Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Třetina nových aut bude brzy umět řídit sama. Šoféra ale nespustí „z očí“

Autonomní vozidla věnují jen třetinu energie sledování okolí. Nejvíce dat směřuje od senzorů monitorujících chování šoféra. Současný stupeň automatizace totiž umožňuje předat řízení stroji, člověk ale stále musí zůstat jako bdělá záloha.

Takto na polygonu BMW u Sokolova ladí systém autonomního řízení úrovně 3. | foto: BMW

Předávání řízení mezi člověkem a robotem však přináší mnohá rizika. Například i ve chvíli, kdy vozidlo řídí počítač, musí systém bedlivě sledovat člověka, zda bude schopen v případě komplikací převzít řízení a případně odvrátit nehodu.

„Z pohledu objemu dat, která auto sbírá a vyhodnocuje, tvoří data monitorující řidiče dvě třetiny z celkového objemu informací. Jedna třetina dat je sběr dat z řízení,“ uvedl Leoš Dvořák, generální ředitel české pobočky společnosti Valeo, která vyvíjí technologie pro autonomní vozidla.

Chystá se novela, která pustí autonomní auta na silnici. Řeší se, kdo je řidič

Studie společnosti McKinsey počítá s tím, že do roku 2035 bude 37 procent nově prodaných aut schopno samostatně řídit na dálnicích, v zácpách nebo v nejvyšším stupni městského provozu.Společnost Valeo vychází z podobného předpokladu, také podle ní půjde o desítky procent vozidel.

Česká vláda spatřuje v autonomní mobilitě šanci pro tuzemský průmysl. „Bohužel, dnes už všechny evropské automobilky přiznávají, že v oblasti vývoje baterií nejsou s to dohonit Čínu. Ale v oblasti autonomních systémů stále umíme a musíme držet krok,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Autonomní systémy se navíc prosazují i v jiných dopravních prostředcích. Třeba nová linka D pražského metra má fungovat zcela bez strojvedoucího, plzeňská společnost Škoda Group zase testuje autonomní tramvaje.

Tesla představila autonomní taxi Cybercab a mikrobus Robovan

V současnosti prémiové značky vybavují auta třetím stupněm automatizace, který je schopen udržovat jízdu v pruzích a v případě přiblížení k vozidlu před sebou začít brzdit. Navíc umožňuje na části infrastruktury plně převzít řízení, momentálně jde výhradně o dálnice. To je ale podle Dvořáka jen začátek. V budoucnu by technologie měla pokročit tak, že by ji kvalita komunikací neměla omezovat. Autonomní provoz tak bude možné rozšířit i na silnice nižších tříd.

To, zda je možné řízení předat vozidlu, bude ponecháno na rozhodnutí výrobce. Vozidlo samo řidiče upozorní, kdy je samo schopno řídit, a obdobné to bude ve chvíli, kdy bude z bezpečnostních důvodů po řidiči vyžadovat, aby řízení převzal.

Čas na převzetí má být jednou z věcí, které do jisté míry záleží na výrobci vozidla. Evropský předpis pro homologaci takovýchto vozů stanovuje hranici deseti sekund. Podle techniků ze společnosti Valeo je ale potřeba si uvědomit, že přebírání řízení není jen tak.

Člověk za volantem, který má řízení od automatu převzít, musí skutečně důkladně sledovat provoz již předtím. V okamžiku převzetí je totiž odpovědnost za případnou škodu už jenom na něm.

Mobil jen s povolením auta

Pro případné řešení nehody nebo přestupku bude zásadní uchování geolokalizovaných údajů o tom, kdo v kterou dobu řídil. Jakou formou se budou data uchovávat, záleží do značné míry rovněž na automobilkách.

Výrobce se rozhodne, zda bude údaje uchovávat v zašifrované podobě ve vozidle, nebo někde na vzdálených serverech. „I na toto myslí Evropská unie a stanovuje minimální lhůtu tří měsíců, po které musí automobilka uchovávat data tohoto typu, aniž by bylo možné je jakkoliv pozměnit,“ uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

V roboautě žádný šlofík nebo maily. Na převzetí řízení budou sekundy

Podle ministra Kupky to postačuje například pro situace, kdy by se člověk chtěl vyvinit, pokud mu přijde pokuta za spáchání dopravního přestupku ve chvíli, kdy za něj řídilo vozidlo.

[Jestliže policejní radar ale řidiče vyfotí, jak si v autonomním režimu vozidla čte zprávy v mobilním telefonu, má smůlu. Využití mobilního telefonu půjde legálně pouze prostřednictvím palubního zábavního systému, díky němuž může šofér třeba sledovat film.

Logika je za tímto pravidlem taková, že v případě potřeby automobil film okamžitě přeruší a řidiče vyzve, aby se ujal řízení. To by mělo být bezpečnější než situace, kdy řidič musí odhodit knihu nebo mobil a začít se věnovat řízení.

Fotovoltaikám hrozí kvůli vládě krach, tvrdí experti. Solární baroni jsou mýtus

  • Nejčtenější

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium

Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci, není dobré řešení. Za půl roku o svou svěžest přijde. Otestovali jsme dvanáct...

7. prosince 2024

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském Karlíně. Pobočka bude otevřena pouze do 23. prosince. „Co bude od ledna, zatím...

4. prosince 2024

Kolaps železniční dopravy na koridoru z Prahy na Moravu. Vlaky stály hodiny

Provoz na hlavním železničním koridoru v České Třebové v neděli večer zkolaboval. Způsobilo to poškození trakčního vedení trolejemi lokomotiv. První incident nastal kolem 16:30. Poté, co se provoz ve...

1. prosince 2024  17:44,  aktualizováno  23:30

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj provoz. Podnik v současné době dluží 220 milionů korun 183 věřitelům, vyplývá to z...

6. prosince 2024

Ropovodem Družba přestala téct do Česka ropa. Ministerstvo nezná důvod

Ropovodem Družba přestala do Česka téct ropa. Ministerstvo průmyslu a obchodu o situaci ví, zatím však nezná důvod. „Jsme v kontaktu se všemi relevantními aktéry,“ řekl ministr Lukáš Vlček (STAN) pro...

4. prosince 2024  10:48,  aktualizováno  17:24

Mekka outsourcingu je v ohrožení. Tisícům Filipínců hrozí vyhazov kvůli AI

Mnoho nadnárodních firem se v minulých letech rozhodlo outsourcovat část svých služeb do Filipín. Ty se pro mnohé korporace staly lákadlem i díky relativně nízkým mzdovým požadavkům tamních...

8. prosince 2024

Miliardáři migrují více než kdy dřív. Drží hotovost a zajímají se o nové státy

Každý patnáctý miliardář se od roku 2020 přestěhoval. Ukazují to závěry čtvrteční zprávy UBS Group, ze které plyne, že nejmajetnější vrstva globální společnosti nyní mění své bydliště častěji než kdy...

8. prosince 2024

Lidé na nemocenské stojí Evropu miliardy, v Norsku je absence na maximech

Rostoucí počet absencí kvůli nemoci se pro firmy v Norsku stává stále palčivějším problémem. Absence v zemi jsou na nejvyšší úrovni za posledních patnáct let a Norové tráví doma nejdéle času z...

8. prosince 2024

Každý den oběd v restauraci je luxus. V cizině to není běžné, říká Jan Punčochář

Premium

Již několik let úspěšně vede ryze českou restauraci na okraji Prahy. Přesto říká, že gastronomie v posledních letech prochází nelehkým obdobím, největší problém je chybějící personál. „Lidem se...

8. prosince 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...