Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Další bonus samořiditelných aut? Povinné ručení zlevní, míní odborníci

  14:00aktualizováno  14:00
Pojišťovny se připravují na pokles škod a změnu pojistek. Autonomní vozy totiž méně bourají. Pokud nyní ročně způsobí škodu pět vozidel ze sta, pak v budoucnu to může být jen jedno z tisíce. A pokud půjde o samořiditelný vůz, bude za něj zřejmě ručit výrobce, nikoli řidič.

Samořiditelné Audi A7 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Stále více motoristů spoléhá na systémy automatického parkování či adaptivní tempomat. Někdy však selžou a pak nastává otázka, kdo zaplatí škodu. 

„Už jsme se setkali se škodou, která byla způsobena námi pojištěným vozidlem bez aktivní účasti řidiče. Stalo se tak během automatického parkování, které měla celé na starost technika,“ uvedl pro MF DNES mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek. Pojišťovna se zachovala stejně, jako by řídil řidič, a škodu uhradila z jeho povinného ručení. 

Experti na etiku: Samořiditelná auta nesmí rozhodovat o tom, kdo zemře

Pojišťovně Kooperativa zase řidič tvrdil, že havaroval v důsledku selhání asistentu pro řízení jízdy v jízdních pruzích. Jeho vozidlo prý nerozpoznalo zúžení jízdního pruhu v důsledku práce na silnici. 

Od vozidel s prvky autonomního řízení, která se coby testovací auta začínají objevovat i na českých silnicích, si tuzemské pojišťovny nicméně slibují hlavně výrazné snížení počtu nehod. „Pokud budou auta řídit počítače propojené senzory, škody mohou poklesnout o více než 90 procent,“ tvrdí Bálek.

Budoucnost? Jedno nabourané auto z tisíce

Počítače podle něj budou mnohem pozornější než živý řidič. „Jestliže dnes ročně pět vozidel ze sta způsobí škodu, pak tento poměr může být v budoucnu klidně jedno z tisíce i méně. To se zásadně odrazí na cenotvorbě pojišťoven,“ dodává mluvčí Allianz. 

Nejčastější „chytré“ systémy v autech

Adaptivní tempomat, který radarem sleduje překážky a dokáže zabrzdit místo řidiče. 

Asistent hlídající vybočení z jízdního pruhu, který ovládá směr jízdy. 

Asistent hlídání mrtvého úhlu zpětných zrcátek, který upozorňuje, pokud v okolních pruzích jedou jiná auta. 

Asistent, který upozorňuje řidiče na dopravní značky, kolem nichž vůz projíždí. 

Parkovací asistent, který sám zaparkuje mezi ostatní auta. 

Podobné úvahy potvrzuje i Česká pojišťovna. „Pojišťovny budou schopny daleko větší personalizace nabídky i maximálně individualizovaných cen,“ dodává mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. Pokud podle ní takový vůz způsobí nehodu, pravděpodobně nepůjde o chybu řidiče, ale o technický nedostatek vozidla. 

I toto riziko je potřeba pokrýt nějakou formou pojištění. „Nebude to však pravděpodobně pojištění zaměřené na konkrétního řidiče, ale bude se týkat spíše výrobce,“ doplňuje Buriánková. 

Aby byl efekt větší bezpečnosti prokazatelný, musí se počet autonomně řízených vozidel dostat na úroveň, kdy budou schopna mezi sebou efektivně komunikovat. „Jakmile budou na silnicích stále potkávat ‚hloupá‘ auta, bude jejich přínos pro bezpečnost diskutabilní,“ uvedl mluvčí Generali pojišťovny Jan Marek. 

Inspirace v cizině

„Pokud se podíváme na celosvětový trend, pojišťovnám roste konkurence v automobilkách,“ soudí Milan Fric, advokát PwC Legal a člen expertní skupiny ministerstva dopravy pro plně autonomní vozidla. Například Tesla nabízí pojištění na míru přímo pro své vozy. V budoucnu dokonce plánuje zahrnout pojištění do nákupní ceny auta. 

Samořiditelná auta se už umí vyhnout zvířatům. Na klokany jsou však krátká

„Legislativa zatím pojištění autonomních automobilů nijak neupravuje, bude nutné ji kompletně vytvořit,“ upozorňuje mluvčí České pojišťovny. „Aktivní přístup zvolili například v USA, kde již autonomní mobilita v praxi funguje, ale také v Německu, Norsku nebo Finsku. Naši zákonodárci se tam mohou inspirovat již přijatou legislativou,“ dodává Fric. 

Otázka kolizí způsobených autonomním vozidlem by se podle něj v současné době řešila podle odpovědnosti za škodu dle občanského zákoníku.

VIDEO: Bude takto vypadat v budoucnu většina jízd autem?

Autor:

Koronavirus v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 11. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Adam Vojtěch, Jarmila Rážová, Jan Hamáček, Andrej Babiš, Alena Schillerová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar, Tomáš Šebek

  • Nejčtenější

Schillerová navrhne zrušit daň z nabytí nemovitostí a odpočty hypoték

Ministryně financí Alena Schillerová navrhne na vládě zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitostí. Věří, že by to...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Přichází masové propouštění, podpora vlády nestačí, říká šéf svazu obchodu

Podpora vlády pro zaměstnavatele je podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy nedostatečná. V...

Slovensko zmírňuje omezení, otevře menší obchody. Aby ekonomika ožila

Slovensko umožní od příštího týdne otevřít některé menší prodejny, které byly uzavřeny kvůli pandemii koronaviru....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trh práce jako před druhou světovou. Fed očekává třetinu lidí bez práce

Odhady kvůli pandemii COVID-19 předpokládají růst nezaměstnanosti po celém světě. Podle americké centrální banky (Fed)...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Dubajská firma vyrábí palivo pro kamiony z přepáleného oleje z McDonald’s

Silniční doprava má na svědomí podle globálních odhadů více než pětinu celosvětových emisí oxidu uhličitého. Nemalou...

Ryanair ruší všechny své lety, letadla nabízí k využití vládám

Irská letecká společnost Ryanair předpokládá, že v dubnu a květnu nebude kvůli koronaviru provozovat žádné lety....

Stát chystá úlevu dopravcům. Za naftu by mohli platit až po půl roce

Čeští dopravci by mohli díky státní garanci získat možnost platit dodavatelům za odebranou naftu až s půlročním...

Boeing chce obnovit výrobu 737 MAX, spustit by se měla do května

Americká strojírenská společnost Boeing hodlá do května obnovit výrobu letadel 737 MAX, jejichž provoz byl loni v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz