Noční vyprázdněná Praha 28. října 2020.

Noční vyprázdněná Praha 28. října 2020. | foto: Michal Šula, MAFRA

Prázdné silnice jako na jaře. Automobilový provoz za měsíc zeslábl o třetinu

  • 4
Spolu se zpřísňováním protikoronavirových opatření postupně slábne i automobilový provoz v zemi. Jeho intenzita je nyní zhruba o třetinu nižší než před měsícem. Spolu s tím se snížil i počet nehod, vyplývá z policejních statistik. Intenzita provozu klesala i na jaře, kdy v období nejtužších opatření spadla zhruba na polovinu běžného provozu.

Doprava začala klesat už v první polovině října, každým týdnem klesá v průměru zhruba o desetinu. Postupně se tak projevují vládní opatření, kdy čím dál více lidí v posledních dnech pracuje z domova, zavřeny navíc postupně byly restaurace, obchody nebo zábavní centra, kam lidé často auty cestovali. 

Výraznější pokles v dopravě nastal často právě po začátku účinnosti nových vládních kroků. V případě dalšího zpřísnění protikoronavirových opatření tak lze očekávat také další oslabování provozu na silnicích.

Slabší intenzita dopravy má samozřejmě i přímý vliv na nižší nehodovost. Slábnoucí provoz však podle mnoha expertů může vést i k negativním důsledkům. Upozorňují, že někteří řidiči na volnějších silnicích mohou ztrácet ostražitost a to zvyšuje riziko závažných dopravních nehod. 

To se potvrdilo už během jarního nouzového stavu, kdy se podle statistik Centra pro dopravní výzkum i přes snížení dopravy podíl usmrcených na počet nehod zvýšil o 22 procent.

Oslabení provozu zaznamenali i dopravci. Počet zákazníků se u nich v posledních dnech snížil o vysoké desítky procent už na méně než polovinu oproti běžnému počtu cestujících. Dopravci proto zrušili desítky dálkových i lokálních spojů.

Roli hraje i počasí

Kromě bezpečnostních opatření zaskočilo tuzemské řidiče i chladné říjnové počasí. Prudké ochlazení provázené sněžením v období 12. do 18. října zvýšilo až o desítky procent počet asistenčních zásahů oproti průměru v tomto období. Upozornila na to Česká asociace asistenčních společností (ČAAS).

Druhý říjnový týden přinesl v řadě krajů bouřky, silný déšť i první sníh. Většina motoristů přitom stále používá letní pneumatiky. 

Nehody na silnicích i zablokovaná trať. Počasí dál komplikuje dopravu

„Asistenční společnosti pomohly v tomto období 5030 motoristům v nouzi. Za jejich problémy mohla v řadě případů jejich nepřipravenost na prudké zhoršení počasí, které na některých místech přineslo až deseticentimetrovou sněhovou pokrývku. V tomto období má přezuto na zimní pneumatiky pouze minimum řidičů,“ řekl člen prezidia ČAAS Vladimír Fuchs.

Nejhorší byla situace podle asociace 14. října. Nejvíce práce měly asistenční služby v Praze, ve Středočeském a Moravskoslezském kraji. „Kromě technické nepřipravenosti se bohužel každoročně potvrzuje i skutečnost, že na začátku zimní sezóny nejsou motoristé ještě zvyklí na jízdu na kluzké vozovce, za nízkých teplot a za šera,“ doplnil Fuchs.

Podle statistiky ČAAS už na podzim roste počet případů, kdy je nutné vyproštění vozidla. Za řadu těchto situací může kromě nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky také nevhodné obutí vozidla. V zimě navíc roste riziko defektu. Během loňské zimní sezóny řešili členové ČAAS na místě 9300 problémů s pneumatikami, složitější defekty si pak vyžádaly odtah do autoservisu v 10500 případech.

Od listopadu začne platit povinnost mít přezuto za zhoršených podmínek. Při jízdě na nevhodných pneumatikách hrozí řidiči pokuta. Vedle toho asociace upozornila, že nesprávné obutí může zkomplikovat i technickou kontrolu vozidla nebo vyřízení pojistné události při nehodě.

,