Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V roboautě žádný šlofík nebo maily. Na převzetí řízení budou sekundy

Česko po vzoru Německa plánuje změnit zákon o provozu na pozemních komunikacích tak, aby umožnil provoz aut, která za určitých okolností zvládají řídit i bez dohledu řidiče. Takzvaný třetí stupeň automatizace ministerstvo dopravy definovalo z ohledu povinností řidiče jako „nohy mimo pedály, ruce v klíně, oči mimo silnici, mozek v pohotovosti“.

Dopravní experti považují tento stupeň za nejnebezpečnější formu přechodu k vozidlům, které nakonec pedály a volant nebudou mít vůbec. Rizikem je totiž předávání řízení mezi automatem a řidičem, který si odvykl věnovat pozornost okolnímu provozu.

Auta spadající do třetího stupně automatizace v současnosti dokážou v jednodušších dopravních podmínkách jezdit sama. Navíc zvládají i poměrně dobře rozpoznat své limity, tedy okamžik, kdy je bezpečnější předat řízení člověku.

To se může stát i za relativně běžných okolností. Důvodová zpráva ministerstva k novele zákona hovoří třeba o pracích na silnici nebo průjezdu vozidla záchranné služby. Hlavní změnou novely tak nebude jen zbavení řidiče zodpovědnosti během doby, kdy místo něj řídí automat, ale i zavedení nového přestupku. Policie tak bude moci řidiče trestat za neuposlechnutí příkazu k převzetí řízení.

Pokutovat robota? Koho postihnout, když nabourá umělá inteligence

Pokud auto vyzve řidiče k převzetí řízení a ten to bude ignorovat, vozidlo do deseti sekund provede takzvaný manévr minimálního rizika. Ten přitom v dané situaci nemusí být nejvhodnějším ani nejbezpečnějším řešením.

„Může to znamenat i odstavení vozidla. Zatímco systém autonomního řízení třetí úrovně může zastavit i v jízdním pruhu, když řidič nebude reagovat, systém čtvrté úrovně by měl vozidlo odstavit do bezpečnějšího místa,“ řekl MF DNES Václav Jirovský z Prague Advanced Technology and Research Innovation Center (PATRIC).

Ministerstvo dopravy v návrhu novely vysloveně zmiňuje, že zákon nebude vyjmenovávat, které činnosti řidič během autonomního provozu nemůže provozovat. Podle expertů je ale vyloučené, aby se věnoval náročnějším aktivitám, které by mu znemožnily včas rozeznat hrozící nebezpečí a reagovat.

Špatná čára značí problém. Za nehody roboaut budou zodpovídat i silničáři

Desetisekundový limit totiž nezpůsobí komplikace jen v běžných provozních situacích, které nevyžadují včasnější reakci pro zabránění kolizi. Za jiných okolností deset je sekund příliš mnoho. „Šofér by měl paralelně řešit dopravní situaci s autonomním automobilem, protože jestli máte náhle převzít řízení, tak musíte být v obraze,“ domnívá se Roman Budský z Platformy Vize 0, která se zabývá bezpečností na silnicích.

Pokud si člověk bude například vyřizovat mailovou korespondenci, jen reakce na signál a zvednutí očí trvá dvě až tři vteřiny. Spolu s rozpoznáním dopravní situace kolem vozu uplyne zhruba pět vteřin. A za tu dobu vůz na dálnici ujede stotřicetikilometrovou rychlostí 180 metrů.

Úseků, kde to funguje, je málo

Z pohledu řešení dopravních nehod bude zásadní poznat, zda v době nehody řídil člověk, nebo automat. Zákon proto nařizuje, aby policisté tuto informaci mohli dostat buď přímo z vozidla, nebo od výrobce. Černé skříňky, které jsou povinné v nových vozech vyrobených od roku 2022, zaznamenávají údaje v případě nárazu, aktivují se ale i při významném brzdění a dalších změnách zrychlení. Hodí se tak k dokumentování nehod, nikoliv průběhu běžné jízdy.

U méně závažných přestupků proto může být problém dokázat, kdo řídil. Třeba když auto projede úsekem, kde platí snížená rychlost.

Tesla představila autonomní taxi Cybercab a mikrobus Robovan

Právě kvalita a rozpoznatelnost dopravního značení se ukazuje jako hlavní problém, který komplikuje rozjezd stále se zlepšující automatizaci řízení osobních vozů. Dokazují to mimo jiné zkušenosti našich západních sousedů.

„V Německu mohou třeba nové mercedesy nebo BMW nejvyšších tříd využívat systémy třetí úrovně díky již déle fungující legislativě. Praktická zkušenost je ovšem taková, že úseků silnic, kde je možné automatizované řízení využít, je žalostně málo,“ upozornil Jirovský.

„Na většině silnic totiž nedojde ke splnění až stovek technických podmínek, které spuštění automatizovaného řízení v autě dovolí,“ dodal.

Kromě intenzity provozu přístroje vyhodnocují vhodnost počasí nebo právě dopravní značení, které v Česku ve srovnání s Německem obvykle nebývá lepší.

Pedantická přesnost systému při kontaktu s lidským faktorem může podle expertů přinášet potíže. Automat se například bude řídit žlutým značením v situacích, kdy silničáři po opravách na zemi ponechají bílé i žluté vodorovné čáry. To má podle zákona vyšší váhu, nicméně ostatní řidiči na základě zkušenosti situaci správně vyhodnotí jako ledabylost silničářů a pojedou podle bílých čar.

  • Nejčtenější

Kolaps železniční dopravy na koridoru z Prahy na Moravu. Vlaky stály hodiny

Provoz na hlavním železničním koridoru v České Třebové v neděli večer zkolaboval. Způsobilo to poškození trakčního vedení trolejemi lokomotiv. První incident nastal kolem 16:30. Poté, co se provoz ve...

1. prosince 2024  17:44,  aktualizováno  23:30

Pošťačky oblékají nové outdoorové stejnokroje. Jedna uniforma přijde na 12 tisíc

Česká pošta začala oblékat své doručovatele a doručovatelky do nových outdoorových uniforem. Proti těm původním jsou světlejší a mají také výraznější bezpečnostní reflexní prvky. Výměna uniforem...

28. listopadu 2024  11:28

VIDEO: Obří Airbus A380 obnovil spojení s Emiráty, Praha ho vítala v mlze

Letecká společnost Emirates obnovila linku Praha-Dubaj. V neděli na ruzyňském letišti přistál kolem půl dvanácté dopoledne v husté mlze její Airbus A380-842, a to po čtyřleté pauze. Dvoupatrový...

1. prosince 2024  11:10,  aktualizováno  15:43

Ropovodem Družba přestala téct do Česka ropa. Ministerstvo nezná důvod

Ropovodem Družba přestala do Česka téct ropa. Ministerstvo průmyslu a obchodu o situaci ví, zatím však nezná důvod. „Jsme v kontaktu se všemi relevantními aktéry,“ řekl ministr Lukáš Vlček (STAN) pro...

4. prosince 2024  10:48,  aktualizováno  17:24

Trest smrti pro realitní magnátku platí, podílela se na rekordním podvodu

Vietnamský odvolací soud potvrdil trest smrti pro realitní magnátku Truong My Lan, a to za podíl na bankovním podvodu za 12,46 miliardy dolarů (299 miliard korun). Informují o tom tiskové agentury,...

3. prosince 2024  7:39

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském Karlíně. Pobočka bude otevřena pouze do 23. prosince. „Co bude od ledna, zatím...

4. prosince 2024

Ropovodem Družba přestala téct do Česka ropa. Ministerstvo nezná důvod

Ropovodem Družba přestala do Česka téct ropa. Ministerstvo průmyslu a obchodu o situaci ví, zatím však nezná důvod. „Jsme v kontaktu se všemi relevantními aktéry,“ řekl ministr Lukáš Vlček (STAN) pro...

4. prosince 2024  10:48,  aktualizováno  17:24

Tuzemáku se vypilo o desetinu méně, hlásí Stock. Rostou ready to drink nápoje

Spotřeba lihovin v Česku nadále klesá. Nyní to poznávají i výrobci českého tuzemáku, jehož prodeje letos podle jednoho z největších firem na trhu Stock Plzeň-Božkov meziročně o desetinu.

4. prosince 2024  16:58

Školám i nemocnicím hrozí milionové pokuty. Poslanci mění solární pravidla

Dotační pravidla pro soláry čeká revize. Poslanci budou hlasovat o pozměňovacím návrhu z pera ministerstva financí, kvůli kterému budou firmy nově vyplňovat reporty s náklady a zisky. Pokud se ukáže,...

4. prosince 2024  16:28

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Alena Zárybnická žije na čtyřech kolech. Obytňák využívá na práci i odpočinek

Česká meteoroložka a moderátorka Alena Zárybnická je doma ve Špindlerově Mlýně. Ke svému skromnému bydlení ve...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...