicméně slibují hlavně výrazné snížení počtu nehod. „Pokud budou auta řídit počítače propojené senzory, škody mohou poklesnout o více než 90 procent,“ tvrdí Bálek.

Budoucnost? Jedno nabourané auto z tisíce

Počítače podle něj budou mnohem pozornější než živý řidič. „Jestliže dnes ročně pět vozidel ze sta způsobí škodu, pak tento poměr může být v budoucnu klidně jedno z tisíce i méně. To se zásadně odrazí na cenotvorbě pojišťoven,“ dodává mluvčí Allianz. 

Nejčastější „chytré“ systémy v autech

Adaptivní tempomat, který radarem sleduje překážky a dokáže zabrzdit místo řidiče. 

Asistent hlídající vybočení z jízdního pruhu, který ovládá směr jízdy. 

Asistent hlídání mrtvého úhlu zpětných zrcátek, který upozorňuje, pokud v okolních pruzích jedou jiná auta. 

Asistent, který upozorňuje řidiče na dopravní značky, kolem nichž vůz projíždí. 

Parkovací asistent, který sám zaparkuje mezi ostatní auta. 

Podobné úvahy potvrzuje i Česká pojišťovna. „Pojišťovny budou schopny daleko větší personalizace nabídky i maximálně individualizovaných cen,“ dodává mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. Pokud podle ní takový vůz způsobí nehodu, pravděpodobně nepůjde o chybu řidiče, ale o technický nedostatek vozidla. 

I toto riziko je potřeba pokrýt nějakou formou pojištění. „Nebude to však pravděpodobně pojištění zaměřené na konkrétního řidiče, ale bude se týkat spíše výrobce,“ doplňuje Buriánková. 

Aby byl efekt větší bezpečnosti prokazatelný, musí se počet autonomně řízených vozidel dostat na úroveň, kdy budou schopna mezi sebou efektivně komunikovat. „Jakmile budou na silnicích stále potkávat ‚hloupá‘ auta, bude jejich přínos pro bezpečnost diskutabilní,“ uvedl mluvčí Generali pojišťovny Jan Marek. 

Inspirace v cizině

„Pokud se podíváme na celosvětový trend, pojišťovnám roste konkurence v automobilkách,“ soudí Milan Fric, advokát PwC Legal a člen expertní skupiny ministerstva dopravy pro plně autonomní vozidla. Například Tesla nabízí pojištění na míru přímo pro své vozy. V budoucnu dokonce plánuje zahrnout pojištění do nákupní ceny auta. 

Samořiditelná auta se už umí vyhnout zvířatům. Na klokany jsou však krátká

„Legislativa zatím pojištění autonomních automobilů nijak neupravuje, bude nutné ji kompletně vytvořit,“ upozorňuje mluvčí České pojišťovny. „Aktivní přístup zvolili například v USA, kde již autonomní mobilita v praxi funguje, ale také v Německu, Norsku nebo Finsku. Naši zákonodárci se tam mohou inspirovat již přijatou legislativou,“ dodává Fric. 

Otázka kolizí způsobených autonomním vozidlem by se podle něj v současné době řešila podle odpovědnosti za škodu dle občanského zákoníku.

VIDEO: Bude takto vypadat v budoucnu většina jízd autem?